Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowa negatywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). 1. Imię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………………………………… 2. Data urodzenia: ……………………………………………………………………………. 3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel stażysta 4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września 20… r. do 31 maja 20……. r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela. 5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu: ………………………………………………………………………………………………. 6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu: ………………………………………………………………………………………………. 7. Terminarz: Lp. Opis Data 1. Data rozpoczęcia stażu 2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego 3. Data zakończenia stażu 4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego 5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego Ustalam: negatywną ocenę dorobku zawodowego Uzasadnienie: Pani/Pan …………..…………………………… pracuje w …………………………………. im. ………………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego odbywał/a od 1 września 20……… r. do 31 maja 20……. r. 5 września 20……… r. przedłożył/a dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte działania nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobku zawodowego. W czasie odbywanego stażu starał/a się wykonywać zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Nie spełnił/a wszystkich wymagań zawartych w Rozporządzeniu i jednocześnie nie zrealizował/a wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego. § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż Pani/Pan ……………………………………………… nie zapoznał/a się z najważniejszymi przepisami prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły. Na początku stażu poznał/a organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w której odbywał/a staż: a) zapoznał/a się ze statutem szkoły, jednak nie był/a zainteresowany/a omówieniem go z opiekunem stażu, b) poznał/a plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny, c) poznał/a regulaminy szkolne, m.in. regulamin rady pedagogicznej, świetlicy szkolnej, d) poznał/a zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej. Pani/Pan …..………………………. powierzchownie poznał/a i stosował/a w swojej pracy przepisy oświatowe i prawo wewnątrzszkolne. Nie starał/a się o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. Był/a członkiem zespołu przedmiotowego nauczycieli ……………., jednak rzadko brał/a udział w realizacji przedsięwzięć tego zespołu. Uczestniczył/a w zebraniach rady pedagogicznej, jednak rzadko brał/a udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Dokumentacja zgromadzona w czasie stażu nie odzwierciedla działań nauczyciela/ki. § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej Pani/Pan …………………… nie wykazał/a się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły: • podczas obserwowanych zajęć przez dyrektora i opiekuna stażu nauczyciel/ka nie potrafił/a tak zaplanować działań, by dobrze gospodarować czasem na lekcji, zdarzały się sytuacje, w których nie osiągał/a zamierzonych celów lekcji, • nauczycielka stosował/a tradycyjne metody nauczania, wykazał/a się umiejętnością doboru środków dydaktycznych, jednak nie zawsze były one odpowiednio wykorzystane na lekcjach. Nauczyciel/ka starał/a się indywidualizować proces kształcenia, uwzględniając możliwości uczniów, jednak nie uzyskał(a) efektów w tym działaniu. Podstawa programowa nie została do końca zrealizowana w klasie ………………………………………………………………. . Zajęcia przeprowadzone przez Panią/Pana ………………………… były szczegółowo omawiane z opiekunem stażu i dyrektorem szkoły. Pani/Pan nieumiejętnie prowadził/a zajęcia w systemie zdalnego nauczania. Obserwacje zajęć prowadzone przez opiekuna stażu oraz dyrektora dowiodły, że nauczyciel/ka nie radziła sobie z planowaniem zdalnej pracy. Wysyłał/a materiały uczniom, jednak nie omawiał/a nowych zagadnień. Ograniczał/a się wyłącznie do zadawania prac domowych, nie zawsze sprawdzał/a ich wykonanie przez uczniów. § 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia: umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania Pani/Pan ………………………….. nie potrafił/a wykazać się umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania: • podejmował/a próby analizowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, jednak nie wdrażał/a zaleceń w pracy z uczniami; konsultował/a z wychowawcą klasy indywidualne dokumenty uczniów, np. opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie potrafił/a pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, • obserwował/a zachowania uczniów i ich funkcjonowanie w szkole, jednak nie potrafił/a wykorzystać potencjału uczniów i ich możliwości psychofizycznych w pracy na lekcjach, • starał/a się poznawać środowisko uczniów i z nim współpracować. We współpracy z innymi nauczycielami realizował/a zadania wychowawcze ujęte w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły. Niestety nie radził/a sobie z rozwiązywaniem pojawiających się problemów wychowawczych. Współpracował/a z rodzicami uczniów, udzielając im bieżących informacji o postępach w nauce i zachowaniu. Niestety podczas zdalnego nauczania współpraca z rodzicami była zaniedbana. Nauczyciel/ka nie kontaktował/a się na bieżąco z rodzicami uczniów, nie informował/a o postępach ich dzieci. § 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia: umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki Pani/Pan ……………………… nabył/a częściowo umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki: a) starał/a się pogłębiać wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, korzystał/a ze stron internetowych, skąd czerpał/a wiedzę na temat metodyki wychowania i nauczania, jednak nie potrafił/a wdrożyć tej wiedzy w praktyce zawodowej, b) uczestniczył/a w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym, m.in. w szkoleniu z zakresu neurodydaktyki, niestety nie potrafił/a wykorzystać tej wiedzy w pracy z uczniami, c) uczestniczył/a w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych we współpracy z innymi nauczycielami. § 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia: umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego Pani/Pan ……………………………. nie wykazał/a się umiejętnością wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego: a) uczestniczył/a w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego m.in. w zakresie neurodydaktyki, ochrony danych osobowych, obowiązku zapewnienia uczniom bezpieczeństwa wynikającego z prawa oświatowego, b) przez okres stażu nauczyciel/ka nie skorzystał/a z możliwości uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach zewnętrznych. Nauczyciel/ka nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy w pracy z uczniami, nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności podczas doskonalenia zawodowego. W czasie nauczania zdalnego nauczyciel/ka nie wykazywała inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności na temat nowego systemu pracy z uczniami, nie starał/a się uatrakcyjniać zajęć, poznając nowe metody pracy. § 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia: umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych Pani/Pan ……………………… wykazał/a się umiejętnością korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych: a) opracował/a dokumentację nauczyciela z wykorzystaniem komputera, b) korzystał/a z projektora podczas zajęć, prezentując filmy edukacyjne, c) korzystał/a ze stron internetowych m.in.: www.men.gov.pl, www.wychowanie.pl, www.awans.net, www.publikacje.edu.pl. Nauczyciel/ka rzadko stosuje narzędzia multimedialne i informatyczne, ogranicza się do prezentacji filmów i opracowania wymaganej dokumentacji. Nauczanie zdalne przysparzało Panu/Pani wiele trudności, praca z uczniami ograniczała się do wysyłania pocztą elektroniczną zadań do wykonania. Nie korzystał/a z platform edukacyjnych, aplikacji, programów, ułatwiających nauczanie na odległość. § 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć Pani/Pan …………………………….. nie wykazał(a) się umiejętnością omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć: a) obserwował/a zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, jednak nie potrafił/a wyciągnąć wniosków i ocenić pracy na lekcji; wszystkie zajęcia były omawiane i analizowane, b) prowadził/a zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu, jednak nie potrafił(a) określić własnych mocnych i słabych stron. Pani/Pan ……………………… prowadzi zajęcia, podczas których uczniowie nie zawsze są skupieni na zadaniach. Czasami brakuje właściwej dyscypliny i warunków do pracy, w jakich uczniowie mogliby wykonywać polecenia nauczyciela. Zajęcia niestety nie zawsze są przemyślane i dobrze zorganizowane. Zdarza się, że nauczyciel/ka nie zrealizuje poszczególnych elementów lekcji lub nie osiąga zamierzonych celów. § 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia: znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym Pani/Pan ………………………. nie zna środowiska uczniów i ich problemów oraz nie potrafi nawiązywać współpracy ze środowiskiem lokalnym: a) starał/a się zapoznać ze środowiskiem uczniowskim, jednak zdobyta wiedza jest pobieżna i niewystarczająca, nie pomaga w planowaniu pracy wychowawczej i dydaktycznej, b) prowadził/a zebrania z rodzicami, nie organizował/a indywidualnych konsultacji z rodzicami, czasami kontaktował/a się telefonicznie, c) uczestniczył/a w życiu szkoły, współpracując ze środowiskiem lokalnym i środowiskiem nauczycieli podczas organizacji uroczystości i imprez przygotowanych z okazji Dnia Patrona, Dnia Edukacji Narodowej, Święta Konstytucji 3 Maja. W opinii opiekuna stażu Pani/Pan …………………………. Starał/a się spełnić wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, jednak wielu nie udało się zrealizować. Szybko zniechęcał/a się, rezygnując z dalszych działań. Praca Pani/Pana …………………….. wymaga głębszej refleksji, dopracowania scenariuszy zajęć i przemyślenia kwestii metodycznych. W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana/Pani negatywną ocenę dorobku zawodowego*. (miejscowość, data) (podpis nauczyciela) (miejscowość, data) (podpis dyrektora) * Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu/Pani odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.