Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 21 KWIETNIA 2020
Zmiany w nadzorze pedagogicznym
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy w związku z epidemią i ograniczeniem funkcjonowania jednostek systemu oświaty należy dokonać zmian w nadzorze pedagogicznym? Jeśli tak, to jakich?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CO-VID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.).
Zgodnie z § 1 Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwią-zań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w okresie czasowego ograni-czenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdzia-łaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organi-zację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań. Z planu nadzoru pedagogicznego konieczne będzie zatem usunięcie tych wszystkich form nadzoru, które nie mogą być wykonywane z wykorzy-staniem środków komunikacji na odległość.
Zauważyć należy, że zgodnie z § 22 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w spra-wie nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
• przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jako-ści pracy przedszkola,
• kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przed-szkola,
• wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
o diagnozę pracy przedszkola,
o planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonale-nia zawodowego,
o prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
• monitoruje pracę przedszkola.
Zgodnie z ust. 3 tej regulacji w celu realizacji wymienionych zadań dyrektor przedszkola we współpracy z nauczycielami w szczególności:
• analizuje dokumentację przebiegu nauczania,
• obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opie-kuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej przedszkola.
W praktyce zatem, mając na uwadze obecną sytuację, w ramach nadzoru można dokonać tyl-ko analizy dokumentacji. Obserwacja zajęć może być niemożliwa z powodów technicznych. Zmianę tą należy uwzględnić w planie nadzoru.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM