Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowe sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2019/2020
(dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej)
Podstawa prawna:
• art. 69 ust. 7 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 910),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.),
• § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1627),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2019 r. poz. 1575).
1. Elementy sprawozdania:
1) Wyniki i wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej.
2) Wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej – planowej i doraźnej, określenie stopnia przestrzegania prawa przez nauczycieli.
3) Wyniki i wnioski z realizacji form wspomagania nauczycieli w doskonaleniu zawodowym ujętych w planie nadzoru pedagogicznego oraz na podstawie wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli.
4) Wyniki i wnioski z przeprowadzonych obserwacji i monitorowania realizacji podstawy programowej.
5) Ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z rekomendacjami na rok szkolny 2020/2021.
2. Informacje ogólne:
1) Dane o szkole:
a) liczba uczniów…………….................................................................................
b) liczba oddziałów……………................................................................................
2) Liczba nauczycieli wg stopni awansu zawodowego:
a) stażyści ……………………………………………………………………………..,
b) kontraktowi ….……………………………………………………………………..,
c) mianowani ………………………………………………………………………….,
d) dyplomowani …………………………………………………………………….. .
3) Plan nadzoru pedagogicznego zrealizowano w założonym terminie. Podczas realizacji planu pojawiły się sytuacje, które wymusiły zmiany. Przyczyną zmian była pandemia COVID-19 (koronawirusa) i konieczność zorganizowania zdalnego nauczania. Sytuacja doprowadziła do modyfikacji planu nadzoru pedagogicznego w części dotyczącej wspomagania nauczycieli.
4) Ewaluacja wewnętrza zaplanowana na rok szkolny 2019/2020 uwzględniała wnioski z poprzedniego roku i została zrealizowana we wskazanym terminie. Zastosowane narzędzia i metody badawcze były użyteczne. Utrudniona stała się terminowa realizacja zadań związanych z …………………………………………………………. ze względu na …………………………………………………………………………. .
5) Kontrolę planową realizowali dyrektor i wicedyrektor. By usprawnić i ujednolicić działania kontrolne wykorzystano arkusz kontroli opracowany w szkole, w oparciu o akty prawne oraz wykorzystując arkusze kontroli planowych dla szkoły ……………………………………………, zatwierdzone przez MEN na rok szkolny 2019/2020. Pozostałe narzędzia kontroli opracowała dyrekcja szkoły. Dyrektor zdecydował o przeprowadzeniu jednej kontroli doraźnej w terminie …………………………………………………………………………………………. .
6) Wspomaganie nauczycieli uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz bieżące potrzeby, wynikające z nauczania zdalnego i wprowadzenia zdalnych form doskonalenia zawodowego tj. webinariów, wideokonferencji, szkoleń online.
7) Ewaluacja wewnętrzna, kontrola i wspomaganie nauczycieli zostały udokumentowane w odpowiedni sposób.
8) W roku szkolnym …………………. nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty / przeprowadzono w szkole ………………………… kontrole planowe. Szkoła nie była poddana ewaluacji zewnętrznej ani kontroli kuratora oświaty (wybrać odpowiednie).
3. Ewaluacja wewnętrzna:
Ewaluacja wewnętrzna obejmowała (wskazać odpowiednie; podane niżej przykłady mają charakter egzemplifikacyjny, a katalog warto rozszerzyć, zgodnie ze specyfiką placówki oraz podejmowanymi przez nią działaniami):
a) współpraca z rodzicami oraz rozwiązywanie konfliktów,
b) bezpieczeństwo uczniów, w tym bezpieczeństwo w sieci,
c) ocenianie uczniów.
Przykładowy sposób omówienia zagadnienia w sprawozdaniu
Przykład obszaru badawczego Sposób realizacji zadania Wnioski i rekomendacje
Współpraca z rodzicami, rozwiązywanie konfliktów Przeprowadzano wywiad z grupą rodziców uczniów wybranych losowo z klas …………………………….. (wpisać odpowiednie klasy).
Wywiad dotyczył jakości współpracy szkoły z rodzicami.
Przeprowadzono ankietę wśród rodziców badającą poziom zadowolenia ze sposobów rozwiązywania konfliktów w szkole. Badania ewaluacyjne pozwoliły sformułować następujące wnioski:
• zebrania z rodzicami powinny odbywać się z podziałem na grupy wiekowe (dotyczy szkół podstawowych),
• rodzice powinni częściej kontaktować się z nauczycielami, by móc na bieżąco oceniać postępy uczniów; nieobecność na zebraniach i brak kontaktu ze szkołą powinien skutkować zgłoszeniem do sądu rodzinnego, by umożliwić przyjrzenie się sytuacji rodzinnej ucznia,
• rodzice powinni korzystać z oferty szkoleń i warsztatów organizowanych przez szkołę, których głównymi założeniami jest wspomaganie procesu wychowawczego,
• konflikty w szkole na poziomie rodzic– nauczyciel–uczeń powinny być rozwiązywane z pomocą mediatora szkolnego,
• rodzice powinni pamiętać, by na bieżąco informować nauczycieli o problemach wychowawczych ich dzieci, korzystać z pomocy pedagoga i psychologa szkolnego bądź poradni psychologiczno-pedagogicznej,
• w czasie pandemii i nauczania zdalnego bardzo ważne jest śledzenie komunikatów – maili i ogłoszeń dla rodziców i ich dzieci,
• wszystkie sprawy związane z jakością nauczania zdalnego, niezrozumieniem treści zadań zadanym uczniom, powinny być na bieżąco zgłaszane nauczycielom uczącym i wychowawcy,
• bardzo ważne jest przekazywanie informacji zwrotnej rodzicom oraz informowanie ich na bieżąco o aktywności dzieci podczas zdalnego nauczania.
4. Kontrole wewnętrzne:
1) Kontrola wewnętrzna obejmowała:
a) 4 kontrole planowe,
b) 1 kontrolę doraźną.
2) Kontrole planowe dotyczyły:
a) prawidłowości i systematyczności w prowadzeniu e-dziennika lekcyjnego,
b) prawidłowości w realizacji zadań związanych z organizacją kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
c) organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej,
d) kontroli prowadzenia lekcji zdalnych, systematyczności w zadawaniu prac domowych z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zadań oraz ich różnorodności, sposobów oceniania, informowania uczniów o ich osiągnięciach.
Przykład przeprowadzenia kontroli prawidłowości i systematyczności prowadzenia
e-dziennika:
Podczas kontroli szczególną uwagę zwrócono uwagę na …………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………...(tu można wskazać np. kompletność danych osobowych w części ogólnej dziennika, częstotliwość oceniania, systematyczność zapisów tematów i frekwencji, sposób dokonywania korekty błędów i pomyłek).
Wnioski z kontroli:
1. Kontrola dzienników lekcyjnych powinna dotyczyć wszystkich nauczycieli w szkole, niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego.
2. Nauczyciele o najkrótszym stażu pracy powinni prowadzić dzienniki lekcyjne z pomocą swoich opiekunów stażu.
3. Dzienniki lekcyjne będą kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu.
4. Konieczne jest przeprowadzenie szkoleniowego zebrania rady pedagogicznej poświęconego omówieniu sposobów prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia dokumentacji na bieżąco, za dziennik lekcyjny odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności – jego zastępca).
5. Kontrola realizacji zdalnego nauczania wykazała, że większość nauczycieli systematycznie pracuje z uczniami, udostępniając samodzielnie przygotowane materiały dydaktyczne z wyjaśnieniem analizowanego zagadnienia. Ponad połowa nauczycieli prowadzi zajęcia online. Pozostali pracują, wykorzystując materiały edukacyjne, nagrywane filmiki i padlety. Uczniowie otrzymują rzetelną informację zwrotną podczas oceniania ich osiągnięć. Nauczyciele na bieżąco kontaktują się z uczniami i rodzicami. Pojawiły się indywidualne przypadki opóźnień w przesyłaniu prac domowych, jednak skuteczne działania wychowawców pozwoliły rozwiązać problem.
Kontrola wewnętrzna doraźna
Kontrola została przeprowadzona w związku ze skargą rodziców na sposób oceniania ucznia z biologii.
Wnioski z kontroli doraźnej
Rodzice zarzucili nauczycielowi uniemożliwianie poprawienia ocen z biologii. Uczeń był nieobecny 14 dni w szkole i nie przygotował się do dwóch kartkówek, w wyniku czego otrzymał oceny niedostateczne. Chcąc je poprawić, nie uzyskał od nauczyciela dokładnej informacji o terminie poprawy tych ocen. Niestety w czasie, polecenia przez nauczyciela napisania prac mających umożliwić poprawienie ocen, uczeń miał inne sprawdziany i pracę klasową, zatem nie mógł poprawić ocen z biologii, gdyż termin wyznaczony przez nauczyciela zbiegł się z terminem oddania innych prac pisemnych. W wyniku kontroli i rozmowy ze stronami ustalono, że uczeń, w drodze wyjątku, napisze poprawę kartkówek w terminie ustalonym przez strony. Ponadto pojawiła się sugestia, że warto byłoby przeszkolić nauczycieli w wykorzystywaniu zaawansowanych technik komunikacyjnych we współpracy z rodzicami.
5. Monitorowanie:
Monitorowanie pracy szkoły było prowadzone zgodnie z planem. Skoncentrowano się na sposobach i zapewnieniu warunków do realizacji podstawy programowej. Stwierdzono, że należy systematycznie przeprowadzać więcej zajęć w terenie, np. w muzeum oraz podczas wycieczek przedmiotowych. Nauczyciele nie zgłosili trudności wynikających z braku godzin dydaktycznych na realizację podstawy programowej. Monitorowaniu podlegało także odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych oraz sposoby wykorzystywania przez nauczycieli środków multimedialnych w procesie dydaktycznym. Stwierdzono, że na większości zajęć prowadzący w sposób efektywny wykorzystują dostępne platformy. Sprzyja to uatrakcyjnieniu zajęć i ma znaczący wpływ na motywację i aktywizację uczniów.
6. Wspomaganie nauczycieli:
Przeprowadzona diagnoza pracy szkoły pozwoliła określić obszary pracy placówki, w których należy wprowadzić zmiany w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych nauczycieli. Rozpoznanie potrzeb pozwoliło odpowiednio zaplanować zagadnienia, tematy i formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny.
Ponad realizowanym planem wspomagania znalazły się szkolenia online i webinaria, których zorganizowanie wymusiła pandemia i konieczność zdalnego nauczania. 90 proc. nauczycieli uczestniczyło w szkoleniach online przede wszystkim w dziedzinie doskonalenia i wzbogacania warsztatu pracy o narzędzia umożliwiające kształcenie na odległość. Wszyscy nauczyciele korzystali z zasobów e-dziennika, np. aplikacji Zoom, Teams, Classroom i innych.
Wnioski dotyczące wspomagania:
1) Korzystanie w codziennej praktyce szkolnej z wiedzy i umiejętności, zdobytych podczas różnych form szkolenia, wspiera pracę nauczycieli, pozwala im na doskonalenie warsztatu pracy i przekłada się na jakość prowadzonych zajęć.
2) Nauczyciele powinni dzielić się wiedzą i umiejętnościami nie tylko podczas spotkań zespołów nauczycielskich, ale także w czasie zajęć otwartych.
3) W przyszłym roku szkolnym należałoby skoncentrować się na opracowaniu wspólnej strategii korzystania z narzędzi do zdalnego nauczania, przeprowadzeniu cyklu szkoleń doskonalących umiejętności wykorzystywania narzędzi multimedialnych do monitorowania postępów uczniów.
Wnioski z obserwacji zajęć:
1) Należy efektywniej wykorzystywać czas na lekcji.
2) Należy częściej, zwłaszcza w toku zajęć, wskazywać uczniom cele lekcji.
3) Za rzadko nauczyciele informują uczniów o ich mocnych i słabych stronach.
4) Nauczyciele powinni systematycznie udzielać uczniom wskazówek dotyczących zagadnień, którym powinni poświęcić szczególną uwagę.
5) Uczniowie nie zawsze potrafią efektywnie pracować w grupach.
7. Wnioski do pracy w roku szkolnym 2020/2021:
Należy systematycznie oceniać uczniów i wskazywać im obszary, na które powinni zwrócić szczególną uwagę podczas pracy. Ważną kwestią, wymagającą szybkich i skutecznych działań naprawczych jest udoskonalenie i wdrożenie bardziej efektywnych sposobów komunikowania się tak z uczniami, jak i z rodzicami. Należy udoskonalić systemowe narzędzia do zdalnej pracy z uczniami.
Sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego zostało przedstawione dnia …………………………………………………………………………………………………. .
……………………………
(podpis dyrektora szkoły)