Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Odwiedziny w Warszawie Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • kształtowanie tożsamości narodowej, • rozpoznawanie symboli związanych z wybranymi regionami Polski, • kształtowanie motoryki małej poprzez działania, • eksperymentowanie, • kształtowanie koncentracji uwagi. Cele operacyjne: Dziecko: • wskazuje Warszawę na mapie Polski, • poznaje legendę o warszawskiej Syrence, • koloruje, wycina, przykleja, skleja, dorysowuje, • zapamiętuje położenia obrazków (gra memory), • obserwuje, jak zachowują się przedmioty w wodzie i formułuje wnioski, • poznaje wygląd kilku warszawskich zabytków, • tworzy własną kartkę pocztową/widokówkę. Materiały dydaktyczne: • rodzic/opiekun: mapa internetowa, komputer, tektura, miska z wodą, aparat fotogra-ficzny/telefon, • dziecko: kredki, niebieskie kartki i flamastry, papier kolorowy, klej, nożyczki, wybrane przedmioty z pokoju, kartka techniczna A4, • nauczyciel: legenda o warszawskiej Syrence, karta pracy (gra memory), miniobrazki warszawskich zabytków. 1. Prosto do stolicy Dzieci otrzymują od wychowawcy informację zdradzającą cel kolejnej podróży. Ro-dzic/opiekun wyjaśnia trudne pojęcia i udziela dziecku wsparcia podczas posługiwania się mapą internetową. Witajcie, Mali Podróżnicy! Przed nami kolejna podróż. Tym razem udamy się do Warszawy – najważniejszego miasta w Polsce, które nazywamy stolicą. Czy wiecie, co oznacza ten wyraz? Jeśli nie, podpytajcie rodziców. Z pomocą opiekującej się wami osoby otwórzcie mapę internetową i poszukajcie Warszawy. Przyglądając się jej położeniu, odpowiedzcie na kilka pytań: Czy Warszawa leży nad morzem? Czy Warszawa leży w górach? Czy jest to małe, czy duże miasto? Jaka rzeka przepływa przez stolicę? Czas wyruszyć w drogę! Popłyńmy dalej z jej nurtem i poznajmy niesamowitą legendę. ZADANIA DO WYKONANIA Rodzic/opiekun odczytuje dziecku legendę. Fotografuje efekty jego pracy z kartą główną i wysyła zdjęcie opiekunowi grupy przedszkolnej. Przed tobą niesamowita postać – częściowo kobieta, częściowo ryba. Tak wyglądają syreny. To najważniejszy symbol miasta, do którego się wybraliśmy. Poproś rodzica/opiekuna, aby przeczytał ci legendę , a następnie: • dokończ kolorowanie obrazka według podanego wzoru – pola, które są tymi samymi figurami geometrycznymi, muszą mieć ten sam kolor; kolory wybierz sama/sam, • wytnij pokolorowaną syrenkę, • z pięciu niebieskich kartek A4 ułóż w swoim pokoju prostą linię – rzekę Wisłę, • za pomocą niebieskich flamastrów narysuj na rzece poziome linie – nurt Wisły, • przyklej syrenę na wybraną przez siebie niebieską kartkę (odcinek rzeki), • z kolorowego papieru powycinaj rybki według poniższego szablonu i umieść je na rzece, • wytnij sześć pasków papieru i sklej je zgodnie z poniższym wzorem – to fragment ry-backiej sieci; umieść ją w dowolnym miejscu na swojej rzece, • grubymi flamastrami narysuj rybacką łódź. Po wykonaniu poniższych zadań powstanie złożona praca plastyczna związana z legendą o warszawskiej Syrence. Utrwal na fotografii efekt swojej pracy i poproś opiekuna/rodzica o przesłanie zdjęcia wychowawcy. Karta główna Szablony 2. Syrena – gra memory Rodzic/opiekun drukuje kartę pracy i gra z dzieckiem. Poniżej znajduje się gra memory. Na poszczególnych klockach umieszczono rysunki związane z poznaną przez ciebie legendą. Wydrukuj ją i przyklej na sztywnej tekturze. Po rozcięciu klocków gra będzie gotowa. Zaproś do gry swoich rodziców/opiekunów lub rodzeństwo i za-grajcie razem. Gra składa się z 10 par. Może w niej uczestniczyć od 2 do 3 graczy. Rozłóż kartoniki na stole obrazkami do blatu. Zadaniem uczestników jest odsłonięcie dwóch klocków tworzących parę. Jeśli w danej rundzie nie uda ci się odsłonić dwóch takich samych obraz-ków, odłóż je w tym samym miejscu, zakrywając ponownie obrazki. Ruch wykonuje następny gracz. Zwycięzcą w grze zostaje ten uczestnik, który zbierze największą liczbę par. Karta pracy nr 1a Karta pracy nr 1b 3. Podwodny test Rodzic/opiekun udostępnia dziecku miskę lub inne naczynie wypełnione wodą. Wisła to olbrzymia rzeka. Jak wiesz, syreny czują się w niej doskonale. Z racji tego, że posia-dają rybi ogon, bez problemu potrafią się w niej poruszać. Różne przedmioty zachowują się w wodzie w różny sposób. Rozejrzyj się w swoim pokoju i wybierz pięć przedmiotów, które poddasz wodnemu testowi. Wybierz mądrze, tak by znisz-czeniu nie uległa jakaś ważna dla ciebie rzecz. Po zanurzeniu obiektu podsumuj na głos, co się stało. Mogą pomóc ci w tym stwierdzenia: po zanurzeniu przedmiot jest mokry/suchy, to-nie/unosi się na wodzie, jest cały/rozpadł się, ma ten sam kształt/zmienił kształt, jest cięż-szy/waży tyle samo. 4. Kartka z podróży – zabytki Warszawy Nauczyciel przygotowuje dla dzieci pięć obrazków (w małym formacie) przedstawiających różne warszawskie zabytki i wysyła je wraz ze scenariuszowymi zagadnieniami. Ro-dzic/opiekun drukuje ilustracje i przedstawia dziecku polecenie. Oto kilka ciekawych miejsc w Warszawie. Spróbuj wraz z rodzicem/opiekunem dowiedzieć się o nich czegoś więcej. Następnie zaprojektuj i wykonaj własną kartkę pocztową, która za-chęci turystów do odwiedzenia polskiej stolicy. Przesłane obrazki rozetnij i umieść w dowolny sposób na kartce A4. Na swojej kartce możesz dorysować różne elementy. Warto ją też ozdobić za pomocą dowolnych materiałów plastycznych.