Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Charakterystyka stanowiska pracy nauczyciela informatyki/technologii informacyjnej Granice obiektu Pomieszczenia wewnątrz budynku, drogi komunikacyjne Opis stanowiska pracy Prace wykonywane w pomieszczeniach biurowych oraz zajęcia wykonywane poza budynkiem szkoły Wykonywane czynności Praca polega na prowadzeniu zajęć z uczniami na terenie szkoły oraz organizowaniu wycieczek przedmiotowych i turystycznych Wyniki identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy Przyczyny zagrożenia Skutki zagrożenia Działania korygujące lub zapobiegawcze Obciążenie fizyczne narządu mowy • brak umiejętności operowania głosem jako narzędziem pracy, przeciążenie strun głosowych, • wysuszenie błon śluzowych, • podrażnienie górnych dróg oddechowych pyłem kredowym • choroba zawodowa związana z nadmiernym wysiłkiem głosowym, • nieżyt krtani wywołany przez powtarzającą się infekcję górnych dróg oddechowych • profilaktyczne badania laryngologiczne, • nienadwyrężanie głosu, • częste picie letniej lekko posłodzonej wody, herbaty ziołowej, • wycieranie tablicy kredowej na mokro, • nauka mówienia przeponowego, • wymiana tablicy Przeciążenie wzroku i słuchu • niewłaściwe oświetlenie, • wzmożona koncentracja uwagi, • hałas stworzony uczniów na przerwach, • długa praca z komputerem przed ekranem monitora, • praca z tekstem • pogorszenie ostrości widzenia, • ból głowy, • osłabienie organizmu • okresowe i kontrolne badania lekarskie, • badanie środowiska pracy (oświetlenie, poziom hałasu), • relaksacja wzroku, przerwy śródlekcyjne, • stosowanie okularów ochronnych z powłokami antyrefleksyjnymi przy pracy z komputerem Obciążenie nerwowo-psychiczne • odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, • niebezpieczne zachowania młodzieży, • konflikty w relacjach z rodzicami, dziećmi, przełożonymi i innymi współpracownikami • depresja, nerwice, stres, wypalenie psychiczne, • wyczerpanie psychiczne, zmęczenie, • brak satysfakcji z wykonywanej pracy, • skłonność do palenia tytoniu, nadużywania alkoholu, • brak apetytu • urlopy dla podratowania zdrowia, • warsztaty terapeutyczne, • życzliwość i troska otoczenia Zagrożenie biologiczne • kontakt z uczniami chorymi na choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze • narażenie na choroby zakaźne • szczepienia ochronne, • utrzymywanie należytego stanu sanitarno-higienicznego szkoły, • profilaktyczna opieka lekarska Obciążenie statyczne układu mięśniowo-szkieletowego • siedzący tryb pracy • dyskomfort, • ból pleców, • choroby kręgosłupa • przerwy w pracy, • ćwiczenia korygujące, • odpowiedni fotel do pracy, • częsta zmiana pozycji podczas pracy Zagrożenie fizyczne • niskie temperatury pomieszczeń w okresie późnojesienno-zimowym, • hałas na korytarzach w czasie przerw, • zapylenie pomieszczeń, • agresja lub lekkomyślność uczniów • częste zapadanie na choroby górnych dróg oddechowych, • przewlekłe schorzenia układu oddechowego, • ogólne zmęczenie, obniżenie sprawności myślenia i koncentracji uwagi • wymiana lub uszczelnienie okien, • utrzymywanie w miarę możliwości stałej temperatury w pomieszczeniach, • wietrzenie pomieszczeń przeznaczonych do pracy, • zastosowanie wentylatorów Zagrożenie techniczne • długotrwała i częsta praca ze sprzętem komputerowym • porażenie prądem • przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej, • przestrzeganie zasad używania sprzętu komputerowego, • profilaktyczna opieka lekarska