Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład III
(dotyczy okresu, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego)
Imię i nazwisko ucznia: Jan Kowalski
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr ………..
Klasa II
Rok szkolny: 20……../20……
Okres udzielania pomocy – rok szkolny 20………./20………,
Diagnoza: autyzm/szerokie spektrum autyzmu – uczeń niechętnie wypowiada się, wykazuje cechy ucznia zamkniętego w sobie, z trudnością nawiązuje kontakty z rówieśnikami. Ma problemy z odczytaniem kodu pozawerbalnego przekazu przez co reaguje nieadekwatnie do pojawiających się sytuacji. Ujawnia problemy, które wskazują na ryzyko dysleksji. Ma trudności z pisaniem pod względem graficznym oraz ortograficznym i fonetycznym.
Realizacja celów edukacyjnych w zakresie:
• rozwijania małej i wielkiej motoryki – rozluźniania napięcia mięśniowo-stawowego,
• wdrażanie do prawidłowego nacisku ołówka podczas pisania, kierunku kreślenia owali i połączeń międzyliterowych,
• usprawnienia analizy i syntezy słuchowej,
• usprawniania analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów i przechodzenia do trudniejszych wyrazów,
• prawidłowej wymowy wyrazów o trudniejszej budowie fonemowej,
• powtarzania prostych zdań, kilku słów,
• utrwalania umiejętności poprawnego odtwarzania liter (I–i, J–j, U–u, M–m, N–n, G–g) oraz spółgłosek w wyrazach,
• ćwiczenia w rozpoznawaniu samogłosek oraz spółgłosek w wyrazach,
• utrwalania zasad ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów z „ ó” i „rz”,
• ćwiczeń rozwijających umiejętności odwzorowywania różnych kształtów,
• prawidłowego różnicowania i ułożenia w przestrzeni kształtów graficznie podobnych,
• wzbogacania słownictwa, rozszerzania wiadomości o świecie oraz zjawiskach zachodzących w przyrodzie,
• ćwiczenia umiejętności czytania metodą globalną,
• rozwijania mowy, wzbogacania słownictwa
• doskonalenia orientacji przestrzennej (wykorzystanie metody Paula Dennisona),
• wzbogacanie słownictwa i artykulacji podczas zajęć logopedycznych.
Realizacja celów wychowawczych w zakresie:
• kształtowania umiejętności współdziałania w grupie, nawiązywania relacji interpersonalnych, poczucia własnej wartości oraz sprawczości w podejmowanych działaniach,
• nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji u siebie i u innych,
• kształtowania umiejętności uczenia się,
• kształtowania umiejętności radzenia sobie ze stresem,
• wdrażanie do odraczania trudnych emocji.
1. Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji – wrzesień 20…...
Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem.
• stosowanie metody odzwierciedlania, zainicjowanej podczas zajęć specjalistycznych,
• zwiększanie zachowań pożądanych poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych w postaci udzielanych pochwał oraz nagród,
• stosowanie podczas zajęć lekcyjnych muzyki relaksacyjnej (przy użyciu słuchawek) w celu obniżenia pojawiającego się napięcia i zminimalizowania występowania ataków autoagresji,
• zajęcia lekcyjne klasy do której uczęszcza uczeń odbywają się w jednej wyznaczonej sali,
• na ewentualne zastępstwa kierowany jest nauczyciel znany chłopcu/dziewczynce,
• podczas prowadzenia zajeć indywidualnych, wprowadzona jest stała ich struktura, która jest przestrzegana niezależnie od ich przedmiotu.
• Podczas każdych zajęć chłopiec jest zapoznawany z ich planem i przebiegiem.
2. Zakres i sposób dostosowania programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
• pełna indywidualizacja stosowanych pomocy dydaktycznych i podejmowanych działań podczas zajęć lekcyjnych przez nauczyciela wspomagającego,
• stawianie przed uczniem zadań dostosowanych do jego możliwości rozwojowych,
• zapewnienie warunków do poprawnego wykonania zadania przez wyznaczenie dziecku miejsca w klasie, które sprzyja skupieniu uwagi,
• umożliwienie wyciszenia się w wydzielonym miejscu sali lekcyjnej w ograniczonej przestrzeni i pozbawionej nadmiernej ilości bodźców,
• powolne, systematyczne przechodzenie od łatwiejszych do trudniejszych zadań,
• zapewnianie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i nawyków,
• dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do możliwości ucznia,
• mobilizowanie ucznia do wykonywania zadań dzięki stosowaniu różnorodnych form ćwiczeń,
• stosowanie na przemian czytania głośnego i czytania cichego utworów ze sprawdzaniem zrozumienia tekstu,
• utrwalanie wiadomości przy każdej nadarzającej się okazji w ciągu dnia,
• polecanie pisania ołówkiem,
• stosowanie ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisania,
• uaktywnienie ucznia w czasie lekcji i dodatkowych zajęć dzięki stosowaniu atrakcyjnych pomocy dydaktycznych,
• dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości ucznia,
• organizowanie sytuacji zapewniających przeżycie sukcesu pozwalających uzyskać wiarę we własne siły,
• otoczenie opieką i wsparciem ze strony klasy z jednoczesnym powierzaniem ról możliwych do odegrania,
• stosowanie zróżnicowanego podejścia do ucznia w toku nauczania,
• umożliwienie uczniowi udziału w pracy grupowej przez stosowanie wzmocnień pozytywnych w formie zachęt,
• stosowanie w pracy z uczniem pytań naprowadzających – unikanie pytań problemowych i przekrojowych,
• różnicowanie poziomu trudności zadawanych prac domowych,
• podawanie poleceń w prostej formie,
• odwoływanie się do konkretu,
• omawianie z uczniem materiału o mniejszym stopniu trudności,
• zaplanowanie większej ilości czasu na utrwalenie materiału,
• stosowanie wypowiedzi ustnych; unikanie „wyrywania” do odpowiedzi i zmuszania do pisania na tablicy,
• posadzenie ucznia bliżej stanowiska nauczyciela, co pozwoli zwiększyć koncentrację uwagi, a tym samym zmniejszy liczbę błędów popełnianych przy przepisywaniu z tablicy,
• na lekcjach języka obcego zmniejszenie liczby słówek do nauki ze wskazaniem tych najistotniejszych.
3. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zajęcia specjalistyczne
Forma Okres Wymiar godzin
Zajęcia terapii pedagogicznej Cały rok szkolny 2 razy w tygodniu po 60 minut (można dzielić ten czas)
Zajęcia z psychologiem rozwijające umiejętności społeczne, w tym komunikacyjne Cały rok szkolny 1 raz w tygodniu po 45 minut
Zajęcia SI (Integracji Sensorycznej) Cały rok szkolny 1 raz w tygodniu
4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz w zależności od potrzeb zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży:
• konsultacje dla rodziców z psychologiem szkolnym raz w tygodniu,
• systematyczne spotkania zespołu wspomagającego raz w miesiącu lub częściej według potrzeb w celu pogłębienia współpracy i wymiany informacji między nauczycielem wychowawcą i nauczycielem terapeutą a domem,
• udział rodziców w warsztatach – wspomaganie ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce oraz grupie wsparcia dla dzieci z autyzmem w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Data i podpis koordynatora zespołu
…………………………………………………………………………………………………
Podpisy członków zespołu
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………….
(data)