Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 29 MAJA 2020 Rozmowa psychologa z dzieckiem bez obecności rodzica Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Czy psycholog, aby porozmawiać z dzieckiem na terenie przedszkola bez obecności ro-dzica, musi mieć jego zgodę? Jeśli zgody są potrzebne, to w jakich przypadkach? Jeżeli rozmowa z dzieckiem już się odbyła, to czy rodzic musi być poinformowany o tym, że miała ona miejsce? Jeśli tak, to w jakich przypadkach i czy taka informacja ma być po każdej rozmowie? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należą w szczególności: • prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie ich indy-widualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przy-czyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania pro-blemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola, • udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zacho-wania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza-przedszkolnym dzieci, • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kry-zysowych, • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych moż-liwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci, • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: o rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możli-wości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, o udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Z przepisu tego wynika wprost, że diagnoza oraz rozpoznanie potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należą do zadań psychologa. Wykonywanie tych zadań nie może być zatem uzależnione od zgody rodziców, więc nie jest ona wymagana do tego, aby z dzieckiem przeprowadzić rozmowę. Ponieważ jednak wśród wymienionych zadań jest obecna również pomoc rodzicom, o przeprowadzonej rozmowie należy ich poinformować. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM