Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zarządzenie nr …../2020
Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ………………………
w sprawie diagnozowania po okresie ograniczenia funkcjonowania poradni
z dnia ……………
(przykładowe działania po powrocie do pracy stacjonarnej)
Na podstawie § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.) oraz § 1 pkt 1 lit b Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 780) przyjmuje się procedurę diagnozowania po okresie ograniczenia funkcjonowania poradni, w związku z koniecznością zachowania szczególnego reżimu sanitarnego.
§ 1
Zasady ogólne
1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu jego rozwiązania.
2. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
• wydanie opinii,
• wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-
-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
• objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
• wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
3. Podstawą rozpoczęcia postępowania diagnostycznego jest wniosek wypełniony przez rodzica lub prawnego opiekuna o przeprowadzenie badania psychologicznego, pedagogicznego lub logopedycznego.
4. Wniosek dostępny jest na stronie internetowej poradni.
5. Z uwagi na szczególny reżim sanitarny obowiązujący po okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 3, można złożyć po uprzednim umówieniu wizyty w poradni, co służy ograniczeniu liczby osób jednocześnie odwiedzających poradnię.
6. Osoba składająca wniosek, o której mowa powyżej, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
7. Wnioski są analizowane przez dyrektora, który wyznacza nauczycieli specjalistów odpowiedzialnych za przeprowadzenie diagnozy.
8. Powiadomienie o terminie diagnozy następuje telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, na numer telefonu lub adres wskazany przez wnioskodawcę we wniosku, o którym mowa w ust. 3.
9. Podczas pierwszego spotkania diagnostycznego z rodzicem lub opiekunem prawnym przeprowadzony jest szczegółowy wywiad oraz obserwacja zachowań dziecka, które stanowią podstawę doboru rodzaju czynności diagnostycznych oraz metod, technik i narzędzi badawczych.
§ 2
Reżim sanitarny
1. W poradni nie ma obowiązku zakrywania ust i nosa przez uczniów, jak i nauczycieli. Podczas pierwszego spotkania diagnostycznego, o którym mowa w § 1 pkt 9, obowiązek zakrywania ust i nosa nie dotyczy również rodziców w nim uczestniczących.
2. Minimalna przestrzeń w sali, w której odbywają się diagnozy, nie może być mniejsza niż 4 m² na jednego ucznia i każdego nauczyciela oraz rodzica.
3. W poradni zostaje wydzielona strefa odbioru uczniów, do której mają wstęp rodzice. Rodzice nie mogą wychodzić poza strefę odbioru, z zastrzeżeniem § 1 pkt 9, są również zobowiązani do zachowania dystansu społecznego co najmniej 1,5 m.
4. Sale, w których przeprowadzana jest diagnoza, powinny być wietrzone przez nauczyciela co najmniej raz na godzinę, w przerwie każdych zajęć.
5. Przy wejściu do sali, w której przeprowadzana jest diagnoza, znajduje się płyn do dezynfekcji rąk, z którego obowiązana jest skorzystać każda osoba wchodząca do pomieszczenia. Zobowiązuje się personel sprzątający do regularnego sprawdzania stanu pojemnika z płynem i uzupełniania go w razie potrzeby.
6. Rodzice przyprowadzający dziecko do poradni w celu zdiagnozowania muszą posiadać środki ochrony osobistej (maseczki) zarówno podczas odprowadzania i odbierania uczniów, jak również w trakcie przebywania w budynku poradni, z zastrzeżeniem ust. 1.
7. Nauczyciel odbierający ucznia od rodzica powinien ocenić, czy jest ono zdrowe (nie ma objawów chorobowych). W tym celu możliwe jest dokonanie pomiaru temperatury przy pomocy termometru bezdotykowego, za zgodą rodzica/opiekuna prawnego.
8. W przypadku gdy zaistnieje podejrzenie, że uczeń nie jest zdrowy, nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia w danym dniu ucznia w celu zdiagnozowania.
Powyżej przedstawione zasady należy stosować z uwzględnieniem wytycznych i zaleceń MEN-u oraz GIS-u. Można w razie potrzeby je dostosowywać.