Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jest jedną z wielu jednostek, które mogą być kontrolowane przez sanepid. Aby dobrze się do tej kontroli przygotować, warto znać zarówno jej możliwy zakres, jak i zasady przeprowadzania.
Podstawa prawna (stan prawny na 10 października 2023):
- Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 338 ze zm.),
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 700),
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.),
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1124 ze zm.).
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej (dalej: sanepid) są bardzo szerokie. Jest ona powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska,
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny radiacyjnej,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych,
- higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
Wykonywanie powyższych zadań polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.
Kontrola Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Głównym zadaniem sanepidu jest wykonywanie kontroli w zakresie wyżej wymienionych zagadnień będących w kompetencji tego organu. W odniesieniu do poradni kontrola Państwowej Inspekcji Sanitarnej obejmować może przestrzeganie przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące:
- powietrza w pomieszczeniach, w których przebywają ludzie,
- utrzymania należytego stanu higienicznego poradni, jako zakładu pracy i obiektu użyteczności publicznej, infrastruktury pomieszczeń i stanu sanitarno-higienicznego budynku poradni i wszystkich pomieszczeń, w tym także ciągów komunikacyjnych poziomych i pionowych, a także stanu technicznego elewacji poradni,
- warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy.
W praktyce inspektorzy sanepidu mogą sprawdzić, czy i w jaki sposób zapewniona jest wymiana powietrza w pomieszczeniach, w których przebywają ludzie, w szczególności czy otwierają się okna, czy jest zamontowana klimatyzacja albo wentylacja grawitacyjna. W poradni przeprowadzona może być również kontrola przestrzegania zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego oraz kontrola przestrzegania zapisów Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Sanepid może dokonać również kontroli realizacji ogólnych wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy.
W każdej poradni sanepid może też skontrolować stan higieniczny i czystość wszystkich pomieszczeń, np. pomieszczeń socjalnych, pomieszczeń administracyjno-biurowych, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Sanepid może też sprawdzić warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej pracowników, warunki do przygotowywania, spożywania i higienicznego przechowywania posiłków własnych pracowników, zapewnienie łazienek ogólnodostępnych, palarni, pomieszczeń gospodarczych do przechowywania sprzętu i środków do utrzymania czystości oraz dezynfekcyjnych. W szczególności sanepid sprawdza, czy kontrolowane pomieszczenia utrzymywane są w czystości.