Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 22 MAJA 2020 Czy istnieje postawa prawna do łączenia pracy stacjonarnej i zdalnej w poradni? Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Poradnie psychologiczno-pedagogiczne powróciły do pracy stacjonarnej 4 maja 2020 r. W komunikacie MEN czytamy: „czynności, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, mogą być nadal prowadzone z wykorzystaniem metod i technik na odległość”. Jaka podstawa prawna mówi o takiej możliwości wykonywania niektórych zadań, np. zajęć logopedycznych, w formie zdalnej i kto o tym decyduje? Czy dyrektor powinien zlecić pracownikowi pracę zdalną na piśmie z oznaczeniem miejsca i czasu jej wykonywania? Czy ze względów bezpieczeństwa konieczność ograniczenia kontaktów przy trudnych warunkach funkcjonowania poradni (mała liczba pomieszczeń w stosunku do liczby pracowników) jest wystarczającym powodem zlecenia przez dyrektora niektórych zadań w formie zdalnej? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 ze zm.), • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 780), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.). Nie ma obecnie podstawy prawnej do wykonywania zadań poradni z wykorzystaniem metod i technik komunikacji na odległość. Obowiązujące w całym kraju ograniczenie funkcjonowania poradni wynikało z treści § 2 ust. 1a pkt 5 Rozporządzenia w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Przepis ten wskazuje okres ograniczenia działania placówek oraz zawiera katalog jednostek, które ograniczeniu podlegały. Z dniem 4 maja 2020 r. z katalogu tego zostały wykreślone poradnie mocą Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Regulacje dotyczące realizowania zadań poradni z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość stosuje się do tych poradni, których działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza została zawieszona na podstawie odrębnych przepisów w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Takim odrębnym przepisem jest § 18 ust. 2 pkt 2 z Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Jeżeli zatem po 4 maja 2020 r. działalność poradni została zawieszona przez dyrektora, który powołał się na zagrożenie zakażeniem COVID-19, to wówczas praca poradni może być nadal prowadzona zdalnie. Jednocześnie jednak należy tę sytuację odwrócić – jeżeli dyrektor nie zawiesił działania poradni, to nie ma podstawy prawnej do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość. Zatem albo poradnia wraca do pracy stacjonarnej, albo pracuje zdalnie. Nie ma podstaw prawnych do łączenia tych form. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.