Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Instrukcja postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu § 1 Zasady ogólne 1. Celem instrukcji jest określenie i sprecyzowanie zasad podejmowana działań, ukierunkowanych na przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu za pośrednictwem szkoły. 2. Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, jej zapisy odnoszą się również do przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu. 3. Ilekroć w dalszej części jest mowa o: 1) instytucji obowiązanej – rozumie się przez to fundację/stowarzyszenie ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………, 2) praniu pieniędzy – rozumie się przez to postępowanie polegające na: • zamianie lub przekazaniu wartości majątkowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym lub z udziału w takiej działalności, w celu ukrycia lub zatajenia bezprawnego pochodzenia tych wartości majątkowych, • ukryciu lub zatajeniu prawdziwego charakteru wartości majątkowych oraz ich źródła, • nabyciu, objęciu w posiadanie albo używaniu wartości majątkowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym § 2 Zadania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy Dla uniknięcia wykorzystania instytucji obowiązanej w procederze prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, jak również w celu realizacji obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów, dokonuje się następujących czynności: 1) wyznacza się koordynatora odpowiedzialnego za wykonywanie obowiązków określonych w instrukcji, w tym w szczególności: • prowadzenie rejestru transakcji, • identyfikację klientów, • monitorowanie transakcji, • analizę ryzyka transakcji, • typowanie transakcji podejrzanych, • zgłaszanie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej transakcji podejrzanych, • wstrzymywanie realizacji transakcji podejrzanych; 2) wyznacza się analityka odpowiedzialnego za prowadzenie cyklicznych analiz oraz wprowadzających dane do rejestru transakcji, 3) szkoli się osoby odpowiedzialne za przeciwdziałanie praniu pieniędzy. § 3 Rejestr transakcji 1. Pracownik przeprowadzający transakcję: 1) której równowartość przekracza 15 000 euro, 2) której charakter wskazuje, że może mieć związek z praniem pieniędzy, 3) której charakter wskazuje, że może mieć związek z finansowaniem terroryzmu ma obowiązek zarejestrować taką transakcję w rejestrze, o którym mowa w ust. 3. 2. Przy ustalaniu równowartości w Euro, stosuje się średni kurs Narodowego Banku Polskiego dla danej waluty, obowiązujący w dniu dokonywania transakcji lub w dniu złożenia dyspozycji (zlecenia) przeprowadzenia transakcji. 3. Rejestr transakcji prowadzony jest w systemie informatycznym, umożliwiającym niezwłoczny odczyt lub wydruk całości lub części zapisanych danych. 4. Rejestr transakcji zawiera następujące dane: 1) datę przeprowadzenia transakcji, 2) dane stron transakcji, 3) kwotę i walutę transakcji, 4) numery rachunków, które zostały wykorzystane do przeprowadzenia transakcji. 5. Jako podejrzane traktuje się transakcje nietypowe. 6. Typowanie transakcji podejrzanych następuje z uwagi na przedmiot transakcji, wartość transakcji i jej częstotliwość. 7. Obowiązek typowania transakcji, dotyczy koordynatora wskazanego w § 2 pkt 1 oraz analityka, o którym mowa w § 2 pkt 2. 8. Każdy pracownik instytucji obowiązanej w przypadku powzięcia podejrzenia, iż planowana, realizowana bądź zrealizowana transakcja ma na celu pranie pieniędzy, ma bezwzględny obowiązek bezzwłocznego zgłoszenia tego koordynatorowi, o którym mowa w § 1. 9. Koordynator podejmuje decyzję co do uznania transakcji za podejrzaną i przekazania informacji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. 10. Ujawnienie osobom nieuprawnionym faktu poinformowania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o transakcjach, których okoliczności wskazują, że wartości majątkowe mogą pochodzić z prania pieniędzy albo o rachunkach podmiotów, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mają związek z finansowaniem terroryzmu oraz o transakcjach dokonywanych przez te podmioty, jest zabronione. 11. Koordynator przekazuje informacje o zarejestrowanych transakcjach do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, wykorzystując elektroniczne nośniki informacji. Przekazywane dane opatrzone są bezpiecznym podpisem elektronicznym. 12. Instytucja obowiązana wstrzymuje transakcję lub dokonuje blokady rachunku z momentem otrzymania pisemnego żądania wstrzymania transakcji lub blokady rachunku przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej lub dwie inne osoby upoważnione przez niego na piśmie. 13. Generalny Inspektor Informacji Finansowej może przekazać do Instytucji obowiązanej pisemne żądanie wstrzymania transakcji lub blokady rachunku bez uprzedniego otrzymania od niego zawiadomienia, jeżeli posiadane przez GIIF informacje wskazują na prowadzenie działań mających na celu pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu.