Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 24 KWIETNIA 2020 Epidemia a zmiany w nadzorze pedagogicznym Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Czy w związku z epidemią i pracą zdalną powinno się dokonać zmian w nadzorze pedagogicznym? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.). Zgodnie z § 1 Rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań. Z planu nadzoru pedagogicznego konieczne będzie zatem usunięcie tych wszystkich form nadzoru, które nie mogą być wykonywane z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość. Zauważyć należy, że zgodnie z § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru dyrektor placówki, we współpracy z innymi nauczycielami, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy placówki, • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki, • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: o diagnozę pracy placówki, o planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, o prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad; • monitoruje pracę placówki. W celu realizacji wymienionych zadań dyrektor placówki we współpracy z nauczycielami w szczególności: • analizuje dokumentację przebiegu nauczania, • obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki. W praktyce zatem obecnie jako formę nadzoru można wykorzystać tylko analizę dokumentacji. Obserwacja zajęć może być natomiast niemożliwa z powodów technicznych. Zmianę tą należy uwzględnić w planie nadzoru. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.