Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 30 CZERWCA 2020 Upublicznianie list rekrutacyjnych na stronie BIP przedszkola Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego listy kandydatów zakwalifikowanych i nie-zakwalifikowanych oraz przyjętych i nieprzyjętych zostały umieszczone na stronie BIP przedszkola. Jak długo powinny na niej widnieć? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych oso-bowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910). Nie istnieją regulacje, które wprost wskazywałyby, jak długo podobne listy mają być umiesz-czone na stronie BIP. RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwa-rzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, nakazuje w takich wypadkach stosować zasadę adekwatności – zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e tego aktu dane powinny być przechowywane przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane. Listy należy usunąć w momencie, gdy nie służą już wypełnieniu żadnego ustawowego celu – w tej sprawie można posłużyć się regulacją art. 158 ust. 10 Prawa oświatowego, zgodnie z którym listy, podane do publicznej wiadomości, są publikowane nie dłużej niż do czasu upłynięcia terminów, o których mowa w ust. 6–8, w postępowaniu rekrutacyjnym lub postę-powaniu uzupełniającym, przeprowadzanych w danym roku kalendarzowym. Terminy, o któ-rych mowa w ust. 6–8, to odpowiednio: • 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandy-datów nieprzyjętych, w czasie których rodzic kandydata może wystąpić do komisji re-krutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata, • 5 dni na sporządzenie uzasadnienia, • 7 dni na wniesienie odwołania przez rodzica. Maksymalnie listy powinny być udostępnione więc przez 19 dni. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM