Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie dyrektora z ostatnich trzech lat pracy
(przykład)
1. Charakterystyka szkoły
Od roku ………… kieruję Szkołą Podstawową w ……………….., dla której Organem prowadzącym jest Gmina……………………. Do obwodu szkoły należą następujące miejscowości/ulice/dzielnica …………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest …………………………. Kurator Oświaty w ………………………………………………………………………………………………. .
Obiekt składa się z trzykondygnacyjnego budynku, do którego przylega sala gimnastyczna o wymiarach ……………………………………………………. . Obok dziedzińca szkolnego znajduje się kompleks boisk o nawierzchni tartanowej do gier zespołowych (siatkówki, koszykówki oraz piłki nożnej).
W budynku szkoły na parterze znajdują się …………………… sale lekcyjne, świetlica, sekretariat, gabinet dyrektora szkoły oraz pomieszczenie gospodarcze dla personelu sprzątającego i woźnego. W salach na parterze odbywają się zajęcia edukacji wczesnoszkolnej.
Świetlica szkolna jest miejscem, gdzie odbywają się zajęcia opiekuńcze a jednocześnie pełni funkcję stołówki szkolnej, w której wydawane są obiady oraz herbata i mleko dla uczniów, chcących zjeść drugie śniadanie. Świetlica szkolna sąsiaduje ze zmodernizowaną kuchnią. Kuchnia jest wyposażona w nowy sprzęt i wydaje ok. ………….…… obiadów dla uczniów naszej szkoły. W obrębie kuchni znajduje się również pomieszczenie gospodarcze dla personelu, gabinet intendentki oraz toaleta z prysznicem. W trakcie pełnienia przeze mnie funkcji dyrektora zadbałam / zadbałem o kompleksowy remont kuchni wraz z przyległymi pomieszczeniami. Pozyskałam / pozyskałem środki z programu rządowego na remont stołówki, dzięki czemu udało się przeprowadzić kapitalny remont pomieszczenia jadalnego i zakupić profesjonalne wyposażenie.
W przestronnym holu znajdującym się na parterze znajduje się wejście do sali gimnastycznej. Na zapleczu sali znajdują się szatnie, magazyn sprzętu sportowego, pomieszczenie dla nauczycieli wychowania fizycznego, łazienki z prysznicami i toalety. Hala sportowa wyposażona jest w nowoczesny sprzęt do zajęć sportowych. Na parterze budynku znajduje się również gabinet pielęgniarki szkolnej. Wszystkie te pomieszczenia zostały wyremontowane w roku ………………….. . Udało się także pozyskać środki finansowe na wyposażenie w meble i sprzęt medyczny gabinetu pielęgniarki.
Na pierwszym piętrze budynku znajdują się cztery sale dydaktyczne. Dzięki współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami i rodzicami naszych uczniów wyremontowaliśmy sale w roku ………………………. . Zostały odświeżone ściany i sufity, dzięki czemu sale lekcyjne przybrały tematyczne formy. Sale komputerowe wyposażone są w nowoczesny sprzęt oraz w stały dostęp do internetu. W pracowniach komputerowych wymieniono okna i meble.
Na pierwszym piętrze znajdują się również: gabinet pedagoga szkolnego, gabinet wicedyrektora, pokój nauczycielski. Wszystkie te pomieszczenia zostały odmalowane w roku …………………………………………………………………………………………………. .
Na ostatniej kondygnacji szkoły znajduje się sześć pracowni przedmiotowych:
• sala do nauki języka niemieckiego,
• radiowęzeł szkolny,
• sala do zajęć logopedycznych i rewalidacyjnych,
• gabinet psychologa,
• dwie odremontowane w roku …………….. łazienki dla uczniów i jedna nauczycielska.
W czasie mojej kadencji wyremontowano korytarz drugiego piętra (odmalowano ściany i sufity oraz wymieniono podłogi i okna). Na korytarze I i II piętra zakupiono szafki dla uczniów. Na ostatniej kondygnacji znajduje się biblioteka szkolna, która jest wyposażona w wiele atrakcyjnych pozycji książkowych, skatalogowanych w programie „Akademik”. W roku szkolnym ……………… doposażyliśmy bibliotekę w nowe woluminy, które pozyskaliśmy dzięki dofinansowaniu z programu rządowego „Książka naszych marzeń”.
Nauczyciele wszystkich specjalności mają do dyspozycji bardzo dużą i zróżnicowaną bazę pomocy dydaktycznych. Baza ta jest corocznie wzbogacana i uzupełniania o nowe pomoce dydaktyczne.
Sale lekcyjne i korytarze szkolne są przestronne i zadbane. Potwierdzają to opinie rodziców, gości odwiedzających szkołę oraz przedstawicieli organów nadzorujących pracę szkoły. Coroczne remonty poprawiają bezpieczeństwo uczniów oraz estetykę budynku, a także sprawiają że szkoła jest przyjazna i dostosowana do potrzeb uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
2. Organizacja pracy szkoły
W szkole uczy się obecnie …………… uczniów w ……………….… oddziałach. Nauczaniem indywidualnym jest objętych ………….. uczniów, a rewalidacją …………..… uczniów. Językiem obcym obowiązkowym jest język angielski. W klasach siódmych i ósmych drugim językiem nauczania jest język niemiecki. W szkole są organizowane zajęcia dodatkowe tj.:
a) zajęcia wyrównawcze (dla uczniów z opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dla uczniów potrzebujących wsparcia),
b) zajęcia logopedyczne,
c) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
d) zajęcia socjoterapeutyczne,
e) zajęcia rozwijające zainteresowania (np. szachy, zajęcia z lekkoatletyki, piłki siatkowej, taniec, koło plastyczno-techniczne, chór szkolny).
Zajęcia szkolne są prowadzone w trybie jednozmianowym. Działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze realizowane są w oparciu o podstawę programową, szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczo-profilaktyczny i statut szkoły.
3. Struktura zatrudnienia
Kadra pedagogiczna składa się z …………………... nauczycieli o różnych stopniach awansu zawodowego, w tym:
a) nauczycieli dyplomowanych …………………………………………………………...,
b) mianowanych …………………………………………………………………………..,
c) kontraktowych………………………………………………………………………… .
Spośród ………………….... nauczycieli ……….…….. jest zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin. Wszyscy nauczyciele mają pełne kwalifikacje do nauczania jednego, niektórzy do nauczania dwóch a nawet trzech przedmiotów. Nauczyciele stale podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą się, biorąc udział w różnych formach doskonalenia zawodowego i studiach podyplomowych, tworzą zgrany zespół, są odpowiedzialni, wykazują się samodzielnością i inicjatywą. Często włączają się w działania organizowane w lokalnym środowisku np.: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, gminne obchody Dnia Matki, Dnia Babci, Święto Konstytucji 3. maja, Święto Niepodległości, Apel Poległych i inne. Wśród uroczystości i imprez o charakterze lokalnym są takie, których byłam / byłem współorganizatorem np. Dzień Regionu, Apel Poległych, Święto Niepodległości, Święto Konstytucji 3. Maja.
4. Działania podejmowane na rzecz rozwoju organizacji przebiegu kształcenia wychowania i opieki
Najważniejszym celem szkoły jest efektywny proces nauczania i uczenia się. W związku z tym corocznie planuję badanie wyników nauczania. W tym celu przeprowadzane są analizy testów na wejściu (tzw. wejściówki) w klasach IV szkoły podstawowej z matematyki, języka polskiego i języka angielskiego, następnie dokonywane są analizy porównawcze z testami półrocznymi i rocznymi oraz z ocenami semestralnymi i rocznymi. Daje to ogląd poziomu przygotowania uczniów do egzaminów zewnętrznych oraz na efektów kształcenia z danych przedmiotów.
W szkole co roku dokonuje się analizy wyników egzaminów zewnętrznych. Analiza prowadzona jest na poziomie jakościowym i ilościowym. Wyniki poszczególnych uczniów są dokładnie analizowane, co służy poprawie jakości pracy dydaktycznej. Analiza jest prowadzona również po to, by móc zindywidualizować poziom nauczania, wzmacniać działania podejmowane na rzecz uczniów, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych, modyfikować plany dydaktyczne i pracy zespołów przedmiotowych.
Począwszy od roku szkolnego ……………... uczniowie naszej szkoły osiągali następujące wyniki na egzaminie ósmoklasisty:
Wyniki egzaminu ósmoklasisty:
• język polski
2019/2020
VIII A VIII B Szkoła Gmina Powiat Województwo Kraj
%
Stanin
2020/2021
%
Stanin
• matematyka
2019/2020
VIII A VIII B Szkoła Gmina Powiat Województwo Kraj
%
Stanin
2020/2021
%
Stanin
• język angielski
2019/2020
VIIIA VIIIB Szkoła Gmina Powiat Województwo Kraj
%
Stanin
2020/2021
%
Stanin
5. Osiągnięcia uczniów:
Uczniowie szkoły biorą udział w licznych konkursach i zawodach sportowych, osiągając wysokie wyniki. Są to m.in:
a) Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Turystyczno-Krajoznawczy – II miejsce w finale powiatowym,
b) Konkurs Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom” – III miejsce na etapie wojewódzkim,
c) Powiatowy Konkurs „ Finanse a matematyka” – III miejsce drużynowo,
d) Powiatowy Konkurs Ortograficzny – I i III miejsce,
e) Mistrzostwa powiatu w drużynowych biegach przełajowych – III miejsce,
f) Mistrzostwa powiatu w pływaniu w ……… – I miejsce – styl klasyczny.
6. W szkole organizowane są:
a) Turniej Tabliczki Mnożenia dla uczniów szkół z ościennych gmin,
b) „Spartakiada” sportowa dla uczniów szkół powiatu …………………………………..,
c) rajdy piesze i rowerowe.
7. W szkole wdrażane są programy profilaktyczne i zdrowotne:
a) Śniadanie daje moc,
b) Umiem pływać,
c) Mały mistrz,
d) Dbam o formę,
e) Szklanka mleka,
f) Owoce w szkole.
W szkole odbyły się warsztaty na temat zdrowego żywienia, w których brali udział pracownicy kuchni, uczniowie i nauczyciele. Podczas zajęć uczyli się jak przygotować zdrowe posiłki. W ramach projektu profilaktyki zdrowotnej dla uczniów została przeprowadzona pogadanka „Moda na niepalenie”.
Uczniowie klas 1–3 SP przez kolejne dwa lata brali udział w projekcie „Śniadanie daje moc”.
8. Nadzór pedagogiczny
W roku szkolnym ………………. w szkole przeprowadzona została planowana kontrola zewnętrzna, dotycząca……………………………………………………………………….. .
W wyniku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono uchybień. Nie zostały wydane żadne zalecenia.
W wyniku prowadzonego nadzoru pedagogicznego przeprowadzano …….kontroli wewnętrznych. Dotyczyły one:
• systematyczności i różnorodności oceniania,
• przeglądu prowadzenia dokumentacji nauczyciela,
• efektów prowadzonych innowacji pedagogicznych,
• ………………………………………………………,
• ……………………………………………………… .
W czasie roku szkolnego ………………….przeprowadzono monitorowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom naszej szkoły.
Wspomaganie przeprowadzone w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznej polegało na organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego w zakresie:
• ………………………………………………………………………….,
• …………………………………………………………………………. .
Poza tym wspomaganiem objęto nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie awansu zawodowego, tworząc warunki dla prawidłowego przebiegu ścieżki zawodowej.
9. Przedsięwzięcia organizowane we współpracy ze środowiskiem lokalnym
Podczas obecnej kadencji dyrektora staram się dbać o kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym oraz upowszechnianie jej osiągnięć. Rozpoznajemy oczekiwania edukacyjne środowiska i stosownie do nich przygotowujemy ofertę dydaktyczną zajęć dodatkowych. Zajęcia dodatkowe, na które pozyskujemy środki dla szkoły to nauka pływania z projektu „Umiem pływać”, dodatkowe zajęcia sportowe z projektu „Mały Mistrz”. W szkole prowadzone są zajęcia szachowe we współpracy z Kołem Szachowym w …………………………………………………………………………………………….… .
Ponadto szkoła pozyskuje sponsorów wspierających jej działalność. Sponsorzy wspomagają nas np. przy organizacji Festynu Rodzinnego. Jest to festyn, który w ramach współpracy ze społecznością lokalną organizowany jest z Radą Rodziców funkcjonującą przy szkole.
W szkole aktywnie działa Koło Wolontariatu, zrzeszające ok. …….... członków. Wolontariusze z naszej szkoły brali udział w porządkowaniu zniszczonego zapomnianego cmentarza, współpracują z Radą Seniorów działającą na terenie gminy w organizowaniu Dnia Seniora. Ponadto Koło Wolontariuszy organizuje akcje charytatywne, mające na celu pomóc najuboższym rodzinom w czasie przedświątecznym.
We współpracy z Gminą, Stowarzyszeniem ……………………………….. dla uczniów naszej szkoły organizowane są wyjazdy na obozy zimowe i letnie. Pieniądze pozyskiwane są z Urzędu Wojewódzkiego oraz od sponsorów.
Wszystkie działania podejmowane przez szkołę oraz informacje o sukcesach uczniów są umieszczane na stronie internetowej szkoły www.szkola.pl Wzorowi uczniowie umieszczani są na gazetce przy sekretariacie szkolnym. W ramach promocji szkoły współpracujemy z lokalna gazetą, z Radiem …………………….. i lokalną TV. Cyklicznie organizowane są dni otwarte, podczas których prezentujemy ofertę zajęć edukacyjnych.
10. Działania dyrektora, zarządzanie
Główne cele zarządzania szkołą, które sobie co roku stawiam są określone w planie nadzoru pedagogicznego. Szczególnie staram się dbać o:
a) bezpieczeństwo uczniów – w związku z tym została opracowana procedura działań podejmowanych podczas wypadku ucznia. Co roku przeprowadzane są remonty w szkole, by podnieść jakość bazy lokalowej. Zakupione zostały szafki dla uczniów. Zostało wykonane nowe wejście do szkoły, wyremontowano salę gimnastyczną, stołówkę, kuchnię i świetlicę,
b) podniesienie wyników egzaminów zewnętrznych – w związku z tym wprowadziłam / wprowadziłem obowiązek sprawdzania umiejętności na wejściu w klasach IV szkoły podstawowej, następnie po półroczu i na koniec roku z przedmiotów objętych egzaminem, dokonywana jest analiza wyników i wdrażane są działania naprawcze. Poświadczeniem dobrych praktyk nauczycieli jest wynik ewaluacji zewnętrznej, która potwierdza, że procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający efektywnemu uczeniu się. Wdrażane działania naprawcze przyczyniły się do podniesienia wyników egzaminu,
c) współpracę z rodzicami – często rodzice są inicjatorami wielu działań. Organizują mikołajki dla uczniów szkoły, wspierają szkołę w organizacji WOŚP, współorganizują Festyn Rodzinny. Współpracowali przy tworzeniu programu wychowawczo-profilaktycznego. Z ich inicjatywy dokonano zmian w systemie oceniania zachowania uczniów. Dowodzi to, że poziom partnerstwa rodziców i szkoły jest wysoki,
d) dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opiniami oraz orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, dla uczniów z dysfunkcjami oraz dla uczniów zdolnych – aby wspomóc kadrę pedagogiczną w przygotowywaniu IPET-ów oraz w przygotowaniu dostosowań zostało przeprowadzone szkolenie dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie,
e) zatrudnianie wykwalifikowanych nauczycieli oraz wspomaganie nauczycieli, którzy chcą podnosić swoje kwalifikacje – w szkole każdego roku zespół do opracowywania WDN dokonuje diagnozy potrzeb nauczycieli i zgodnie z nią opracowuje plan szkoleń dla Rady Pedagogicznej.
Bardzo ważna jest efektywna współpraca z organem prowadzącym szczególnie w pozyskiwaniu środków unijnych, gdyż bez zgody na wkład własny niemożliwe byłoby ubieganie się o dodatkowe środki na przeprowadzanie dodatkowych zajęć dla uczniów naszej szkoły. Organ prowadzący bardzo życzliwie odnosi się do poprawienia jakości bazy lokalowej szkoły. Dzięki jego przychylności co roku możliwe jest dokonywanie remontów kolejnych pomieszczeń w budynku szkoły, wymiana okien, czy remont sali gimnastycznej. Efektem współpracy jest możliwość zapewnienia uczniom właściwej opieki psychologiczno-pedagogicznej.
Jako dyrektor szkoły dbam o podnoszenie własnych umiejętności i kwalifikacji. Szczególnie ważna jest dla mnie wymiana doświadczeń z innymi dyrektorami, dlatego systematycznie uczestniczę w konferencjach i szkoleniach dla kadry kierowniczej szkoły.
W pierwszym roku swojej pracy na stanowisku dyrektora uczestniczyłam / uczestniczyłem w kongresie organizowanym przez OSKKO. Podczas kongresu była możliwość uczestnictwa w panelach dotyczących: zarządzania oświatą, prawa oraz zmian w przepisach oświatowych. Można było również skorzystać z rad dyrektorów szkół z wieloletnim doświadczeniem. Oprócz tego uczestniczyłam / uczestniczyłem również w wymienionych niżej szkoleniach:
Tytuł szkolenia Organizator Rok Zdobyte umiejętności
Szkolenie „Procedury postępowania w przypadku zachowań ryzykownych w szkole” Nowe Horyzonty 2020 Zdobycie wiedzy na temat postępowania nauczycieli i dyrekcji na wypadek zachowań ryzykownych uczniów.
Nadzór pedagogiczny w czasie pandemii i zdalnego nauczania. ODN 2020 Zdobycie wiedzy na temat nadzoru pedagogicznego w warunkach pracy zdalnej
Seminarium „Kodeks Postępowania Administracyjnego” WOKISS 2021 Zdobycie wiedzy na temat terminowości załatwiania pism urzędowych. Wykorzystuję w codziennej pracy dyrektora
Seminarium „Kontrola Zarządcza” WOKISS 2022 Zdobycie wiedzy na temat przeprowadzania kontroli zarządczej w szkole.