Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Nauczanie zdalne – aneks do planu nadzoru pedagogicznego Publicznego Przedszkola Nr ........... im. ...................................... w ........................................ Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.) określiło ramy prawne dla nowej rzeczywistości, w jakiej znalazły się przedszkola w okresie pandemii. Wywołało także konieczność nowego spojrzenia na plany nadzoru pedagogicznego, które powinny uwzględniać zmienione warunki. Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. Rozporządzenia nadzór pedagogiczny nad kształceniem z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia sprawują właściwe organy nadzoru pedagogicznego. Nadzorowi podlega w szczególności sposób organizacji kształcenia i stopień obciążenia dzieci realizacją zleconych zadań. Dyrektor przedszkola sporządza aneks do planu nadzoru pedagogicznego. Aneks ten należy przedstawić członkom rady pedagogicznej podczas zebrania online lub rozesłać zgodnie z przyjętymi w przedszkolu zasadami. Propozycja aneksu do planu nadzoru pedagogicznego dyrektora Publicznego Przedszkola Nr ........... im. ................................................. w ................................................. z dnia ............................... I. Ewaluacja 1. Przedmiot ewaluacji: organizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 2. Termin ewaluacji: maj 2020 r. 3. Zespół ewaluacyjny: ......................................................................................................... 4. Narzędzia: ankiety elektroniczne dla rodziców, dzieci i nauczycieli. Propozycja ankiety ewaluacyjnej dla dzieci Szanowni Rodzice! Ankieta kierowana jest do dzieci! Z Państwa pomocą chcielibyśmy dowiedzieć się od dzieci, czy podobają się im zabawy przesyłane przez nauczycielki Przedszkola. Przeczytajcie Państwo dzieciom pytania i zapiszcie ich odpowiedzi. Prosimy następnie o odesłanie obu ankiet. 1. Zadania przysyłane przez Panie są: a) łatwe i zawsze wiem, co mam zrobić b) mam problemy ze zrozumieniem tego, co i jak mam zrobić c) nie potrafię sobie sam/sama poradzić i mama/tata/opiekun musi mi pomóc 2. Panie przysyłają: a) za dużo propozycji zabaw i zajmuje mi to sporo czasu b) ani dużo, ani mało, radzę sobie c) za mało jest zabaw i mam za dużo wolnego czasu 3. Z przesłanych przez Panie zabaw najbardziej podobała mi się: (narysuj, która zabawa podobała Ci się najbardziej, lub opowiedz mamie/tacie/opiekunowi, aby mogła/mógł to zapisać). 4. W czasie kształcenia na odległość Panie: a) zawsze mnie chwalą za wykonane zdanie b) czasami mnie chwalą za wykonane zadania c) nigdy Panie mnie nie chwaliły za wykonanie zadań Propozycja ankiety ewaluacyjnej dla rodziców Szanowni Państwo! Proszę o wypełnienie anonimowej ankiety poświęconej organizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Jej wyniki pozwolą nam na udoskonalanie tego procesu. 1. Przesyłane dzieciom przez nauczycieli zadania do pracy: a) zawsze są jasne i zawierają proste instrukcje, jak je wykonać b) czasami nie są jasne i proste do wykonania dla dziecka c) zawsze są skomplikowane i trudne dla dziecka 2. Ilość codziennego materiału. Zadań przesyłanych dzieciom do samodzielnej pracy jest: a) za dużo, zajmują dziecku bardzo dużo czasu b) ani dużo, ani mało, dziecko radzi sobie c) za mało, dziecko nie chce ich wykonywać, ma dużo czasu wolnego 3. Udział w zajęciach i konsultacjach online: a) nie jest problemem, mamy odpowiedni sprzęt w domu b) jest utrudniony, nie zawsze możemy korzystać z potrzebnego sprzętu c) jest niemożliwy, nie mamy odpowiedniego sprzętu w domu 4. Dostosowanie trudności zadań do możliwości rozwojowych dzieci. Proponowane przez nauczycielki zabawy przesyłane dzieciom są: a) dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci b) czasami są za trudne i muszę pomagać dziecku c) zawsze są za trudne, dlatego dziecko nie chce ich wykonać 5. Wiem, w jaki sposób mogę (proszę podkreślić właściwe): a) skontaktować się z nauczycielami: tak/nie b) uzyskać pomoc psychologa/pedagoga: tak/nie c) uzyskać instrukcje/materiały potrzebne do realizacji zajęć dla mojego dziecka: tak/nie 6. Jeśli chce Pani/Pan podzielić się swoją opinią na temat organizacji i przebiegu kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, proszę wpisać poniżej: II. Kontrola Obszar Zadania Osoba odpowiedzialna Okres Prawidłowość zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej kontrola materiałów przesyłanych dzieciom/konsultacji online dyrektor w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola Prawidłowość realizowania tygodniowego zakresu treści podstawy programowej kontrola dokumentacji – planów tygodniowej pracy z dziećmi/materiałów przesyłanych rodzicom dla dzieci umieszczanych na dysku do poniedziałku, do godziny 12.00 dyrektor jw. obserwacja zajęć – np. nagranych filmików, prezentacji dla dzieci dyrektor jw. Stosowane przez nauczycieli sposoby monitorowania postępów dzieci kontrola dziennika, uzyskane od rodziców odpowiedzi w formie nagranych filmików, zdjęć wykonanych prac dyrektor, wicedyrektor jw. Stopień obciążenia dzieci liczbą zadań/dostosowanie trudności zadań do możliwości rozwojowych dzieci kontrola materiałów przesyłanych dzieciom, wywiad z rodzicami/ opiekunami dzieci z grupy ................ (np. z wykorzystaniem aplikacji WhatsApp , Messenger) dyrektor, wicedyrektor jw. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji poświadczającej realizowanie wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia zgodnie z ustaleniami kontrola wpisów w dziennikach zajęć wicedyrektor raz w tygodniu Propozycja instrukcji do wykonania przez dzieci zadania przesyłanej przez nauczycieli ich rodziców Temat 1. NaCoBeZu – czy nauczyciel wskazał dziecku, jakie kroki musi poczynić, by osiągnąć sukces? Podać przykłady użytych przez nauczyciela haseł – nie więcej niż 3–4 hasła 2. Strony w podręczniku Jeśli nauczyciel korzystał z podręczników 3. Linki do materiałów Podać, jakie informacje przekazał nauczyciel dziecku, np. czy ma oglądać cały film, czy tylko fragment, np. od 2 do 4 minuty 4. Stawianie pytań dzieciom, na które powinny odpowiedzieć po zapoznaniu się z treściami Podać konkretne polecenia, pytania, jakie stosował nauczyciel – sposób, w jaki sprawdzał wykonanie pracy przez dziecko (np. proszę odesłać zdjęcie wykonanego zadania na adres: ............... do dnia .............. do godziny ...............) III. Wspomaganie Zaplanowane formy: 1. Szkolenie rady pedagogicznej: „Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i narzędzi typowych dla zajęć w trybie online” (dyrektor przedszkola, nauczyciele odbywający staż, nauczyciele ochotnicy). 2. Konsultacje i wskazówki do prowadzenia zdalnego kształcenia udzielane przez dyrektora nauczycielom. IV. Monitorowanie Obszar Zadania Osoba odpowiedzialna Okres Prowadzenie konsultacji online z nauczycielem prowadzącym zajęcia pytania, uwagi, e-maile dyrektor trzy razy w tygodniu Równomierne obciążenie dzieci w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, zgodnie z grupowym rytmem dnia kontrola tygodniowego planu pracy nauczycieli/ wpisy do dziennika dyrektor raz w tygodniu, np. poniedziałek Dostęp dziecka do urządzeń umożliwiających zdalne kształcenie pozyskanie informacji za pośrednictwem e-maila do rodziców dyrektor maj V. Obserwacje zajęć Propozycja karty obserwacji zajęć online (w formie nagranych filmików) Cel obserwacji: organizacja pracy na lekcji online Imię i nazwisko nauczyciela Imię i nazwisko obserwującego Data Rodzaj zajęć/metody pracy z dziećmi Poprawność zajęć – przebieg Tak Raczej tak Raczej nie Nie Podanie/sformułowanie celów zajęć Wprowadzenie do nowego tematu –zadanie na dobry początek, nawiązanie do posiadanej wiedzy itd., użyta przez nauczyciela forma Wdrażane treści podane są w logicznej kolejności Sprawdzenie realizacji celów Przeprowadzenie ewaluacji zajęć Sprawność posługiwania się narzędziami TIK na zajęciach online Wykorzystanie aplikacji online, np. Kahoot, LearningApps, YouTube itd. Atmosfera na zajęciach Tak Raczej tak Raczej nie Nie Motywowanie dzieci do pracy/rodzaj użytych motywatorów Reagowanie adekwatnie do potrzeb dzieci i sytuacji