Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zdalne lekcje – inspiracje dla dyrektorów
Opracował: Jacek Świątek
Choć wakacje już za pasem i wszyscy z nadzieją patrzymy w przyszłość, to kwestia nauczania zdalnego wciąż pozostaje dla szkół bardzo istotna. Wraz z początkiem nowego roku szkolnego prowadzenie lekcji na odległość nadal może być koniecznością. Dlatego my – dyrektorzy szkół – zebraliśmy nasze doświadczenia z ostatnich trzech miesięcy i prezentujemy je jako inspiracje oraz wskazówki dla innych.
Skuteczne i bezpieczne narzędzia
W ostatnim czasie w internecie można było znaleźć niezliczoną liczbę zestawień najlepszych narzędzi do prowadzenia zajęć na odległość. Eksperci polecali wszystko – od wysyłania e-maili, przez portale społecznościowe, aż po rozbudowane programy służące do organizacji pracy w dużych korporacjach. Niestety nie wszystkie metody były skuteczne. Wysyłanie i odbieranie setek wiadomości okazało się bardzo czasochłonne, większość portali społecznościowych pozwala zakładać konta tylko osobom powyżej 13. roku życia, a niektóre szkoły zdecydowały się korzystać z wielu systemów naraz, co wprowadziło ogromny chaos.
Dlatego organizując edukację na odległość, warto zrobić mały krok wstecz i wybrać wygodne i skuteczne narzędzie, przy pomocy którego będzie pracować cała szkoła. Na co zwrócić uwagę, szukając takiego rozwiązania? Przede wszystkim na higienę i bezpieczeństwo pracy, szczególnie w przypadku tak wrażliwych informacji jak dane osobowe uczniów i nauczycieli, a także na funkcjonalności narzędzia, które pozwolą uniknąć pracy mechanicznej, dając więcej czasu nauczycielom na indywidualizację planu nauczania i kreatywne podejście do zajęć.
W Polsce jedynym rozwiązaniem oferującym komplet całkowicie bezpłatnych narzędzi pozwalających na pracę zdalną szkoły jest platforma Dzwonek.pl. Jest to jedno z wiodących światowych rozwiązań klasy LMS (learning management system) stworzone przez gdańską firmę Learnetic, które umożliwia łatwe odwzorowanie struktury szkoły, prowadzenie wideolekcji, bezpieczne komunikowanie się z uczniami i rodzicami, wysyłanie zadań oraz otrzymywanie szczegółowych wyników i raportów z postępów uczniów. Wszystko to realizowane jest w nowoczesnej formule, która pozwala zaoszczędzić czas i środki. Jak zacząć pracę z Dzwonek.pl? Obejrzyj webinar lub skorzystaj z samouczków.
Sprawdzone narzędzia do nauki zdalnej
Nawet najlepsze narzędzia nie spełnią swojej funkcji bez odpowiednich materiałów edukacyjnych. W tym przypadku odpowiednie zasoby to takie, które są zgodne z podstawą programową i wymaganiami nauczycieli, a także są przystosowane do pracy na komputerze, tablecie i innych urządzeniach multimedialnych.
Ostatnie trzy miesiące nauczyły nas, że szkoła powinna być wyposażona w takie narzędzia – szczególnie że można ich używać również podczas normalnych zajęć, korzystając z tablic i monitorów interaktywnych. Jeśli placówka nie dysponuje takimi materiałami, może skorzystać z zasobów udostępnianych bezpłatnie w sieci. Tutaj jednak zalecamy ostrożność i wybieranie tylko sprawdzonych treści.
Dużą część zasobów udostępnili bezpłatnie na czas zamknięcia szkół wydawcy publikujący e-podręczniki i inne pomoce multimedialne na platformie Dzwonek.pl. Do akcji dołączyli m.in. Wydawnictwo Klett, Grupa MAC czy dystrybutor wyposażenia dla szkół Moje Bambino. Co więcej, wśród bezpłatnych zasobów na platformie można znaleźć także materiały opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz nowoczesne materiały stworzone przez firmę Learnetic, takie jak seria Multimedialne Pracownie Przedmiotowe. Szkoły korzystające z tej interaktywnej biblioteki znajdą bezpłatne e-podręczniki dla wszystkich etapów edukacyjnych, również dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kliknij tutaj i zobacz pełną listę bezpłatnych zasobów edukacyjnych.
Wartościowe są też materiały przygotowane własnoręcznie przez nauczycieli. W sieci można znaleźć różne narzędzia pozwalające tworzyć materiały multimedialne oparte na interfejsie graficznym, czyli dostępne dla wszystkich. Nauczyciele przy ich pomocy mogą z łatwością stworzyć dokładnie takie materiały, jakich potrzebują – uwzględniając indywidualne potrzeby klasy czy poziom opanowanego materiału.
Świetną propozycją dla nauczycieli jest darmowy portal eKreda.pl, który pozwala tworzyć nie tylko multimedialne, ale też prawdziwie interaktywne materiały edukacyjne. Użytkownik może swoje materiały urozmaicić różnymi aktywnościami (łączenie zdań, wyrazów, zbiorów, uzupełnianie luk lub wybieranie odpowiedzi z listy) oraz multimediami w postaci grafik, nagrań czy filmów, tworząc tym samym atrakcyjne i angażujące materiały dla uczniów.
Dodatkowo wszystkie treści stworzone dzięki temu narzędziu mogą zostać udostępnione bezpłatnie dla innych użytkowników w ramach tzw. repozytorium. W tym momencie na portalu eKreda.pl znajduje się ponad 1500 lekcji multimedialnych stworzonych przez polskich nauczycieli – na wszystkie etapy edukacyjne i do wszystkich przedmiotów.
Narzędzie eKreda.pl jest zintegrowane z platformą edukacyjną Dzwonek.pl, co oznacza, że nauczyciel może przydzielać stworzone przez siebie materiały uczniom (lub grupom uczniów, np. klasom) i otrzymywać zautomatyzowane wyniki dotyczące ich osiągnięć, co skraca czas jego pracy.
Edukacja na odległość w praktyce
Dostęp do odpowiednich narzędzi i materiałów to więcej niż połowa sukcesu. Teraz potrzebne są już tylko wiedza i pomysły dotyczące tego, jak wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia w praktyce – tak, by było to wygodne i skuteczne. O pomoc, wskazówki i porady poprosiliśmy dyrektorów szkół, superbelfrów i innych ekspertów pracujących na co dzień z technologiami w edukacji. W ramach tej współpracy powstała seria bezpłatnych e-konferencji, których ideą była pomoc szkołom, nauczycielom i dyrektorom placówek w organizacji łatwej i skutecznej edukacji zdalnej.
Podczas e-konferencji dla kadry kierowniczej oświaty wystąpili m.in. Zdzisław Nowakowski – Sekretarz Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy Ministrze Edukacji Narodowej, Dariusz Andrzejewski – dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni i dr Maciej Dębski z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy opowiedzieli o tym, jak zachować bezpieczeństwo i higienę pracy podczas używania technologii i jakie decyzje powinien w tym czasie podjąć dyrektor szkoły. Nagrania z ich wystąpień dostępne są tutaj.
Osobna e-konferencja została poświęcona specjalnym potrzebom edukacyjnym oraz organizacji zajęć i terapii na odległość. Podczas tego wydarzenia swoje prezentacje przedstawili m.in. dr Magdalena Zając – wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych we Wrześni, dr hab. Piotr Plichta oraz Sylwia Mądra – współtwórczyni Fundacji Autism Team. Nagranie z tej konferencji dostępne jest tutaj.
Swoim doświadczeniem na temat nauczania przedmiotów przyrodniczych podzielili się również prelegenci e-konferencji. Wystąpienia Dawida Łasińskiego, Magdaleny Aszer z Centrum Nauki Kopernik i wielu innych znakomitych ekspertów dostępne są tutaj.
Zachęcamy także do obejrzenia nagrań z e-konferencji na temat zdalnej edukacji wczesnoszkolnej. Podczas tego wydarzenia wystąpili m.in. prof. UW dr hab. Małgorzata Żytko, Marzena Kędra – dyrektorka Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu i Nauczycielka Roku 2012 oraz autorki tekstów na blogu Superbelfrzy – Sabina Piłat i Monika Walkowiak. Ich wystąpienia dostępne są tutaj.