Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 15 MAJA 2020 Szkoła jako podmiot przetargu Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektor szkoły Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 Ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp.) zasady opisane w tym akcie prawnym stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oznacza to, że zapisy ww. Ustawy muszą być stosowane przez jednostki samorządu terytorialnego, gdyż są zaliczane do jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych (dalej: ufp.). Jednostka samorządu terytorialnego może przeprowadzać operacje finansowe samodzielnie na rzecz podległych szkół publicznych i wówczas dyrektorzy szkół nie biorą w tym udziału. Jednak na podstawie art. 15 ust. 2 upzp. może powierzyć pomocnicze działania zakupowe własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej. Wówczas postępowanie będzie realizowane przez dyrektora danej szkoły, który działa jako pełnomocnik zamawiającego (art. 15 ust. 3 upzp.). W tym celu dyrektor szkoły powinien otrzymać stosowne upoważnienie/pełnomocnictwo do realizacji całości postępowania administracyjnego związanego z zamówieniem publicznym lub jego części. Ponadto szkoły publiczne prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego będące jednostkami budżetowymi są zobligowane do stosowania przepisów upzp. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 upzp. Oznacza to, że szkoła może podjąć działania w zakresie realizacji zamówień publicznych i wówczas dyrektor szkoły odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania oraz podpisuje umowę o udzielenie zamówienia publicznego. Kiedy stosować przepisy Ustawy Na podstawie art. 4 upzp. szkoła publiczna realizująca zamówienie publiczne powinna stosować zasady upzp. z wyjątkiem: 1) zamówień lub konkursów, których zamawiający jest obowiązany udzielić lub które ma obowiązek przeprowadzić na podstawie innej niż określona Ustawą procedury: a) organizacji międzynarodowej, b) wynikającej z porozumienia tworzącego zobowiązanie prawnomiędzynarodowe, jak umowa międzynarodowa zawarta między Rzecząpospolitą Polską a jednym lub wieloma państwami niebędącymi członkami Unii Europejskiej, w celu pozyskania dostaw, usług lub robót budowlanych na potrzeby zrealizowania lub prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia; 2) zamówień lub konkursów w całości finansowanych przez organizację międzynarodową lub międzynarodową instytucję finansującą, jeżeli zamawiający stosuje do tych zamówień lub konkursów inną niż określona Ustawą procedurę organizacji międzynarodowej lub międzynarodowej instytucji finansującej, 3) zamówień lub konkursów w ponad 50 proc. finansowanych przez organizację międzynarodową lub międzynarodową instytucję finansującą, jeżeli uzgodniono z nimi zastosowanie do tych zamówień lub konkursów innej niż określona Ustawą procedury organizacji międzynarodowej lub międzynarodowej instytucji finansującej, 4) zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro, 5) przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te są przyznawane na podstawie ustaw, 6) umów, o których mowa w art. 149 ust. 2 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, 7) nabywania dostaw, usług lub robót budowlanych od centralnego zamawiającego lub od wykonawców wybranych przez centralnego zamawiającego, 8) umów koncesji na roboty budowlane oraz koncesji na usługi w rozumieniu Ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, chyba że Ustawa stanowi inaczej, 9) nabycia audycji i materiałów do audycji lub ich opracowanie, produkcja lub koprodukcja, jeżeli są przeznaczone na potrzeby świadczenia audiowizualnych usług medialnych lub radiowych usług medialnych – udzielanych przez dostawców audiowizualnych lub radiowych usług medialnych, 10) zakupu czasu antenowego lub audycji od dostawców audiowizualnych lub radiowych usług medialnych, 11) nabycia własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości, 12) usług prawnych takich jak: a) notarialne poświadczenia i uwierzytelnienia dokumentów, b) inne usługi prawne świadczone przez pełnomocników lub innych wykonawców wyznaczanych przez sąd lub trybunał danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub wyznaczanych z mocy prawa w celu wykonania konkretnych zadań pod nadzorem trybunałów lub sądów; 13) zamówień, których przedmiotem są: a) usługi arbitrażowe lub pojednawcze, b) usługi badawcze i rozwojowe, chyba że są one objęte kodami CPV od 73000000-2 do 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 i 73430000-5, określonymi w Rozporządzeniu (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2195/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz jeżeli spełnione są następujące warunki: • korzyści z tych usług przypadają wyłącznie zamawiającemu na potrzeby jego własnej działalności, • całość wynagrodzenia za świadczoną usługę wypłaca zamawiający; 14) zamówień lub konkursów: a) którym nadano klauzulę zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych lub b) jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa, lub c) jeżeli wymaga tego ochrona bezpieczeństwa publicznego, lub d) którym muszą towarzyszyć, na podstawie odrębnych przepisów, szczególne środki bezpieczeństwa – w zakresie, w jakim ochrona istotnych interesów dotyczących bezpieczeństwa państwa określonych w lit. a–d nie może zostać zagwarantowana w inny sposób niż udzielenie zamówienia bez zastosowania Ustawy. Działania zabronione Zgodnie z zapisami art. 5b upzp. zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów Ustawy: 1) łączyć zamówień, które odrębnie udzielane wymagają zastosowania różnych przepisów Ustawy, 2) dzielić jednego dużego zamówienia na odrębne zamówienia, w celu uniknięcia łącznego szacowania ich wartości. Zasady udzielania zamówień Na podstawie art. 7 upzp. i zasady równości oraz uczciwej konkurencji dyrektor szkoły jako zamawiający powinien mieć na uwadze następujące zasady: 1. Zamawiający zobowiązany jest przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający: a) zachowanie uczciwej konkurencji i b) równe traktowanie wykonawców oraz c) zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 2. Zamawiający, w zakresie określonym w Porozumieniu Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych i w innych umowach międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, zapewnia wykonawcom z państw-stron tego porozumienia i wykonawcom z państw-stron tych umów oraz robotom budowlanym, dostawom i usługom pochodzącym z tych państw, traktowanie nie mniej korzystne niż traktowanie wykonawców pochodzących z Unii Europejskiej oraz robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z Unii Europejskiej. 3. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. 4. Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami Ustawy. Na podstawie art. 8 upzp. i zasady jawności: 1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. 2. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w Ustawie. 3. Zamawiający może określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymogi dotyczące zachowania poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku postępowania. 4. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4 Ustawy prawo zamówień publicznych. Przepis stosuje się odpowiednio do konkursu. 5. Jeżeli to jest uzasadnione ochroną prywatności lub interesem publicznym, zamawiający może nie ujawniać: 1) danych osobowych, w przypadku zamówienia udzielonego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b, 2) wysokości wynagrodzenia, w przypadku zamówienia udzielonego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1a – w zakresie dostaw lub usług z obszaru działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, a także z zakresu działalności archiwalnej związanej z gromadzeniem materiałów archiwalnych, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności, o ile wykonawca, przed podpisaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego, zastrzegł, że dane te nie mogą być udostępniane. 6. Zamawiający udostępnia dane osobowe, o których mowa w art. 10 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej Rozporządzeniem 2016/679, w celu umożliwienia korzystania ze środków ochrony prawnej, o których mowa w dziale VI, do upływu terminu do ich wniesienia. Na podstawie art. 9 i 9a upzp. i zasady pisemności oraz prowadzenia postępowania w języku polskim: 1. Postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w Ustawie, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej. 2. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim. 3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może wyrazić zgodę na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, oświadczeń, oferty oraz innych dokumentów również w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane. 4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może sporządzać dokumenty oraz dokonywać niektórych czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w szczególności prowadzić dialog, dodatkowo również w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane. 5. Wyznaczając terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, zamawiający uwzględnia złożoność zamówienia oraz, w przypadku ofert, czas potrzebny na sporządzenie ofert, z zachowaniem określonych w Ustawie minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert. 6. W przypadku gdy oferty mogą zostać złożone jedynie po odbyciu przez wykonawcę wizji lokalnej albo po sprawdzeniu przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia, zamawiający wyznacza terminy składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do zapoznania się przez wykonawców z informacjami koniecznymi do przygotowania oferty, z tym że terminy te muszą być dłuższe od minimalnych terminów składania ofert określonych w Ustawie. Na podstawie art. 10 upzp. i zasady prymatu trybu przetargowego: 1. Podstawowymi trybami udzielania zamówienia są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. 2. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę, partnerstwa innowacyjnego albo licytacji elektronicznej tylko w przypadkach określonych w Ustawie.