Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Odwiedziny w Warszawie
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• kształtowanie tożsamości narodowej,
• rozpoznawanie symboli związanych z wybranymi regionami Polski,
• kształtowanie motoryki małej poprzez działania,
• eksperymentowanie,
• kształtowanie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• wskazuje Warszawę na mapie Polski,
• poznaje legendę o warszawskiej Syrence,
• koloruje, wycina, przykleja, skleja, dorysowuje,
• zapamiętuje położenia obrazków (gra memory),
• obserwuje, jak zachowują się przedmioty w wodzie i formułuje wnioski,
• poznaje wygląd kilku warszawskich zabytków,
• tworzy własną kartkę pocztową/widokówkę.
Materiały dydaktyczne:
• rodzic/opiekun: mapa internetowa, komputer, tektura, miska z wodą, aparat fotogra-ficzny/telefon,
• dziecko: kredki, niebieskie kartki i flamastry, papier kolorowy, klej, nożyczki, wybrane przedmioty z pokoju, kartka techniczna A4,
• nauczyciel: legenda o warszawskiej Syrence, karta pracy (gra memory), miniobrazki warszawskich zabytków.
1. Prosto do stolicy
Dzieci otrzymują od wychowawcy informację zdradzającą cel kolejnej podróży. Ro-dzic/opiekun wyjaśnia trudne pojęcia i udziela dziecku wsparcia podczas posługiwania się mapą internetową.
Witajcie, Mali Podróżnicy!
Przed nami kolejna podróż. Tym razem udamy się do Warszawy – najważniejszego miasta w Polsce, które nazywamy stolicą. Czy wiecie, co oznacza ten wyraz? Jeśli nie, podpytajcie rodziców. Z pomocą opiekującej się wami osoby otwórzcie mapę internetową i poszukajcie Warszawy. Przyglądając się jej położeniu, odpowiedzcie na kilka pytań: Czy Warszawa leży nad morzem? Czy Warszawa leży w górach? Czy jest to małe, czy duże miasto? Jaka rzeka przepływa przez stolicę? Czas wyruszyć w drogę! Popłyńmy dalej z jej nurtem i poznajmy niesamowitą legendę.
ZADANIA DO WYKONANIA
Rodzic/opiekun odczytuje dziecku legendę. Fotografuje efekty jego pracy z kartą główną i wysyła zdjęcie opiekunowi grupy przedszkolnej.
Przed tobą niesamowita postać – częściowo kobieta, częściowo ryba. Tak wyglądają syreny. To najważniejszy symbol miasta, do którego się wybraliśmy. Poproś rodzica/opiekuna, aby przeczytał ci legendę , a następnie:
• dokończ kolorowanie obrazka według podanego wzoru – pola, które są tymi samymi figurami geometrycznymi, muszą mieć ten sam kolor; kolory wybierz sama/sam,
• wytnij pokolorowaną syrenkę,
• z pięciu niebieskich kartek A4 ułóż w swoim pokoju prostą linię – rzekę Wisłę,
• za pomocą niebieskich flamastrów narysuj na rzece poziome linie – nurt Wisły,
• przyklej syrenę na wybraną przez siebie niebieską kartkę (odcinek rzeki),
• z kolorowego papieru powycinaj rybki według poniższego szablonu i umieść je na rzece,
• wytnij sześć pasków papieru i sklej je zgodnie z poniższym wzorem – to fragment ry-backiej sieci; umieść ją w dowolnym miejscu na swojej rzece,
• grubymi flamastrami narysuj rybacką łódź.
Po wykonaniu poniższych zadań powstanie złożona praca plastyczna związana z legendą o warszawskiej Syrence. Utrwal na fotografii efekt swojej pracy i poproś opiekuna/rodzica o przesłanie zdjęcia wychowawcy.
Karta główna
Szablony
2. Syrena – gra memory
Rodzic/opiekun drukuje kartę pracy i gra z dzieckiem.
Poniżej znajduje się gra memory. Na poszczególnych klockach umieszczono rysunki związane z poznaną przez ciebie legendą. Wydrukuj ją i przyklej na sztywnej tekturze. Po rozcięciu klocków gra będzie gotowa. Zaproś do gry swoich rodziców/opiekunów lub rodzeństwo i za-grajcie razem. Gra składa się z 10 par. Może w niej uczestniczyć od 2 do 3 graczy. Rozłóż kartoniki na stole obrazkami do blatu. Zadaniem uczestników jest odsłonięcie dwóch klocków tworzących parę. Jeśli w danej rundzie nie uda ci się odsłonić dwóch takich samych obraz-ków, odłóż je w tym samym miejscu, zakrywając ponownie obrazki. Ruch wykonuje następny gracz. Zwycięzcą w grze zostaje ten uczestnik, który zbierze największą liczbę par.
Karta pracy nr 1a
Karta pracy nr 1b
3. Podwodny test
Rodzic/opiekun udostępnia dziecku miskę lub inne naczynie wypełnione wodą.
Wisła to olbrzymia rzeka. Jak wiesz, syreny czują się w niej doskonale. Z racji tego, że posia-dają rybi ogon, bez problemu potrafią się w niej poruszać.
Różne przedmioty zachowują się w wodzie w różny sposób. Rozejrzyj się w swoim pokoju i wybierz pięć przedmiotów, które poddasz wodnemu testowi. Wybierz mądrze, tak by znisz-czeniu nie uległa jakaś ważna dla ciebie rzecz. Po zanurzeniu obiektu podsumuj na głos, co się stało. Mogą pomóc ci w tym stwierdzenia: po zanurzeniu przedmiot jest mokry/suchy, to-nie/unosi się na wodzie, jest cały/rozpadł się, ma ten sam kształt/zmienił kształt, jest cięż-szy/waży tyle samo.
4. Kartka z podróży – zabytki Warszawy
Nauczyciel przygotowuje dla dzieci pięć obrazków (w małym formacie) przedstawiających różne warszawskie zabytki i wysyła je wraz ze scenariuszowymi zagadnieniami. Ro-dzic/opiekun drukuje ilustracje i przedstawia dziecku polecenie.
Oto kilka ciekawych miejsc w Warszawie. Spróbuj wraz z rodzicem/opiekunem dowiedzieć się o nich czegoś więcej. Następnie zaprojektuj i wykonaj własną kartkę pocztową, która za-chęci turystów do odwiedzenia polskiej stolicy. Przesłane obrazki rozetnij i umieść w dowolny sposób na kartce A4. Na swojej kartce możesz dorysować różne elementy. Warto ją też ozdobić za pomocą dowolnych materiałów plastycznych.