Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa negatywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.).
1. Imię i nazwisko nauczyciela: ………………………………………………………………
2. Data urodzenia: …………………………………………………………………………….
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel stażysta
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września 20… r. do 31 maja 20……. r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela.
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
……………………………………………………………………………………………….
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
……………………………………………………………………………………………….
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam:
negatywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pani/Pan …………..…………………………… pracuje w …………………………………. im. ………………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego odbywał/a od 1 września 20……… r. do 31 maja 20……. r. 5 września 20……… r. przedłożył/a dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte działania nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobku zawodowego.
W czasie odbywanego stażu starał/a się wykonywać zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Nie spełnił/a wszystkich wymagań zawartych w Rozporządzeniu i jednocześnie nie zrealizował/a wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Pani/Pan ……………………………………………… nie zapoznał/a się z najważniejszymi przepisami prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły.
Na początku stażu poznał/a organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w której odbywał/a staż:
a) zapoznał/a się ze statutem szkoły, jednak nie był/a zainteresowany/a omówieniem go z opiekunem stażu,
b) poznał/a plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny,
c) poznał/a regulaminy szkolne, m.in. regulamin rady pedagogicznej, świetlicy szkolnej,
d) poznał/a zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej.
Pani/Pan …..………………………. powierzchownie poznał/a i stosował/a w swojej pracy przepisy oświatowe i prawo wewnątrzszkolne. Nie starał/a się o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. Był/a członkiem zespołu przedmiotowego nauczycieli ……………., jednak rzadko brał/a udział w realizacji przedsięwzięć tego zespołu. Uczestniczył/a w zebraniach rady pedagogicznej, jednak rzadko brał/a udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Dokumentacja zgromadzona w czasie stażu nie odzwierciedla działań nauczyciela/ki.
§ 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej
Pani/Pan …………………… nie wykazał/a się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły:
• podczas obserwowanych zajęć przez dyrektora i opiekuna stażu nauczyciel/ka nie potrafił/a tak zaplanować działań, by dobrze gospodarować czasem na lekcji, zdarzały się sytuacje, w których nie osiągał/a zamierzonych celów lekcji,
• nauczycielka stosował/a tradycyjne metody nauczania, wykazał/a się umiejętnością doboru środków dydaktycznych, jednak nie zawsze były one odpowiednio wykorzystane na lekcjach.
Nauczyciel/ka starał/a się indywidualizować proces kształcenia, uwzględniając możliwości uczniów, jednak nie uzyskał(a) efektów w tym działaniu. Podstawa programowa nie została do końca zrealizowana w klasie ………………………………………………………………. .
Zajęcia przeprowadzone przez Panią/Pana ………………………… były szczegółowo omawiane z opiekunem stażu i dyrektorem szkoły.
Pani/Pan nieumiejętnie prowadził/a zajęcia w systemie zdalnego nauczania. Obserwacje zajęć prowadzone przez opiekuna stażu oraz dyrektora dowiodły, że nauczyciel/ka nie radziła sobie z planowaniem zdalnej pracy. Wysyłał/a materiały uczniom, jednak nie omawiał/a nowych zagadnień. Ograniczał/a się wyłącznie do zadawania prac domowych, nie zawsze sprawdzał/a ich wykonanie przez uczniów.
§ 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia: umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania
Pani/Pan ………………………….. nie potrafił/a wykazać się umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania:
• podejmował/a próby analizowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, jednak nie wdrażał/a zaleceń w pracy z uczniami; konsultował/a z wychowawcą klasy indywidualne dokumenty uczniów, np. opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie potrafił/a pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
• obserwował/a zachowania uczniów i ich funkcjonowanie w szkole, jednak nie potrafił/a wykorzystać potencjału uczniów i ich możliwości psychofizycznych w pracy na lekcjach,
• starał/a się poznawać środowisko uczniów i z nim współpracować.
We współpracy z innymi nauczycielami realizował/a zadania wychowawcze ujęte w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły. Niestety nie radził/a sobie z rozwiązywaniem pojawiających się problemów wychowawczych.
Współpracował/a z rodzicami uczniów, udzielając im bieżących informacji o postępach w nauce i zachowaniu. Niestety podczas zdalnego nauczania współpraca z rodzicami była zaniedbana. Nauczyciel/ka nie kontaktował/a się na bieżąco z rodzicami uczniów, nie informował/a o postępach ich dzieci.
§ 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia: umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
Pani/Pan ……………………… nabył/a częściowo umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki:
a) starał/a się pogłębiać wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, korzystał/a ze stron internetowych, skąd czerpał/a wiedzę na temat metodyki wychowania i nauczania, jednak nie potrafił/a wdrożyć tej wiedzy w praktyce zawodowej,
b) uczestniczył/a w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym, m.in. w szkoleniu z zakresu neurodydaktyki, niestety nie potrafił/a wykorzystać tej wiedzy w pracy z uczniami,
c) uczestniczył/a w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych we współpracy z innymi nauczycielami.
§ 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia: umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego
Pani/Pan ……………………………. nie wykazał/a się umiejętnością wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego:
a) uczestniczył/a w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego m.in. w zakresie neurodydaktyki, ochrony danych osobowych, obowiązku zapewnienia uczniom bezpieczeństwa wynikającego z prawa oświatowego,
b) przez okres stażu nauczyciel/ka nie skorzystał/a z możliwości uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach zewnętrznych.
Nauczyciel/ka nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy w pracy z uczniami, nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności podczas doskonalenia zawodowego.
W czasie nauczania zdalnego nauczyciel/ka nie wykazywała inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności na temat nowego systemu pracy z uczniami, nie starał/a się uatrakcyjniać zajęć, poznając nowe metody pracy.
§ 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia: umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
Pani/Pan ……………………… wykazał/a się umiejętnością korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych:
a) opracował/a dokumentację nauczyciela z wykorzystaniem komputera,
b) korzystał/a z projektora podczas zajęć, prezentując filmy edukacyjne,
c) korzystał/a ze stron internetowych m.in.: www.men.gov.pl, www.wychowanie.pl, www.awans.net, www.publikacje.edu.pl.
Nauczyciel/ka rzadko stosuje narzędzia multimedialne i informatyczne, ogranicza się do prezentacji filmów i opracowania wymaganej dokumentacji.
Nauczanie zdalne przysparzało Panu/Pani wiele trudności, praca z uczniami ograniczała się do wysyłania pocztą elektroniczną zadań do wykonania. Nie korzystał/a z platform edukacyjnych, aplikacji, programów, ułatwiających nauczanie na odległość.
§ 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
Pani/Pan …………………………….. nie wykazał(a) się umiejętnością omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć:
a) obserwował/a zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, jednak nie potrafił/a wyciągnąć wniosków i ocenić pracy na lekcji; wszystkie zajęcia były omawiane i analizowane,
b) prowadził/a zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu, jednak nie potrafił(a) określić własnych mocnych i słabych stron.
Pani/Pan ……………………… prowadzi zajęcia, podczas których uczniowie nie zawsze są skupieni na zadaniach. Czasami brakuje właściwej dyscypliny i warunków do pracy, w jakich uczniowie mogliby wykonywać polecenia nauczyciela. Zajęcia niestety nie zawsze są przemyślane i dobrze zorganizowane. Zdarza się, że nauczyciel/ka nie zrealizuje poszczególnych elementów lekcji lub nie osiąga zamierzonych celów.
§ 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia: znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym
Pani/Pan ………………………. nie zna środowiska uczniów i ich problemów oraz nie potrafi nawiązywać współpracy ze środowiskiem lokalnym:
a) starał/a się zapoznać ze środowiskiem uczniowskim, jednak zdobyta wiedza jest pobieżna i niewystarczająca, nie pomaga w planowaniu pracy wychowawczej i dydaktycznej,
b) prowadził/a zebrania z rodzicami, nie organizował/a indywidualnych konsultacji z rodzicami, czasami kontaktował/a się telefonicznie,
c) uczestniczył/a w życiu szkoły, współpracując ze środowiskiem lokalnym i środowiskiem nauczycieli podczas organizacji uroczystości i imprez przygotowanych z okazji Dnia Patrona, Dnia Edukacji Narodowej, Święta Konstytucji 3 Maja.
W opinii opiekuna stażu Pani/Pan …………………………. Starał/a się spełnić wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, jednak wielu nie udało się zrealizować. Szybko zniechęcał/a się, rezygnując z dalszych działań. Praca Pani/Pana …………………….. wymaga głębszej refleksji, dopracowania scenariuszy zajęć i przemyślenia kwestii metodycznych.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana/Pani negatywną ocenę dorobku zawodowego*.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)
* Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu/Pani odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.