Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Charakterystyka stanowiska pracy
nauczyciela informatyki/technologii informacyjnej
Granice obiektu Pomieszczenia wewnątrz budynku, drogi komunikacyjne
Opis stanowiska pracy
Prace wykonywane w pomieszczeniach
biurowych oraz zajęcia wykonywane poza budynkiem szkoły
Wykonywane czynności Praca polega na prowadzeniu zajęć z uczniami na terenie szkoły oraz organizowaniu wycieczek przedmiotowych i turystycznych
Wyniki identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy
Przyczyny zagrożenia Skutki zagrożenia Działania korygujące lub zapobiegawcze
Obciążenie fizyczne narządu mowy
• brak umiejętności operowania głosem jako narzędziem pracy, przeciążenie strun głosowych,
• wysuszenie błon śluzowych,
• podrażnienie górnych dróg oddechowych pyłem kredowym
• choroba zawodowa związana z nadmiernym wysiłkiem głosowym,
• nieżyt krtani wywołany przez powtarzającą się infekcję górnych dróg oddechowych • profilaktyczne badania laryngologiczne,
• nienadwyrężanie głosu,
• częste picie letniej lekko posłodzonej wody, herbaty ziołowej,
• wycieranie tablicy kredowej na mokro,
• nauka mówienia przeponowego,
• wymiana tablicy
Przeciążenie wzroku i słuchu
• niewłaściwe oświetlenie,
• wzmożona koncentracja uwagi,
• hałas stworzony uczniów na przerwach,
• długa praca z komputerem przed ekranem monitora,
• praca z tekstem • pogorszenie ostrości widzenia,
• ból głowy,
• osłabienie organizmu
• okresowe i kontrolne badania lekarskie,
• badanie środowiska pracy (oświetlenie, poziom hałasu),
• relaksacja wzroku, przerwy śródlekcyjne,
• stosowanie okularów ochronnych z powłokami antyrefleksyjnymi przy pracy z komputerem
Obciążenie nerwowo-psychiczne
• odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
• niebezpieczne zachowania młodzieży,
• konflikty w relacjach z rodzicami, dziećmi, przełożonymi i innymi współpracownikami
• depresja, nerwice, stres, wypalenie psychiczne,
• wyczerpanie
psychiczne, zmęczenie,
• brak satysfakcji z wykonywanej pracy,
• skłonność do palenia tytoniu, nadużywania alkoholu,
• brak apetytu • urlopy dla podratowania zdrowia,
• warsztaty terapeutyczne,
• życzliwość i troska
otoczenia
Zagrożenie biologiczne
• kontakt z uczniami chorymi na choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze
• narażenie na choroby zakaźne
• szczepienia ochronne,
• utrzymywanie należytego stanu sanitarno-higienicznego szkoły,
• profilaktyczna opieka lekarska
Obciążenie statyczne układu mięśniowo-szkieletowego
• siedzący tryb pracy
• dyskomfort,
• ból pleców,
• choroby kręgosłupa
• przerwy w pracy,
• ćwiczenia korygujące,
• odpowiedni fotel do pracy,
• częsta zmiana pozycji podczas pracy
Zagrożenie fizyczne
• niskie temperatury pomieszczeń w okresie późnojesienno-zimowym,
• hałas na korytarzach w czasie przerw,
• zapylenie pomieszczeń,
• agresja lub lekkomyślność uczniów
• częste zapadanie na choroby górnych dróg oddechowych,
• przewlekłe schorzenia układu oddechowego,
• ogólne zmęczenie, obniżenie sprawności myślenia i koncentracji uwagi
• wymiana lub uszczelnienie okien,
• utrzymywanie w miarę możliwości stałej temperatury w pomieszczeniach,
• wietrzenie pomieszczeń przeznaczonych do pracy,
• zastosowanie wentylatorów
Zagrożenie techniczne
• długotrwała i częsta praca ze sprzętem komputerowym
• porażenie prądem
• przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej,
• przestrzeganie zasad używania sprzętu komputerowego,
• profilaktyczna opieka lekarska