Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Letnia temperatura Inspiracje dla rodziców Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • kształtowanie postawy dbania o swoje zdrowie, • poznanie cech charakterystycznych dla różnych pór roku, • rozwijanie samodzielności – ubieranie, • rozpoznawanie kierunków na płaszczyźnie, • prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków, • selekcja przedmiotów, podejmowanie decyzji. Cele operacyjne: Dziecko: • ogląda zdjęcia/film edukacyjny o Słońcu, • wykorzystuje różne techniki plastyczne, • obserwuje letnią pogodę i prowadzi kalendarz pogodowy, • poznaje różne przyrządy wskazujące temperaturę, • poznaje funkcje i wskazania termometru zaokiennego, • wybiera odpowiednie ubranie, zgodne z panującymi na zewnątrz warunkami, • przygotowuje strój odpowiedni na lato, • wykonuje fotografię w letnim stroju, • rysuje obiekty na kartce według podanych wskazówek, poznając przy tym kierunki na płaszczyźnie, • tworzy skojarzenia słowne, • wskazuje wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę, • poznaje sposoby ochrony przed słońcem, • łączy punkty. Materiały dydaktyczne: • internet – zdjęcia Słońca, kartka, kwadratowe karteczki, klej, kredki, pisaki, dowolne materiały plastyczne, papier kolorowy, brokat, folia aluminiowa, plastelina, farby, rożne termometry, letnie ubrania, aparat fotograficzny/telefon. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Słoneczna gorączka Za oknem coraz cieplej. To znak, że zbliża się do nas wielkimi krokami lato, długie dni i ciepłe słońce. Wiele zawdzięczamy Słońcu, gwieździe, która oświetla naszą planetę. Życie na Ziemi byłoby niemożliwe, gdyby znajdowało się ono bliżej naszej planety (byłoby zbyt gorąco) lub gdyby odległość między nimi była większa (zapadłaby ciemność). Przyjrzyjmy się zatem Słońcu bliżej. Rodzice/opiekunowie umożliwiają dziecku obejrzenie na komputerze kilku fotografii przed-stawiających Słońce lub krótkiego filmu na jego temat. Film może mieć naukowy charakter. Najważniejsze jest, by dziecko dowiedziało się, jak wygląda gwiazda oraz że w jej pobliżu panuje bardzo wysoka temperatura. 1. Jakie jest Słońce? Każde dziecko odpowiada na pytanie: jakie jest Słońce? Rozwią-zanie tej zagadki można wyrazić słowem. Słońce jest: ciepłe, gorące, palące, żółte, jak lawa itd. Jedno z tych słów rodzic/opiekun zapisuje dziecku na karteczce pismem dru-kowanym. Przyda się ono podczas dalszej pracy z kartą główną. 2. Słońce moimi oczyma. Wychowankowie otrzymują od nauczyciela kartę główną przedstawiającą Słońce. Ich zadaniem jest oddać za pomocą dowolnej techniki pla-stycznej skwar panujący na tej gwieździe. Do swojej koncepcji mogą wykorzystać wszelkie materiały plastyczne: papier kolorowy, brokat, folię aluminiową, pisaki, kredki. Ogranicza ich tylko wyobraźnia. Na przygotowaną pracę przyklejają wyraz określający Słońce, który wcześniej zapisali im rodzice/opiekunowie. Ten powinien być umieszczony przy dolnej krawędzi karty. 3. Letnie słowa. Dzieci wracają do wyrazu zapisanego przez rodzica/opiekuna na kar-teczce (np. palące). Ich zadaniem jest wskazanie, co jeszcze, oprócz Słońca, może mieć taką cechę, i zilustrowanie na małych kwadratowych karteczkach swoich pomysłów. Przykłady: palące/palący – ogień, zapałka, kominek; gorący/gorąca – kaloryfer, termofor, garnek, zupa itd. 4. Rysunek według instrukcji. Rodzic/opiekun odczytuje dziecku polecenie i zadania, które ma wykonać. Wychowanek, bez dodatkowych objaśnień osoby dorosłej, realizu-je polecenia dokładnie tak, jak je zrozumiał. Przedszkolaku, wyobraź sobie, że Słońce na chwilę przestało być gorące i możliwa jest podróż na jego powierzchnię. Wykonaj starannie poniższe polecenia: • W lewym górnym rogu kartki narysuj rakietę, którą przyleciałeś na Słońce. • Dorysuj Słońcu pięć promieni w dowolnym miejscu. Zadecyduj, jakiej mają być długości. • Z prawej strony Słońca narysuj planetę Merkury. To właśnie ona jest najbliżej Słońca. • Podkreśl trzecią literę wyrazu, który przykleiłeś na dole karty. • W prawym górnym rogu karty narysuj dowolny przedmiot, który rozpoczyna się na podkreśloną przez ciebie literę/głoskę. Karta główna 2. Termometr, czyli o tym, że temperatura na Ziemi rośnie Nauczyciel przekazuje dzieciom szablon termometru, który posiada słupek wskazujący tem-peraturę na zewnątrz. Rodzic/opiekun udaje się z dzieckiem na poszukiwania dowolnego do-mowego termometru. W tym zadaniu istotne jest, aby dzieci zrozumiały, że im wyżej znajduje się substancja w słupku, tym jest cieplej. Drogi przedszkolaku, znajdź w domu różne termometry i przyrządy wskazujące temperaturę: piekarnik, czajnik, termostat, termometr medyczny czy zaokienny. Ważne, byś mógł je obej-rzeć. Mały odkrywco, pokoloruj słupek na karcie pracy tak, aby wskazywał, że za oknem jest ciepło. 3. Kalendarz tygodniowy Rodzic/opiekun przypomina dziecku o codziennej obserwacji pogody za oknem. Odczytuje polecenie. Dziecko samodzielnie podejmuje decyzje związane z ubiorem oraz pogodą na dany dzień. Karta pracy nr 1 Otrzymaliście kartę, która została wyrwana z kalendarza. Ujęto na niej cały tydzień. Przez siedem dni obserwujcie uważnie pogodę za oknem i wyraźcie ją za pomocą rysunku: słońca, chmur, deszczu, mgły, tęczy czy śniegu. Pod kartą pracy znajduje się dziesięć różnych ele-mentów ubioru. Oznaczono je odpowiednimi kolorami. Zadecyduj każdego dnia, co warto w taką pogodę na siebie włożyć, i umieść odpowiednie kolory w polu, w którym znajduje się szafa. Karta pracy nr 2 4. Przegląd szafy, czyli szukamy stroju na czas upału Rodzic/opiekun odczytuje dziecku polecenie i umożliwia, by dziecko przejrzało własne ubra-nia, które znajdują się w jego szafie. Przynosi również dziecku jeden dowolny wieszak. Tyle już dowiedzieliście się o letnim cieple, że czeka was zadanie praktyczne. Przejrzyjcie ubrania, jakie znajdują się w waszej szafie i wybierzcie te, które można by założyć w upalny dzień. Następnie zawieście je na otrzymanym od rodzica/opiekuna wieszaku. 5. Letnia sesja zdjęciowa – kolaż Rodzic wykonuje zdjęcie dziecku i przesyła je prowadzącemu zajęcia. Każdy z przedszkolaków z Twojej grupy wybrał już letni strój. Zaprezentuj go innym i razem stwórzmy pokaz letniej mody. Ubierz się w wybrane przez siebie rzeczy i poproś rodzi-ca/opiekuna o wykonanie zdjęcia. Każda z fotografii powinna zostać przesłana wychowawcy. Zadaniem prowadzącego zajęcia jest odpowiedzieć na przesłane fotografie i stworzyć z nich kolaż. Gdy już powstanie, zostanie odesłany wszystkim uczestnikom zajęć jako podsumowa-nie ich aktywności. Kolaż może być doskonałą pamiątką dla całej grupy przedszkolnej. 6. Ochrona przed słońcem Rodzic/opiekun odczytuje dziecku polecenie. Ach to gorące słońce! Wiecie już doskonale, że ze względu na wysoką temperaturę chodzimy latem lżej ubrani. Czasem jednak słońce grzeje tak bardzo, że może zagrażać naszemu zdro-wiu. Jak się przed nim chronić? Czy macie jakiś pomysł? Podzielcie się swoimi spostrzeże-niami z rodzicem/opiekunem, a następnie połączcie wszystkie kropki na karcie pracy. Dowie-cie się, co trzeba nosić w każdy upalny dzień. Pamiętajcie, niedługo zawita do nas lato i warto dbać o odpowiedni ubiór. Karta pracy nr 3