Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład III (dotyczy okresu, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) Imię i nazwisko ucznia: Jan Kowalski Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr ……….. Klasa II Rok szkolny: 20……../20…… Okres udzielania pomocy – rok szkolny 20………./20………, Diagnoza: autyzm/szerokie spektrum autyzmu – uczeń niechętnie wypowiada się, wykazuje cechy ucznia zamkniętego w sobie, z trudnością nawiązuje kontakty z rówieśnikami. Ma problemy z odczytaniem kodu pozawerbalnego przekazu przez co reaguje nieadekwatnie do pojawiających się sytuacji. Ujawnia problemy, które wskazują na ryzyko dysleksji. Ma trudności z pisaniem pod względem graficznym oraz ortograficznym i fonetycznym. Realizacja celów edukacyjnych w zakresie: • rozwijania małej i wielkiej motoryki – rozluźniania napięcia mięśniowo-stawowego, • wdrażanie do prawidłowego nacisku ołówka podczas pisania, kierunku kreślenia owali i połączeń międzyliterowych, • usprawnienia analizy i syntezy słuchowej, • usprawniania analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów i przechodzenia do trudniejszych wyrazów, • prawidłowej wymowy wyrazów o trudniejszej budowie fonemowej, • powtarzania prostych zdań, kilku słów, • utrwalania umiejętności poprawnego odtwarzania liter (I–i, J–j, U–u, M–m, N–n, G–g) oraz spółgłosek w wyrazach, • ćwiczenia w rozpoznawaniu samogłosek oraz spółgłosek w wyrazach, • utrwalania zasad ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów z „ ó” i „rz”, • ćwiczeń rozwijających umiejętności odwzorowywania różnych kształtów, • prawidłowego różnicowania i ułożenia w przestrzeni kształtów graficznie podobnych, • wzbogacania słownictwa, rozszerzania wiadomości o świecie oraz zjawiskach zachodzących w przyrodzie, • ćwiczenia umiejętności czytania metodą globalną, • rozwijania mowy, wzbogacania słownictwa • doskonalenia orientacji przestrzennej (wykorzystanie metody Paula Dennisona), • wzbogacanie słownictwa i artykulacji podczas zajęć logopedycznych. Realizacja celów wychowawczych w zakresie: • kształtowania umiejętności współdziałania w grupie, nawiązywania relacji interpersonalnych, poczucia własnej wartości oraz sprawczości w podejmowanych działaniach, • nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji u siebie i u innych, • kształtowania umiejętności uczenia się, • kształtowania umiejętności radzenia sobie ze stresem, • wdrażanie do odraczania trudnych emocji. 1. Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji – wrzesień 20…... Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem. • stosowanie metody odzwierciedlania, zainicjowanej podczas zajęć specjalistycznych, • zwiększanie zachowań pożądanych poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych w postaci udzielanych pochwał oraz nagród, • stosowanie podczas zajęć lekcyjnych muzyki relaksacyjnej (przy użyciu słuchawek) w celu obniżenia pojawiającego się napięcia i zminimalizowania występowania ataków autoagresji, • zajęcia lekcyjne klasy do której uczęszcza uczeń odbywają się w jednej wyznaczonej sali, • na ewentualne zastępstwa kierowany jest nauczyciel znany chłopcu/dziewczynce, • podczas prowadzenia zajeć indywidualnych, wprowadzona jest stała ich struktura, która jest przestrzegana niezależnie od ich przedmiotu. • Podczas każdych zajęć chłopiec jest zapoznawany z ich planem i przebiegiem. 2. Zakres i sposób dostosowania programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: • pełna indywidualizacja stosowanych pomocy dydaktycznych i podejmowanych działań podczas zajęć lekcyjnych przez nauczyciela wspomagającego, • stawianie przed uczniem zadań dostosowanych do jego możliwości rozwojowych, • zapewnienie warunków do poprawnego wykonania zadania przez wyznaczenie dziecku miejsca w klasie, które sprzyja skupieniu uwagi, • umożliwienie wyciszenia się w wydzielonym miejscu sali lekcyjnej w ograniczonej przestrzeni i pozbawionej nadmiernej ilości bodźców, • powolne, systematyczne przechodzenie od łatwiejszych do trudniejszych zadań, • zapewnianie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i nawyków, • dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do możliwości ucznia, • mobilizowanie ucznia do wykonywania zadań dzięki stosowaniu różnorodnych form ćwiczeń, • stosowanie na przemian czytania głośnego i czytania cichego utworów ze sprawdzaniem zrozumienia tekstu, • utrwalanie wiadomości przy każdej nadarzającej się okazji w ciągu dnia, • polecanie pisania ołówkiem, • stosowanie ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisania, • uaktywnienie ucznia w czasie lekcji i dodatkowych zajęć dzięki stosowaniu atrakcyjnych pomocy dydaktycznych, • dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości ucznia, • organizowanie sytuacji zapewniających przeżycie sukcesu pozwalających uzyskać wiarę we własne siły, • otoczenie opieką i wsparciem ze strony klasy z jednoczesnym powierzaniem ról możliwych do odegrania, • stosowanie zróżnicowanego podejścia do ucznia w toku nauczania, • umożliwienie uczniowi udziału w pracy grupowej przez stosowanie wzmocnień pozytywnych w formie zachęt, • stosowanie w pracy z uczniem pytań naprowadzających – unikanie pytań problemowych i przekrojowych, • różnicowanie poziomu trudności zadawanych prac domowych, • podawanie poleceń w prostej formie, • odwoływanie się do konkretu, • omawianie z uczniem materiału o mniejszym stopniu trudności, • zaplanowanie większej ilości czasu na utrwalenie materiału, • stosowanie wypowiedzi ustnych; unikanie „wyrywania” do odpowiedzi i zmuszania do pisania na tablicy, • posadzenie ucznia bliżej stanowiska nauczyciela, co pozwoli zwiększyć koncentrację uwagi, a tym samym zmniejszy liczbę błędów popełnianych przy przepisywaniu z tablicy, • na lekcjach języka obcego zmniejszenie liczby słówek do nauki ze wskazaniem tych najistotniejszych. 3. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Zajęcia specjalistyczne Forma Okres Wymiar godzin Zajęcia terapii pedagogicznej Cały rok szkolny 2 razy w tygodniu po 60 minut (można dzielić ten czas) Zajęcia z psychologiem rozwijające umiejętności społeczne, w tym komunikacyjne Cały rok szkolny 1 raz w tygodniu po 45 minut Zajęcia SI (Integracji Sensorycznej) Cały rok szkolny 1 raz w tygodniu 4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz w zależności od potrzeb zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży: • konsultacje dla rodziców z psychologiem szkolnym raz w tygodniu, • systematyczne spotkania zespołu wspomagającego raz w miesiącu lub częściej według potrzeb w celu pogłębienia współpracy i wymiany informacji między nauczycielem wychowawcą i nauczycielem terapeutą a domem, • udział rodziców w warsztatach – wspomaganie ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce oraz grupie wsparcia dla dzieci z autyzmem w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Data i podpis koordynatora zespołu ………………………………………………………………………………………………… Podpisy członków zespołu …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………. (data)