Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Materiały, środki i techniki biblioterapeutyczne
Znaczenie ma odpowiedni dobór materiałów, biblioterapeuci wyróżniają więc cztery rodzaje materiałów czytelniczych, pogrupowanych z uwagi na sposób ich oddziaływania na czytelnika:
• materiały pobudzające, czyli książki/filmy przygodowe, wojenne, podróżnicze i popularnonaukowe,
• materiały uspakajające, do których zalicza się baśnie, literaturę humorystyczną,
• materiały refleksyjne, czyli powieści obyczajowe, biograficzne, psychologiczne i socjologiczne,
• materiały sacrum – materiały wywołujące w czytelniku silne wzruszenie czy przemianę charakterologiczną.
Środki wykorzystywane w zajęciach biblioterapeutycznych:
• słowne, np. opowiadanie treści utworów,
• drukowane, np. książki, fragmenty utworów,
• wizualne, np. fotografie, ilustracje książkowe, plakaty,
• słuchowe, np. muzyka odtwarzana z płyty, grana na żywo, audycje słowno-muzyczne, audiobooki,
• słuchowo-oglądowe, np. filmy edukacyjne, dokumentalne, fabularne.
Tradycyjne techniki biblioterapeutyczne:
• poezjoterapia – forma, w której wykorzystuje się bogactwo poetyckich metafor, symbolikę itd.,
• bibliodoradztwo – ten aspekt biblioterapii uaktywnia się na styku promocji czytelnictwa i biblioterapii,
• bajkoterapia – metoda pokrewna do biblioterapii, w której w celach terapeutycznych wykorzystuje się bajki; ich celem jest uspokojenie, neutralizowanie lęku, zredukowanie napięć emocjonalnych i pomoc w nabyciu pozytywnej samooceny (bajki terapeutyczne zawsze opierają się na założeniach któregoś z kierunków psychoterapeutycznych, wyróżnia się bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne oraz psychoterapeutyczne).
Audiowizualne techniki biblioterapii:
• filmoterapia – wykorzystanie różnego rodzaju filmów (fabularnych, edukacyjnych, dokumentalnych, animowanych) do pracy profilaktyczno-rozwojowej i terapeutycznej z uczestnikiem,
biblioterapia online – sesja biblioterapeutyczna dostępna jest poprzez połączenie się z internetem i wejście na wskazaną stronę www.
Opracowała: Ilona Michałowska-Olechnowicz, certyfikowany terapeuta metody Snoezelen I stopnia, pedagog, prowadzi autorskie zajęcia terapeutyczne dla dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym