Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Pij wodę latem
Inspiracje dla rodziców
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• profilaktyka zdrowotna, dbanie o własne zdrowie,
• poznanie cech charakterystycznych dla różnych pór roku,
• prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków,
• rozwijanie wyobraźni, projektowanie.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• wskazuje wodne elementy przyrody,
• wykonuje zdjęcia przedmiotów codziennego użytku, kojarzące się z wodą,
• tworzy kolaż ze zdjęć,
• dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów,
• prowadzi obserwację wody,
• nazywa zbiorniki wodne,
• wykonuje projekt człowieka z butelki wypełnionej wodą,
• projektuje etykietę na butelkę z wodą mineralną zachęcającą do jej picia,
• tworzy cząsteczki wody,
• nawadnia własny organizm.
Materiały:
• nauczyciel: plik z obrazkami zbiorników wodnych,
• dziecko: niebieska plastelina, nożyczki, kartki papieru, klej, kubek, litrowa butelka wody, kolorowy papier, pisaki,
• rodzic: kółka (jako cząsteczki wody), telefon lub aparat fotograficzny, prostokąt (ety-kieta na litrową butelkę wody).
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Woda wokół nas
Nauczyciel przedstawia dzieciom temat pracy wraz z trzema wyzwaniami. Rodzic/opiekun wycina z papieru trzy kółka. Jedno większe i dwa mniejsze tej samej wielkości. Przydadzą się do zbudowania na koniec cząsteczki wody. Za każde wykonane zadanie przedszkolak otrzy-muje jeden element cząsteczki. Ponadto rodzic/opiekun udostępnia dziecku telefon/aparat w celu utrwalenia jego wyników pracy.
Karta główna
Wychowankowie zostają zaproszeni do wspólnego omówienia tematu związanego z wodą. Jest ona szczególnie ważna, gdy nadchodzi lato. Dlaczego? Wychowawca wyjaśnia swoim podopiecznym, że bez wody nie ma życia. Każda istota żyjąca – człowiek, zwierzę czy roślina – bezwzględnie potrzebuje wody, by przetrwać. Równocześnie dzieci otrzymują kartę główną, która przedstawia różne elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
Wyzwanie 1
Zadaniem przedszkolaków jest oznaczenie na niebiesko „kropelkami” z plasteliny wszystkiego, co składa się z wody lub potrzebuje jej do życia. Czy na ilustracjach podo-piecznych zostały jakieś obszary nieoznaczone? Co nie potrzebuje wody i może bez niej przetrwać? Po wykonaniu tego wyzwania przedszkolak otrzymuje od swojego rodzi-ca/opiekuna jedno kółko (jeden z elementów cząsteczki wody).
Wyzwanie 2
Zadaniem najmłodszych jest uważna obserwacja własnego domu i odnalezienie w nim miejsc lub przedmiotów, które mają coś wspólnego wodą. Każdy wychowanek wybiera pięć swoich odkryć i robi im zdjęcie. Przykład: pralka, lodówka, kran, rynna, konewka, ła-zienka, wanna itp. Z powstałych zdjęć dziecko tworzy kolaż i z pomocą rodzica/opiekuna wysyła go swojemu wychowawcy. Po wykonaniu drugiego wyzwania uczestnik zabawy otrzymuje od rodzica/opiekuna kolejne kółko (kolejną cząsteczkę wody).
Wyzwanie 3
Dzieci ponownie wracają do karty głównej. Na stole/biurku każdy uczestnik wyzwania rozkłada przed sobą pięć kartek papieru. Podczas ich porządkowania liczy kartki na głos. Następnie wycina z karty głównej kilka wskazanych wodnych elementów. Robią to zgod-nie z poleceniami.
1. Na pierwszej kartce przyklej trzy obiekty, których nazwa kończy się na głoskę „a” (np. góra, chmura, rzeka, trawa).
2. Na drugiej kartce przyklej obiekt, którego nazwę rozpoczyna głoska „g” (np. góra, głaz, grzyb).
3. Na trzeciej kartce przyklej obiekt, którego nazwa składa się z trzech głosek (np. lis).
4. Na czwartej kartce przyklej dowolny obiekt zawierający w nazwie głoskę „e” (np. drzewo).
5. Na piątej kartce przyklej dwa obiekty, które do przetrwania nie potrzebują wody.
Po wykonaniu zadania dziecko otrzymuje od rodzica/opiekuna ostatni element układanki.
2. Woda pod lupą
Przedszkolaku, nalej wody do szklanki lub kubka i ją obserwuj. Najpierw wykorzystaj wzrok i określ, jakiego jest koloru i kształtu. Następnie posłuchaj, czy wydaje jakieś dźwięki. Wrzuć do kubka kilka przedmiotów. Co tym razem usłyszałeś? Teraz dotknij wody. Jaka jest jej struktura i konsystencja? Czy oblanie kogoś taką wodą byłoby miłe? W jakich codziennych sytuacjach polewasz się nią z przyjemnością? Na końcu zaś powąchaj ją. Jaki ma zapach?
3. Letnie kąpiele
Wychowawca przekazuje dzieciom plik z obrazkami. Mały odkrywco, masz przed sobą sześć fotografii. Przedstawiają różne zbiorniki wodne. Nazwij je. Z pewnością wiele z nich widzia-łeś na własne oczy. Może w niektórych nawet się kąpałeś? Pięć z nich występuje naturalnie w przyrodzie. Tylko jeden jest sztuczny, stworzony przez człowieka. Wskaż go. Nie ma co zwlekać. Do dzieła! W pliku znajdują się obrazki: rzeki, morza, oceanu, jeziora, zatoki oraz basenu.
4. Czy człowiek przetrwałby bez wody?
Nauczyciel wprowadza wychowanków w temat. Chociaż tego nie widać, dla człowieka woda również jest niezbędna. Można powiedzieć, że jego ciało składa się przede wszystkim z wody. Tym razem czeka na was wyzwanie plastyczne. Będziecie potrzebowali litrowej butelki wody. Waszym zadaniem jest wypić z niej szklankę wody, a następnie stworzyć z butelki postać człowieka. Całe opakowanie to tułów i organizm ludzki. Doklejcie do niego ręce, nogi, głowę, projektując własna postać. Woda znajdująca się środku będzie wam przypominać o tym, jak ważne jest nawadnianie organizmu. Szczególnie latem.
5. Projektujemy własną etykietę
Rodzic/opiekun wycina dziecku z papieru prostokąt, który wielkością będzie odpowiadał ety-kiecie znajdującej się na litrowej butelce wody. Nie wszyscy chętnie piją wodę. To wielka szkoda, gdyż inne napoje, często zawierające cukier, nie są tak zdrowe, jak woda. Warto za-tem wypracować sobie dobry nawyk jej picia. Wymyśl i zaprojektuj etykietę, która będzie do tego zachęcać twoich domowników. Następnie przyklej ją na dowolnej butelce wody w swo-im domu.
6. Cząsteczka wody
Przedszkolaku, otrzymujesz kolejną kartę pracy. To cząsteczka wody. Tak wygląda woda w bardzo dużym powiększeniu. Z otrzymanych od rodzica/opiekuna podczas pracy z kartą główną kółek stwórz własną cząsteczkę wody i przyklej ją na kartce.
Karta pracy nr 1
7. Wodny toast
Teraz nadszedł czas, by dać przykład innym. W gorące dni nawadnianie organizmu jest szczególnie istotne. Zaproś całą swoją rodzinę na wodny poczęstunek. Napijcie się razem wody i dbajcie w ten sposób o swoje zdrowie!