Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 30 KWIETNIA 2020
Pracownik niepedagogiczny i zadaniowy czas pracy
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy pracownikom niepedagogicznym, np. sprzątaczkom, można wprowadzić zadaniowy czas pracy w okresie epidemii? Regulamin pracy nie zawiera zapisów mówiących o takim systemie. W jaki sposób należałoby to zrobić? Czy można przyjąć formę porozumień z pracownikami? Jeśli tak, to co powinno zawierać takie porozumienie? Czy należy wówczas określić/wymienić zadania do wykonania?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.).
System zadaniowego czasu pracy został uregulowany w art. 140 Kodeksu pracy Zgodnie z tym przepisem w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miej-scem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Pracodaw-ca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych za-dań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 129.
Należy zauważyć, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny „opisywany system wprowadzić można w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wy-konywania pracy. W doktrynie wskazuje się, że system zadaniowy może być ustanowiony, jeśli utrudnione jest precyzyjne określenie momentu rozpoczęcia i zakończenia pracy, a także trudna lub niemożliwa jest kontrola czasu poświęconego na wykonywanie pracy. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy pracownik wykonuje swoją pracę poza zakładem pracy i gdy jej wykonywanie jest zależne od zmiennych i trudnych do przewidzenia warunków (…) Może tu chodzić zarówno o prace, które wymagają kreatywności (np. architekci, programiści, prawni-cy), jak i prace proste, w których istotne jest osiągnięcie zamierzonych rezultatów (np. przed-stawiciele handlowi, gospodarze domów, listonosze, inkasenci)” .
Nie sposób uznać, że charakter pracy sprzątaczek umożliwia przyjęcie zadaniowego czasu pracy w każdym przypadku, ponieważ istnieje możliwość kontroli ich czasu pracy przez pra-codawcę (dyrektora). Niemniej pamiętać należy, że jeśli sprzątaczki pracują np. po godzinach pracy dydaktycznej placówki, jeśli kontrola bezpośrednia ich pracy jest utrudniona, można wówczas uznać, że rozliczanie z pracodawcą nastąpi na podstawie wykonywanych zadań. O tym, czy wprowadzić zadaniowy czas pracy, decyduje zawsze pracodawca i to on musi stwierdzić, czy istnieją przesłanki do takiego postępowania. W dobie pandemii niewątpliwie liczba zadań sprzątaczek może być mniejsza, a ich wykonanie zajmować mniej czasu. Można więc uznać zasadność wprowadzenia zadaniowego czasu pracy. Aby jednak był on możliwy, niezbędne są zmiany w regulaminie pracy oraz umowach o pracę, a także wyznaczenie zadań do wykonania przez pracownika.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM