Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 KWIETNIA 2020
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela w czasie pandemii koronawirusa
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.).
Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli nauczyciel stażysta przedkłada dyrektorowi szkoły plan rozwoju zawodowego w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole.
Nauczyciele kontraktowi i nauczyciele mianowani do planu rozwoju zawodowego dołączają wniosek o rozpoczęcie stażu.
Dyrektor szkoły, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole, zatwierdza plan rozwoju zawodowego albo zwraca go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian.
Obowiązkiem nauczyciela jest poprawić plan rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami i ponownie przedłożyć go dyrektorowi szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 3 dni robocze. Dyrektor szkoły zatwierdza poprawiony plan rozwoju zawodowego, uwzględniający poprawki i zalecenia, w terminie 7 dni od dnia jego przedłożenia.
Zmiana w planie za zgodą dyrektora
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, zgodnie z § 4 ust. 3 cytowanego Rozporządzenia, dyrektor szkoły może w trakcie stażu pisemnie zobowiązać nauczyciela do wprowadzenia zmian w planie rozwoju zawodowego, w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 5 dni.
Nauczyciel może z własnej inicjatywy w trakcie stażu wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, w terminie 7 dni od dnia przedłożenia zmienionego planu rozwoju zawodowego, zatwierdza ten plan albo zwraca go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian (§ 4 ust. 4 Rozporządzenia).
Obligatoryjne zmiany w czasie kształcenia na odległość
Należy wyraźnie podkreślić, że sama zmiana sposobu realizacji zajęć na nauczanie z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość nie oznacza, że trzeba zmieniać plany rozwoju zawodowego. Nauczyciel powinien przeanalizować, jakie zadania pozostały mu do zrealizowania i rozważyć ich realizację w sposób, który teraz jest możliwy i dostępny. Jeżeli staż dobiega końca, a pozostały do wykonania istotne zadania, których nie da się zrealizować zdalnie, można rozważyć zmianę planu rozwoju zawodowego (nie jest to obligatoryjne).
Obecnie trudno jest przewidywać (na dwa miesiące przed terminem składania wniosków), jak będzie rozwijała się sytuacja związana z epidemią. Nie budzi natomiast wątpliwości fakt, że nauczyciele prowadzący zdalne nauczanie świadczą pracę, zatem jednocześnie odbywają staż na kolejne stopnie awansu zawodowego.
W przypadku nauczycieli, którzy nie prowadzą nauczania zdalnie, będzie miał zastosowanie przepis art. 9d ust. 5 Karty nauczyciela (przerwa w odbywaniu stażu) i ich staż przedłuży się o okres nieprzerwanej nieobecności trwającej dłużej niż miesiąc (do tego okresu nie wlicza się wiosennej przerwy świątecznej).
Oczywiste jest również, że dyrektorzy, którzy będą dokonywali ocen dorobku zawodowego – po złożeniu sprawozdania przez nauczyciela (w razie konieczności może to nastąpić w formie elektronicznej lub innej ustalonej z dyrektorem) – przy ocenie stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego powinni uwzględnić obecnie występujące okoliczności i ich wpływ na brak możliwości zrealizowania określonych zadań, np. w przypadku nauczycieli stażystów brak możliwości prowadzenia zajęć w obecności opiekuna stażu i obserwowania zajęć prowadzonych przez innego nauczyciela.