Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 24 KWIETNIA 2020 Czerwcowe obowiązki dyrektora szkoły Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektor szkoły Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843 ze zm.), • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). Czerwiec w szkołach to czas wytężonej pracy związanej z realizacją wielu zadań. Należy dobrze przemyśleć i zaplanować ten trudny miesiąc, aby o niczym nie zapomnieć. Niżej przedstawiono wszystkie czerwcowe obowiązki dyrektora, uwzględniając ich specyfikę. Obowiązki związane z bezpieczeństwem 1. Przegląd budynku szkolnego i terenu wokół niego. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach przegląd szkoły musi być przeprowadzony co najmniej raz w roku. Przepisy nie wskazują żadnych konkretnych terminów. O datach przeglądów, jak i ich ilości w trakcie roku szkolnego, decyduje dyrektor, na nim też spoczywa odpowiedzialność związana z zapewnieniem bezpiecznych, a także higienicznych warunków nauki i pracy. Niewątpliwie bardzo dobrym terminem na dokonanie takiego przeglądu jest czerwiec, gdyż może się okazać, że konieczne będą naprawy, remonty czy nawet nowe inwestycje, a te najlepiej przeprowadzać pod nieobecność uczniów, czyli w wakacje. W tym celu należy powołać komisję, która przeprowadzi przegląd budynku i terenu wokół szkoły. Dzięki temu latem będzie można dokonać potrzebne remonty i naprawy, a w razie potrzeby także wymienić sprzęt, który nie nadaje się już do naprawy. 2. Przygotowanie planu napraw, modernizacji, remontów. Dyrektor, znając wyniki przeglądu obiektów szkolnych, musi podjąć odpowiednie działania, by usunąć usterki, dokonać napraw, remontów i nowych inwestycji. Należy dokładnie sprawdzić, jakimi środkami finansowymi dysponuje szkoła i skonsultować się z organem prowadzącym. Gdyby się okazało, że nie wszystko uda się zrealizować podczas wakacji (ze względów finansowych lub terminowych), należy ustalić jak najkorzystniejszy dla szkoły harmonogram prac. Priorytetem powinno być to, co będzie miało wpływ na bezpieczeństwo osób przebywających w szkole po wakacjach. Warto także zastanowić się nad możliwościami znalezienia sponsora lub zwrócić się o pomoc do rodziców uczniów. 3. Organizacja opieki podczas egzaminów, zakończenia zajęć, imprez czerwcowych. W czerwcu należy zadbać o zapewnienie opieki i bezpieczeństwa podczas trwających wówczas egzaminów: zawodowych, klasyfikacyjnych oraz egzaminów zewnętrznych w terminie dodatkowym. Za nauczycieli oddelegowanych do pracy w komisjach egzaminacyjnych muszą być zorganizowane zastępstwa. Nie można także zapominać o bezpieczeństwie uczniów podczas wszystkich imprez i uroczystości organizowanych w czerwcu, takich jak kiermasz podręczników, uroczystość zakończenia roku szkolnego, bale i zabawy związane z ukończeniem szkoły. Obowiązki związane z nauczaniem 4. Przeprowadzenie procedur związanych z klasyfikacją roczną. O klasyfikacji rocznej należy pomyśleć z pewnym wyprzedzeniem, gdyż zgodnie z obowiązującymi zasadami przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły. W przepisach prawa ten termin nie jest precyzyjnie określony, każda szkoła ma obowiązek ustalić konkretne terminy i umieścić je w swoim statucie. Termin wystawiania ocen przewidywanych ustalany jest zwykle na dwa–trzy tygodnie lub na miesiąc przed zaplanowanym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, w zależności od czasu trwania procedury odwołania od tej oceny, jaki ustalony został w danej szkole. Zadaniem dyrektora jest przypomnienie o terminach klasyfikacji i wystawiania ocen przewidywanych, a także kontrola prawidłowości i terminowości wystawiania tych ocen przez poszczególnych nauczycieli oraz sposób i termin informowania o nich rodziców uczniów. 5. Tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny z zajęć edukacyjnych. Uczeń lub jego rodzice mają prawo zwrócić się do nauczyciela z wnioskiem o ustalenie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Wniosek musi mieć formę pisemną wraz z uzasadnieniem i musi być złożony przed upływem terminu określonego w statucie szkoły. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest zobowiązany dokonać analizy zasadności złożonego wniosku. Ta zasadność jest uzależniona od spełniania przez ucznia określonych w statucie warunków umożliwiających ubieganie się o podwyższenie oceny przewidywanej. Po dokonaniu analizy dotyczącej tego, czy uczeń spełnia te warunki, nauczyciel podejmuje decyzję o utrzymaniu oceny lub umożliwieniu jej podwyższenia. Decyzję o braku możliwości podwyższenia oceny przewidywanej nauczyciel jest zobowiązany uzasadnić pisemnie. Jeżeli uczeń spełnia określone przez szkołę warunki, nauczyciel wyznacza termin sprawdzianu wiedzy i umiejętności ucznia w formie pisemnej, z części materiału, którą określi nauczyciel. Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna i nie ma możliwości odwołania. Nie może być niższa niż wystawiona wcześniej ocena przewidywana. 6. Tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny z zachowania. Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do wychowawcy klasy o ustalenie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. Wniosek musi mieć formę pisemną z uzasadnieniem i musi być złożony przed upływem terminu określonego w statucie szkoły. Wychowawca zobowiązany jest do dokonania analizy zasadności wniosku. Zasadność jest uzależniona od spełniania przez ucznia określonych w statucie warunków umożliwiających ubieganie się o podwyższenie oceny przewidywanej. Po dokonaniu analizy nauczyciel podejmuje decyzję o utrzymaniu oceny lub umożliwieniu jej podwyższenia. Decyzję o braku możliwości podwyższenia oceny przewidywanej nauczyciel jest zobowiązany uzasadnić pisemnie. Jeżeli uczeń spełnia określone w statucie szkoły warunki, wychowawca analizuje argumenty ucznia oraz rodziców i jeśli uzna je za zasadne, zmienia ocenę na wyższą o stopień. Jeśli wychowawca ma wątpliwości, konsultuje je z innymi nauczycielami i pedagogiem szkolnym. Oceny z zachowania ustala wychowawca klasy i on jest za nie odpowiedzialny, ale jeśli w statucie placówki umieszczono odpowiedni zapis, to w szczególnie trudnych sytuacjach dyrektor może powołać komisję, która wraz z wychowawcą rozstrzygnie o ocenie z zachowania ucznia. Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna. Nie może być niższa niż ocena przewidywana. 7. Tryb zgłaszania zastrzeżeń do oceny rocznej z zajęć edukacyjnych. Uczeń lub jego rodzice mają prawo zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania. Zgodnie z brzmieniem art. 44n Ustawy o systemie oświaty zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, jednak nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Jego termin uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), a w szkole policealnej – z pełnoletnim uczniem. W skład komisji wchodzą: • dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji, • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (może zostać zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły), • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem sytuacji, w której uczniowi przysługuje prawo do zdawania egzaminu poprawkowego. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły. Procedura związana z wniesieniem zastrzeżeń do oceny w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, może rozpocząć się na 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. W sytuacji podwyższenia oceny nauczyciel zaznacza zmianę w dokumentacji szkolnej zgodnie z obozującymi procedurami. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający: • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian, • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, • termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności, • imię i nazwisko ucznia, • zadania sprawdzające, • ustaloną ocenę klasyfikacyjną. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, informacje o ustnych odpowiedziach ucznia i o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. 8. Tryb zgłaszania zastrzeżeń do oceny rocznej z zachowania. Uczeń lub jego rodzice mają prawo zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. W jej skład wchodzą: • dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji, • wychowawca oddziału, • wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale, • pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole, • psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole, • przedstawiciel samorządu uczniowskiego, • przedstawiciel rady rodziców. Z posiedzenia komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 Ustawy, sporządza się protokół, który zawiera: • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, • termin posiedzenia komisji, • imię i nazwisko ucznia, • wynik głosowania, • ustaloną ocenę klasyfikacyjną z zachowania wraz z uzasadnieniem. 9. Zatwierdzenie programów nauczania wybranych przez nauczycieli. Nauczyciel może wybrać program nauczania z oferty wydawnictwa, zmodyfikować go, a także napisać swój autorski program nauczania dla danego przedmiotu. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub przedmiotowe programy nauczania stanowią, odpowiednio, zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Ten, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela/nauczycieli program wychowania przedszkolnego lub program nauczania (art. 22a ust. 2 Ustawy o systemie oświaty). Przed dopuszczeniem programu nauczania do ogólnego użytku dyrektor może zasięgnąć opinii: nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony; konsultanta lub doradcy metodycznego oraz zespołu nauczycielskiego, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych statutów szkół publicznych. Ta opinia zawiera ocenę zgodności programu nauczania ogólnego z podstawą programową kształcenia ogólnego i dostosowania go do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony. Przed dopuszczeniem do użytku programu nauczania dla zawodu albo programu nauczania dla profilu dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii: zespołu nauczycieli przedmiotów zawodowych właściwych dla danego zawodu lub profilu kształcenia ogólnozawodowego; konsultanta lub doradcy metodycznego oraz specjalistów z zakresu danego zawodu lub profilu kształcenia ogólnozawodowego, w szczególności pracodawców, przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych i pracowników naukowych. Ta opinia zawiera ocenę zgodności programu nauczania dla zawodu albo programu nauczania dla profilu z podstawą programową kształcenia w zawodzie lub podstawą programową kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego. Program wychowania przedszkolnego i programy nauczania mogą obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, treści nauczania ustalonych dla danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach czy profilach. Powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i w szkolnym zestawie programów nauczania odpowiednio całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, także całości podstawy programowej kształcenia w zawodach, w których kształci szkoła. 10. Przygotowanie wykazu podręczników obowiązujących w nowym roku szkolnym. Zgodnie z zapisami znowelizowanej Ustawy o systemie oświaty nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Zadaniem dyrektora szkoły jest podanie do publicznej wiadomości zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym. 11. Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych to przede wszystkim akademia czy ceremonia związana z rozdaniem świadectw. Powinna być poprzedzona przygotowaniem uroczystości zakończenia roku szkolnego, a więc podsumowaniem minionego roku. Warto wcześniej przygotować nagrody i dyplomy oraz listy gratulacyjne dla rodziców. Jeśli planowana jest część artystyczna, wcześniej należy wyznaczyć nauczyciela odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i prawidłowy przebieg uroczystości i przygotowań. Rolą dyrektora jest także dopilnowanie, aby wszyscy nauczyciele prawidłowo wypisali wszystkie świadectwa. To pozwoli uniknąć dużej liczby błędów podczas tych czynności i nie doprowadzać do sytuacji, w której nauczyciele w pośpiechu przepisują 30 świadectw z powodu np. błędnie zapisanej nazwy szkoły, numeru ucznia lub nazwy przedmiotu. Można udostępnić wzór prawidłowo wypełnionego świadectwa. Dyrektor powinien też wyznaczyć termin złożenia wypełnionych świadectw z pewnym wyprzedzeniem, aby mieć czas na ich podpisanie. 12. Wyznaczenie terminu i przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Po dokonaniu klasyfikacji dyrektor powinien dokładnie przeanalizować, który uczeń ma prawo do egzaminów i dopiero wówczas planować ich terminy. Zdarza się bowiem, że jeden uczeń zdaje kilka egzaminów i nie można dopuścić do sytuacji, że będzie zdawał wszystkie jednego dnia. Należy pamiętać, że termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). 13. Wyznaczenie terminu egzaminów poprawkowych. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. To oznacza, że przed zakończeniem roku szkolnego należy nie tylko ustalić terminy wszystkich egzaminów poprawkowych, ale też ustalić składy komisji i poinformować o nich nauczycieli i uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów). Obowiązki związane z organizacją pracy szkoły 14. Przeprowadzenie czynności związanych z zakończeniem staży nauczycieli. Czerwiec to dla dyrektora także miesiąc wytężonej pracy związanej ze zdobywaniem kolejnych szczebli awansu zawodowego przez nauczycieli zatrudnionych w szkole. 31 maja nauczyciele, którzy są w trakcie procesu awansu zawodowego kończą staż. Obowiązkiem dyrektora jest opracowanie oceny dorobku zawodowego za okres stażu w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania przez nauczyciela, po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców. Dyrektor powołuje również komisje kwalifikacyjne i przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. 15. Przeprowadzenie rekrutacji do klas pierwszych. Dokładne zasady rekrutacji do szkoły zawierać powinien statut szkoły. Postępowanie rekrutacyjne musi przebiegać zgodnie ze wskazanymi w nim ustaleniami. Po zakończeniu rekrutacji uczniów do klas pierwszych należy zadbać, aby ogłoszenie wyników nie łamało prawa związanego z ochroną danych osobowych. Nie należy umieszczać listy osób przyjętych do szkoły w miejscu ogólnodostępnym, gdyż jest to sprzeczne z zasadami ochrony danych osobowych. 16. Przekazanie wniosków o nagrody ministra i kuratora dla nauczycieli. Należy pamiętać, że wnioski o nagrody dla nauczycieli wymagają zaopiniowania przez radę pedagogiczną, dlatego kandydatów do tych nagród trzeba wyłonić wcześniej, aby mieć czas na przygotowanie prezentacji własnego stanowiska w tej sprawie, zwracając się o opinię do rady pedagogicznej oraz przygotowując wniosek i dokumentację potwierdzającą spełnianie przez nauczyciela wymaganych warunków. 17. Przygotowanie informacji o realizacji zadań związanych z nadzorem pedagogicznym. Takie informacje powinny zawierać rzeczowy, najlepiej wyrażony liczbami opis przebiegu nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora w kończącym się roku szkolnym. Powinny także zawierać opis czynności wykonywanych i zlecanych zastępcom w ramach pełnionego nadzoru z uwzględnieniem wszystkich wymaganych obszarów, zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego, ale także opis rezultatów nadzoru oraz wnioski do pracy na kolejny rok szkolny. 18. Przygotowanie i przeprowadzenie zebrania plenarnego rady pedagogicznej. Zebranie powinno zawierać jednocześnie podsumowanie kończącego się roku szkolnego oraz zaplanowanie kolejnego. 19. Odbiór dokumentacji przebiegu nauczania i jej kontrola. Mimo tego, że dokumentacja przebiegu nauczania jest systematycznie kontrolowana podczas całego roku szkolnego na koniec roku należy przeprowadzić całościową kontrolę tych dokumentów. Dzienniki klas, w których przewidziano egzaminy poprawkowe, nie podlegają archiwizacji, dopóki nie zostaną uzupełnione o wyniki tych egzaminów przeprowadzonych w sierpniu. 20. Kontrola dokumentacji finansowej. W czerwcu należy także dokonać kontroli finansowej, podsumować działalność szkoły w tym zakresie i zastanowić się nad sposobami poprawy sytuacji oraz ulepszeniami w tym obszarze, oczywiście, w ramach obowiązujących przepisów. 21. Sporządzenie świadectw pracy pracownikom, których umowa wygasa w czerwcu. Przy pomocy pracowników kadr w czerwcu należy również przygotować świadectwa pracy tym pracownikom, których umowa wygasa z końcem roku szkolnego. 22. Wyznaczenie zadań zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeszcze przed końcem roku należy podjąć kroki związane z zapewnieniem opieki psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Ma to szczególne znaczenie w przypadku uczniów klas pierwszych, bo to dla nich trzeba będzie organizować ww. pomoc od podstaw, zapoznając się z ich dokumentacją, zaleceniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opiniami z poprzednich szkół. Najlepiej powołać zespół i wyznaczyć koordynatora do sprawdzenia dokumentów uczniów przyjętych do klas pierwszych pod kątem: • orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, • zaświadczeń o dysleksji rozwojowej oraz innych zaświadczeń i zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych, • informacji o chorobach przewlekłych, • szczególnych uzdolnień lub problemów w nauce, • szczególnej sytuacji rodzinnej (sieroty, półsieroty, dzieci z domu dziecka), • informacji sugerujących możliwość problemów z zachowaniem (młodzież z wyrokami, pod opieką kuratora). Po zapoznaniu z dokumentacją zespół ustala zakres wymaganej pomocy i możliwości szkoły co do jej udzielenia oraz plan działań wspierających dla wszystkich uczniów z rozpoznanymi potrzebami, także dla uczniów klas starszych. Zespół informuje nauczycieli o podjętych działaniach. 23. W czerwcu nie należy zapomnieć także o innych zadaniach, takich jak: • zorganizowanie zebrania z rodzicami, na którym wychowawcy poinformują rodziców o przewidywanych ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych oraz ocenie z zachowania, • kontrola wypełniania obowiązków przez nauczycieli sprawujących opiekę nad dziećmi w czasie organizowanego w szkole wypoczynku letniego, • sporządzenie pisemnego upoważnienia dla wyznaczonego pracownika nadzorującego pracę szkoły w okresie urlopu dyrektora, • odebranie informacji o szczegółowych wynikach egzaminu zewnętrznego i przekazaniu ich uczniom lub ich rodzicom / prawnym opiekunom, • organizacja balu na zakończenie nauki w szkole, jeśli został zaplanowany.