Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Letnia temperatura! Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • poznanie cech charakterystycznych dla różnych pór roku (lato), • rozwijanie zainteresowania książką i różnymi formami literackimi, • kształtowanie motoryki małej poprzez działania plastyczne, • rozwijanie koncentracji uwagi wzrokowo-słuchowej, • rozwijanie kompetencji matematycznych. Cele operacyjne: Dziecko: • poznaje wiersz Jana Brzechwy Przyjście lata, • rozpoznaje ciepłe barwy, • koloruje kredkami i maluje farbami, • dowiaduje się, jakie zmiany zapowiadają lato, • podaje skojarzenia związane z latem, • tworzy słoneczną wystawę, • tworzy letnią skrzynię skarbów, • poznaje letnie krajobrazy, • rysuje na piasku i tworzy z niego kształty geometryczne, • selekcjonuje, segreguje, szereguje obiekty, • utrwala liczebniki porządkowe, • mierzy przez przelewanie wody, • uczy się samoregulacji (relaks, profilaktyka zdrowotna). Materiały dydaktyczne: • wiersz J. Brzechwy Przyjście lata, kredki, pastele, linka do prania, klamerki, pudełka, farby plakatowe, pędzle, nożyczki, klej, zdjęcia letnich krajobrazów, tacki, piasek, kamienie w trzech kolorach, naczynia, woda i butelki półlitrowe, koce, ręczniki, mu-zyka relaksacyjna. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Lato tuż-tuż Nauczyciel przedstawia dzieciom dowolny wiersz dotyczący lata. Może być to np. jeden z utworów Jana Brzechwy: Przyjście lata (fragment) I cóż powiecie na to, Że już się zbliża lato? Kret skrzywił się ponuro: „Przyjedzie pewnie furą”. Jeż się najeżył srodze: „Raczej na hulajnodze”. Wąż syknął: „Ja nie wierzę. Przyjedzie na rowerze”. (…) Źródło: http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_p08.html/ Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z dziećmi dotyczącą wysłuchanego utworu. Zadaniem wy-chowanków jest odgadnąć, jaki temat zawita do sali na najbliższe dni. Następnie wychowaw-ca prezentuje najmłodszym główną kartę pracy. To Pani Lato. Tym razem jest tak roześmiana, że zapomniała do swojego stroju dobrać ciepłe kolory. Trzeba koniecznie jej pomóc. Niech najmłodsi jak najstaranniej wykonają proponowane zadania. • Mali styliści ruszają na pomoc! Zadaniem przedszkolaków jest pokolorowanie stroju Pani Lato za pomocą pasteli lub kredek. Dzieci do swojej koncepcji kolorystycznej mają dobrać tylko ciepłe barwy. Czy wiedzą, jakie to są kolory? Które z nich kojarzą się przedszkolakom z gorącem letniego słońca? Po wyborze odpowiednich kredek wszyscy rozpoczynają staranne kolorowanie. • Letnia podróż. W wierszu Jana Brzechwy bohaterowie mieli wiele pomysłów na to, czym przybędzie lato. Czy pamiętacie, w jaki sposób ostatecznie zawitało u bohaterów wiersza? Wychowawca pyta dzieci o ich ulubiony środek transportu i proponuje, by narysowały go w ramce umieszczonej w prawym górnym rogu karty pracy. • Symbole lata. Na karcie umieszczono pięć zielonych ramek. Zadaniem dzieci jest po-dać przynajmniej trzy skojarzenia związane z letnią porą roku. Wychowawca może pomóc uczestnikom zabawy, naprowadzając ich na odpowiedzi za pomocą zdania: „Gdy pomyślę o lecie nie mogę się doczekać…” lub: „Latem lubię...”. Swoje skoja-rzenia wychowankowie utrwalają w postaci rysunków. • Mała przemiana letniej karty (opcjonalnie ). Zabawa zachęcająca do interakcji w parach z zachowaniem bezpiecznej odległości. Dzieci wymieniają się swoimi ry-sunkami. Zadaniem kolegi/koleżanki jest dorysowanie dodatkowego skojarzenia z la-tem w szóstej, czerwonej ramce. Dorysowywane skojarzenie nie może się powtórzyć. W ten sposób można wprowadzić dodatkową trudność. Dzieci siedzą naprzeciwko siebie i wypytują swoich partnerów, co przedstawiają ich rysunki, by uniknąć pomyłki. Następnie tworzą kolejny unikatowy element. • Słoneczna Wystawa. Po uzupełnieniu karty głównej wychowankowie wraz z nauczy-cielem wychodzą do przedszkolnego ogródka. Tam ze swoich letnich prac tworzą sło-neczną wystawę. Wszystkie karty zostają zawieszone przez nauczyciela na lince za pomocą klamerek. Może lato przybędzie lada dzień wraz z dobrą pogodą, by prędzej obejrzeć swój portret? Karta główna 2. Lato zamknięte w pudełku (opcjonalnie*) Wychowawca proponuje dzieciom stworzenie skrzynki na letnie skarby. Każdy wychowanek otrzymuje pudełko, które ozdabia za pomocą farb plakatowych. Maluje na nim dowolny letni krajobraz. Gdy pudełko będzie gotowe, dzieci będą mogły gromadzić w nim letnie skarby. Dzieci nie zabierają pudełek do domu, ale gromadzą po powrocie z przedszkola różne przed-mioty. W tym celu mogą wykorzystać pamiątki, które przywiozły z wakacji lub elementy przyrody ożywionej i nieożywionej. Takim darem lata może być zielony listek znaleziony w ogrodzie, piasek czy muszelka. Warto dać dzieciom kilka dni, aby w czasie swoich popołu-dniowych spacerów miały szansę odnaleźć pomysły na przyszłe letnie „upominki”. Każdego dnia w przedszkolu wychowawca rozmawia z dziećmi na temat ich odkryć oraz skarbów i podsumowuje letnie poszukiwania. 3.Tworzymy okulary pełne ciepłych wspomnień Przed wykonaniem tego zadania uczestnicy zajęć otrzymują polecenie wysłania z pomocą ro-dziców/opiekunów, mailowo lub przez komunikator, dwóch wakacyjnych zdjęć, na których widać letni krajobraz. Następnie nauczyciel pobiera zdjęcia i drukuje w mniejszym formacie (warto wydrukować je w kolorze). Na zajęciach dzieci otrzymują od prowadzącego szablon okularów stworzony na bazie karty pracy oraz przesłane wcześniej zdjęcia. W grupach młod-szych szablon okularów przygotowuje wychowawca i wycina go z tektury. Zadaniem uczest-ników jest zaprezentowanie kolegom i koleżankom przyniesionych przez siebie krajobrazów. Każde dziecko tworzy z otrzymanych zdjęć soczewki i wkleja je w ramki okularów. Pod ko-niec zadania dzieci kładą stworzone okulary na wyznaczonym w sali stoliku. Kolejno pod-chodzą i podziwiają letnie krajobrazy. Równocześnie wychowawca stwarza przedszkolakom możliwość wzajemnej wymiany doświadczeń poprzez podzielenie się widokiem miejsc, które były przez nie odwiedzone. Karta pracy nr 1 4. Matematyka latem, czyli w co się bawić? Podczas wakacyjnych eskapad warto rozejrzeć się uważnie dookoła. Okazuje się, że trenować umiejętności matematyczne można wszędzie! Dogodne warunki stwarza sama przyroda. Wy-chowawca zapoznaje dzieci z różnymi letnimi zabawami pozwalającymi rozwijać umiejętności matematyczne, które z łatwością powtórzą podczas swoich wyjazdów. • Rysowanie na piasku. Piasek to materiał, z którego można stworzyć nie tylko intere-sujące budowle, ale też rysunki. Nauczyciel rozdaje dzieciom tacki z piaskiem. Na-stępnie prezentuje przedszkolakom kolejno różne figury geometryczne, pokazując je przez pięć sekund. Chwilę później chowa kartkę. Zadaniem uczestników jest odtwo-rzenie figury, rysując ją palcem na piasku. • Przelewanie wody. Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy wodą. Każdy uczestnik otrzymuje trzy półlitrowe butelki. Zadaniem wychowanków jest przelanie zawartości każdej z butelek do trzech różnych naczyń i zaobserwowanie, że w zależności od na-czynia woda zmienia swój kształt. Następnie uczestnicy za pomocą kubeczków i lejka przelewają wodę z powrotem do butelki. Starają się nie uronić przy tym ani jednej kropli. Czy udało się napełnić na nowo całą butelkę? • Układanie kamyczków. Każde dziecko otrzymuje od wychowawcy około 15 kamieni w trzech różnych kolorach: żółtym, białym, szarym. Następnie uczestnicy wykonuj kolejno trzy polecenia podane przez prowadzącego: 1) segregują kamienie według ko-loru, 2) szeregują kamienie od największego do najmniejszego, 3) układają kamienie w jednej linii i wskazują trzeci, szósty i dziesiąty kamień. 5. Letnie słówka (opcjonalnie*) Przedszkolaki stają w rozsypce, zachowując między sobą odpowiednie odstępy. Następnie wychowawca przynosi plażową piłkę. Wybrany przez prowadzącego uczestnik przedstawia na głos dowolny wyraz związany z latem i rzuca piłkę do wskazanej osoby (wypowiadając jej imię). Raz na jakiś czas dzieci robią tzw. pomyłkę, zamiast letniego słowa pada słowo zwią-zane z zimą. Ważne, by osoba, do której piłka zostanie przekazana, zamiast ją złapać powie-działa: „Brrr”. Jeśli się pomyli i przyjmie chłodny upominek, musi poczekać do następnego lata – nowej rundy w zabawie. 6. Nie możemy już się doczekać Dzieci otrzymują od wychowawcy kolejną kartę pracy. Przedstawia ona labirynt. Ich zada-niem jest sprawić, by lato jak najszybciej dotarło nad morze i ogrzało swoim ciepłem piasek na plaży oraz zimna wodę w morzu. Muszą być one ogrzane i gotowe do przyjęcia wczasowi-czów wybierających się na wakacje. Karta pracy nr 2 7. Plażowanie. Ręcznikowy relaks Na zakończenie letniego tygodnia wychowawca proponuje dzieciom troszkę błogiego odpo-czynku. Wychowankowie kładą się na podłodze na plecach, na rozłożonych wcześniej ręczni-kach lub kocach. Dzieci wyobrażają sobie, że są na plaży. Następnie prowadzący włącza uczestnikom muzykę relaksacyjną związaną z nadmorskim klimatem: uderzenia fal, szum morza. Uczestnicy odpoczywają, starając się wrócić w swoich wspomnieniach do jakiejś let-niej przygody.