Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 21 KWIETNIA 2020 Realizacja diagnozy gotowości szkolnej Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Czy w związku z panującą w kraju epidemią koronawirusa i ograniczeniem funkcjono-wania placówek przedszkolnych realizacja przez nauczyciela prowadzącego grupę dzieci sześcioletnich diagnozy gotowości szkolnej ulega zmianie? Czy termin jej realizacji może zostać przesunięty? Kwestia ta nie została podjęta w uchwalonych do tej pory aktach prawnych, a pierwotny termin realizacji diagnozy mija pod koniec kwietnia. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r. poz. 1700 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CO-VID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.). Zgodnie z § 3 ust. 7 Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków dyrektor odpowiednio publicznego i niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, wydaje rodzicom dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego informację o gotowości dziecka do pod-jęcia nauki w szkole podstawowej. W przypadku dziecka mogącego podjąć naukę w szkole podstawowej w wieku sześciu lat, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na wniosek rodziców, złożony nie później niż do 30 września roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Nie pojawiły się do tej pory informacje dotyczące planów przesunięcia realizacji diagnozy. Dodać należy, że regulacje Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szcze-gólnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 nie wska-zują sposobu prowadzenia obserwacji pedagogicznej, w tym obserwacji pedagogicznej za-kończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Okre-ślenie zasad realizacji tego zadania należy do dyrektora przedszkola, który odpowiada za or-ganizację zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa oświatowego. W sytuacji ograniczonego funkcjonowania jednostek systemu oświaty dla przeprowadzenia diagnozy niezbędne będzie wykorzystanie środków komunikacji na odległość. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM