Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 22 KWIETNIA 2020 Przekazywanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r. poz. 1700 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CO-VID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.). Do końca kwietnia przedszkola powinny przekazać rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W jaki sposób placówka może zrealizować ten ob-owiązek? Jaką formę należy przyjąć, aby była ona zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa? Zgodnie z § 3 ust. 7 Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków dyrektor odpowiednio publicznego i niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, wydaje rodzicom dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego informację o gotowości dziecka do pod-jęcia nauki w szkole podstawowej. W przypadku dziecka mogącego podjąć naukę w szkole podstawowej w wieku sześciu lat informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na wniosek rodziców, złożony nie później niż do 30 września roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Regulacje Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 nie wskazują sposobu prowa-dzenia obserwacji pedagogicznej, w tym obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Określenie zasad reali-zacji tego zadania należy do dyrektora przedszkola, który odpowiada za organizację zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa oświatowego. W realizacji tego obowiązku warto wykorzystać pocztę tradycyjną i za jej pośrednictwem wy-słać podpisane dokumenty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Należy przy tym zaznaczyć, że wysyłka informacji pocztą elektroniczną nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Przesłane w ten sposób pliki nie mają wartości dokumentu. Wyjątek stanowi tutaj przypadek, w którym zostaną one opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.