Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zarządzenie nr …../2020 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ……………………… w sprawie diagnozowania po okresie ograniczenia funkcjonowania poradni z dnia …………… (przykładowe działania po powrocie do pracy stacjonarnej) Na podstawie § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.) oraz § 1 pkt 1 lit b Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 780) przyjmuje się procedurę diagnozowania po okresie ograniczenia funkcjonowania poradni, w związku z koniecznością zachowania szczególnego reżimu sanitarnego. § 1 Zasady ogólne 1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu jego rozwiązania. 2. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności: • wydanie opinii, • wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno- -wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, • objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną, • wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. 3. Podstawą rozpoczęcia postępowania diagnostycznego jest wniosek wypełniony przez rodzica lub prawnego opiekuna o przeprowadzenie badania psychologicznego, pedagogicznego lub logopedycznego. 4. Wniosek dostępny jest na stronie internetowej poradni. 5. Z uwagi na szczególny reżim sanitarny obowiązujący po okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 3, można złożyć po uprzednim umówieniu wizyty w poradni, co służy ograniczeniu liczby osób jednocześnie odwiedzających poradnię. 6. Osoba składająca wniosek, o której mowa powyżej, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce. 7. Wnioski są analizowane przez dyrektora, który wyznacza nauczycieli specjalistów odpowiedzialnych za przeprowadzenie diagnozy. 8. Powiadomienie o terminie diagnozy następuje telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, na numer telefonu lub adres wskazany przez wnioskodawcę we wniosku, o którym mowa w ust. 3. 9. Podczas pierwszego spotkania diagnostycznego z rodzicem lub opiekunem prawnym przeprowadzony jest szczegółowy wywiad oraz obserwacja zachowań dziecka, które stanowią podstawę doboru rodzaju czynności diagnostycznych oraz metod, technik i narzędzi badawczych. § 2 Reżim sanitarny 1. W poradni nie ma obowiązku zakrywania ust i nosa przez uczniów, jak i nauczycieli. Podczas pierwszego spotkania diagnostycznego, o którym mowa w § 1 pkt 9, obowiązek zakrywania ust i nosa nie dotyczy również rodziców w nim uczestniczących. 2. Minimalna przestrzeń w sali, w której odbywają się diagnozy, nie może być mniejsza niż 4 m² na jednego ucznia i każdego nauczyciela oraz rodzica. 3. W poradni zostaje wydzielona strefa odbioru uczniów, do której mają wstęp rodzice. Rodzice nie mogą wychodzić poza strefę odbioru, z zastrzeżeniem § 1 pkt 9, są również zobowiązani do zachowania dystansu społecznego co najmniej 1,5 m. 4. Sale, w których przeprowadzana jest diagnoza, powinny być wietrzone przez nauczyciela co najmniej raz na godzinę, w przerwie każdych zajęć. 5. Przy wejściu do sali, w której przeprowadzana jest diagnoza, znajduje się płyn do dezynfekcji rąk, z którego obowiązana jest skorzystać każda osoba wchodząca do pomieszczenia. Zobowiązuje się personel sprzątający do regularnego sprawdzania stanu pojemnika z płynem i uzupełniania go w razie potrzeby. 6. Rodzice przyprowadzający dziecko do poradni w celu zdiagnozowania muszą posiadać środki ochrony osobistej (maseczki) zarówno podczas odprowadzania i odbierania uczniów, jak również w trakcie przebywania w budynku poradni, z zastrzeżeniem ust. 1. 7. Nauczyciel odbierający ucznia od rodzica powinien ocenić, czy jest ono zdrowe (nie ma objawów chorobowych). W tym celu możliwe jest dokonanie pomiaru temperatury przy pomocy termometru bezdotykowego, za zgodą rodzica/opiekuna prawnego. 8. W przypadku gdy zaistnieje podejrzenie, że uczeń nie jest zdrowy, nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia w danym dniu ucznia w celu zdiagnozowania. Powyżej przedstawione zasady należy stosować z uwzględnieniem wytycznych i zaleceń MEN-u oraz GIS-u. Można w razie potrzeby je dostosowywać.