Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 15 MAJA 2020 Zadaniowy czas pracy sprzątaczek w czasie epidemii Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Czy pracownikom niepedagogicznym (np. sprzątaczkom z poradni psychologiczno- -pedagogicznej) można wprowadzić zadaniowy czas pracy w okresie epidemii koronawirusa? W regulaminie pracy nie mamy zapisu o takim systemie czasu pracy. W jaki sposób należałoby go wprowadzić? Czy np. można tego dokonać w formie porozumienia z pracownikiem? Co powinno zawierać takie porozumienie? Czy należy wymienić w nim zadania do wykonania? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.). System zadaniowego czasu pracy został uregulowany w art. 140 Kodeksu pracy. Zgodnie z tą regulacją w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 129 Kodeksu pracy. Należy zauważyć, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny ujętym w Kodeksie pracy. Komentarzu: „opisywany system wprowadzić można w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy. W doktrynie wskazuje się, że system zadaniowy może być ustanowiony, jeśli utrudnione jest precyzyjne określenie momentu rozpoczęcia i zakończenia pracy, a także trudna lub niemożliwa jest kontrola czasu poświęconego na wykonywanie pracy. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy pracownik wykonuje swoją pracę poza zakładem pracy i gdy jej wykonywanie jest zależne od zmiennych i trudnych do przewidzenia warunków (…). Może tu chodzić zarówno o prace, które wymagają kreatywności (np. architekci, programiści, prawnicy), jak i prace proste, w których istotne jest osiągnięcie zamierzonych rezultatów (np. przedstawiciele handlowi, gospodarze domów, listonosze, inkasenci)”. Jak wynika z powyższego, nie można uznać, że charakter pracy sprzątaczek umożliwia przyjęcie zadaniowego czasu pracy w każdym przypadku, ponieważ istnieje możliwość kontroli czasu pracy sprzątaczki przez pracodawcę – dyrektora. Niemniej pamiętać należy, że w przykładowo gdy sprzątaczki pracują po godzinach pracy dydaktycznej poradni, gdy kontrola bezpośrednia ich pracy jest utrudniona, można uznać, że rozliczanie z pracodawcą nastąpi na podstawie wykonywanych zadań. O tym, czy wprowadzić zadaniowy czas pracy, decyduje zawsze pracodawca i to on musi stwierdzić, czy istnieją przesłanki do takiego postępowania. Aby jednak było to możliwe, niezbędne są zmiany w regulaminie pracy oraz umowie o pracę, a także wyznaczenie zadań do wykonania przez pracownika. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.