Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 KWIETNIA 2020
Epidemia a zmiany w nadzorze pedagogicznym
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Czy w związku z epidemią i pracą zdalną powinno się dokonać zmian w nadzorze pedagogicznym?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.).
Zgodnie z § 1 Rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
Z planu nadzoru pedagogicznego konieczne będzie zatem usunięcie tych wszystkich form nadzoru, które nie mogą być wykonywane z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość. Zauważyć należy, że zgodnie z § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru dyrektor placówki, we współpracy z innymi nauczycielami, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
• przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy placówki,
• kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki,
• wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
o diagnozę pracy placówki,
o planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
o prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
• monitoruje pracę placówki.
W celu realizacji wymienionych zadań dyrektor placówki we współpracy z nauczycielami w szczególności:
• analizuje dokumentację przebiegu nauczania,
• obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
W praktyce zatem obecnie jako formę nadzoru można wykorzystać tylko analizę dokumentacji. Obserwacja zajęć może być natomiast niemożliwa z powodów technicznych. Zmianę tą należy uwzględnić w planie nadzoru.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.