Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wirusom mówimy „nie!” Praca zdalna – inspiracje dla rodziców Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele główne: • kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu, • ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała, • ćwiczenie ręki i motoryki małej, • analiza i synteza głoskowa wyrazów, • przeliczanie oraz odpowiadanie na pytanie z „ile?”. Cele operacyjne: Dziecko: • gra w grę planszową, • podaje sposoby na ochronę zdrowia, • wskazuje części ciała, • prezentuje różne ćwiczenia w obrębie danych grup mięśni, • tworzy definicję odporności, • poprawia kontury flamastrem, • przelicza części ciała człowieka, • poznaje wygląd oraz różnicę między wirusem a bakterią, • rozpoznaje obrazki oraz głoskuje wyrazy, z którymi są one związane, • uczestniczy w pogadance na temat zdrowia. Środki dydaktyczne: • kostka do gry, flamaster, prezentacja multimedialna o wirusach i bakteriach, ołówek, gumka do mazania. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Jak chronić się przed wirusami? Gra dydaktyczna Rodzic/opiekun prezentuje dziecku kartę główną w postaci gry edukacyjnej. Przedstawiona na karcie postać ma wydzielone kolorami różne części ciała: ręce, nogi, głowę, brzuch itd. Na każdej części została umieszczona ścianka kostki do gry z odpowiednią liczbą oczek. Zadaniem dziecka jest zdobycie, „ku zdrowiu”, każdego obszaru ciała człowieka przez wyrzucenie liczby oczek równej tej, która została wskazana na rysunku, i oznaczenie danej (zdobytej) części kulką z plasteliny. Niektóre części ciała występują dwa razy. Oznacza to, że trzeba dwa razy zdobyć wyznaczone pole. Po wylosowaniu danego obszaru za pomocą rzutu kostką wychowanek podaje na głos sposób na ochronę zdrowia, by ręce, nogi, brzuch, głowa (oczy, usta, nos) mogły uchronić się przed wirusami. Aby dziecku łatwiej było podać tego typu radę, warto poprzedzić grę pogadanką dydaktyczną na temat zdrowia oraz zapobiegania przenoszeniu się wirusów. Pamiętajcie! Niektóre części ciała człowieka zdobywacie dwa razy! Przykłady Pole nr 2: Co możemy robić, by nasze ręce pomogły nam zachować zdrowie? Myć je prawidłowo. Nie oblizywać palców. Unikać obgryzania paznokci. Pole nr 5: Co możemy robić, by nasze nogi pomogły nam zachować zdrowie? Chodzić na spacery z rodzicami/opiekunami tam, gdzie nie ma ludzi. Zachowywać bezpieczną odległość od osób chorych. Uprawiać sport. Karta główna Inne aktywności związane z kartą główną a) Zabawy związane z orientacją w schemacie własnego ciała Dziecko zaproszone przez rodzica/prowadzącego do zabawy, wskazuje kolejno, najszybciej, jak potrafi, na różne części swojego ciała. Przykłady: Rodzic: Gdzie masz brzuch? Gdzie masz kolana? Gdzie masz plecy? Uwaga! Unikamy poleceń związanych z dotknięciem ust, nosa, oczu. b) Pokażę ci, jak działa mój organizm Rodzic/opiekun pokazuje dziecku dowolne ćwiczenie w obrębie dowolnej grupy mięśni. Zadaniem dziecka jest naśladowanie rodzica/opiekuna. A potem na odwrót. Przykład: Pokażę ci, jak działają moje plecy. Rodzic/opiekun prezentuje skłon w przód. Dziecko powtarza ruch. c) Bariera ochronna Warto dbać o swoją odporność, by móc zachować zdrowie. Pytanie do dziecka: Czy wiesz, co to takiego odporność? Rodzic/opiekun wysłuchuje wszystkich pomysłów na wyjaśnienie znaczenia tego trudnego słowa i podsumowuje temat. Następnie dziecko poprawia flamastrem kontur postaci z karty głównej. Tworzy w ten sposób wokół niej symboliczną „barierę ochronną”. d) Przeliczanie części ciała Dziecko odpowiada na pytanie rodzica/opiekuna zaczynające się od „ile”. Przykłady: Ile masz palców u prawej ręki? Ile masz kolan? Ile masz brzuchów? Ile masz uszu? Ile masz włosów? Starsze dzieci można zapytać o organy wewnętrze, których nie widać. Ciekawe, jak uwielbiający wyzwania przedszkolak poradzi sobie z tą łamigłówką. Przykłady: Ile masz serc? Ile masz nerek? Ile masz żołądków? 2. Wirusy i bakterie. Prezentacja multimedialna Rodzic/opiekun zaprasza dziecko do wspólnego obejrzenia zdjęć prezentujących wirusy oraz bakterie. Tłumaczy dziecku, na czym polega różnica między nimi i w jaki sposób oddziałują one na organizm człowieka. 3. Ucieczka w imię zdrowia Dziecko otrzymuje kartę pracy z naniesionym konturem wirusa, który przed rozpoczęciem pracy należy poprawić ołówkiem. Zadaniem wychowanka jest pozbycie się wirusa przez podawanie sposobów na ochronę zdrowia i jednoczesne wymazywanie konturu gumką do mazania. Karta pracy nr 1 4. Krzyżówka głoskowo-literowa „Na zdrowie” Dziecko otrzymuje krzyżówkę obrazkową. Jego zadaniem jest określenie, co przedstawia ilustracja, i przegłoskowanie, z pomocą rodzica/opiekuna, każdego wyrazu zgodnie z liczbą kratek. W zielonym polu umieszczone zostało hasło. Tylko w tym miejscu głoskę zamieniamy na literę drukowaną i wpisujemy ją w zieloną kratkę. W ten sposób pojawi się słowo będące odpowiedzią na pytanie: „O co powinniśmy dbać przez całe życie?”. Rodzic/opiekun rozmawia z dzieckiem na temat istoty profilaktyki zdrowotnej. Karta pracy nr 2