Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rekomendacje MEN
W czasie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty zajęcia adresowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami, w tym tych objętych kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną, organizuje się za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.
MEN przedstawiło kilka rekomendacji dotyczących pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, które mogą być przydatne zarówno nauczycielom, jak i rodzicom.
Porady dotyczące kształcenia na odległość
Aby wesprzeć rodziców, uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów przygotowano poradnik dotyczący kształcenia na odległość. Uwzględniono w nim zadania nauczycieli i specjalistów, a także wskazówki dla rodziców, przykładowe metody pracy z uczniami, informacje na temat materiałów do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.
Poradnik: https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol
Metody pracy z uczniem z niepełnosprawnościami
W poradniku Kształcenie na odległość wskazano przykładowe metody pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami. Wśród nich wymienić można m.in.:
• symulacje (naśladowanie rzeczywistości), dzięki którym dzieci rozwijają swoją inwencję twórczą, umiejętności społeczne i poznawcze oraz kształtują swój system wartości,
• metodę „linia czasu” przybliżającą uczniom pojęcie czasu,
• „mapę mentalna” (lub mapę pamięciową) – stosowana m.in. w celu usystematyzowania świeżo zdobytej wiedzy lub wizualizacji posiadanych wiadomości,
• muzykoterapię,
• choreoterapię,
• metodę małych form scenicznych,
• biblioterapię.
Wskazane metody pracy z uczniem z niepełnosprawnościami mogą być podpowiedzią dla rodziców, którzy samodzielnie pracują z dzieckiem w domu.
Platforma epodreczniki.pl – wsparcie w nauce
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (epodreczniki.pl) zostały zamieszczone różnego rodzaju materiały edukacyjne przeznaczone dla wszystkich etapów kształcenia do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli do nauki zdalnej.
Materiały dostosowano do potrzeb uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ponadto platforma spełnia warunki WCAG 2.0 na poziomie AA. W bloku Kształcenie na odległość zebrane zostały materiały dotyczące kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi: https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-na-odleglosc.
Serwisy internetowe Ośrodka Rozwoju Edukacji
Warto korzystać także z zasobów udostępnionych po zalogowaniu na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji (www.adaptacje.ore.pl). Można tam znaleźć np. zaadaptowane wersje serii podręczników Szkolni Przyjaciele dla klas I–III, dostosowane odpowiednio do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją w postaci:
• dostosowanego podręcznika dopuszczonego do kształcenia specjalnego wymienionej grupy uczniów,
• zeszytów piktogramów zawierających symbole PCS,
• aplikacji multimedialnej rozszerzonej o symbole PCS oraz nagrania w polskim języku migowym (PJM),
• książki pomocniczej stanowiącej nieodzowną pomoc dla nauczyciela pracującego z uczniami z wymienioną powyżej niepełnosprawnością,
• adaptacji podręcznika w druku powiększonym (dla osób słabowidzących).
Ze strony ORE można pobrać materiały edukacyjne w postaci adaptacji podręczników w druku powiększonym – dla uczniów słabowidzących uczęszczających do klas IV–VIII szkoły podstawowej. Są tam materiały do takich przedmiotów jak m.in.: język polski, matematyka, historia, geografia, przyroda, biologia, chemia, fizyka czy wiedza o społeczeństwie.
Materiały w strefie dla zalogowanych systemu informacji oświatowej
W strefie dla zalogowanych systemu informacji oświatowej udostępniono również materiały edukacyjne do kształcenia na odległość dla uczniów klas IV–VIII mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją. Przygotowano je na podstawie aktualnie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników do takich przedmiotów jak: język polski, matematyka, historia, geografia, przyroda, biologia, fizyka, chemia, wiedza o społeczeństwie.
Materiały są dostępne pod adresem: https://strefasio.men.gov.pl/login. Po zalogowaniu do SIO należy wybrać zakładkę „Adaptacje” i zaakceptować regulamin. Materiały filtruje się według klasy, rodzaju, słów kluczowych czy przedmiotu.
Wszystkie publikacje mogą być przeglądane online, ale można je również pobrać, a następnie wydrukować. Zawierają one odpowiednie dostosowania tekstowe i graficzne (zaadaptowane ilustracje, wykresy, schematy itp.), a także symbole PCS (czyli znaki graficzne obrazujące pojęcia – to wsparcie w rozumieniu treści dla osób z trudnościami w komunikowaniu się) oraz nagrania video w polskim języku migowym (PJM).
Monitorowanie organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami
Poprzez kuratorów oświaty, sprawujących nadzór pedagogiczny nad placówkami, MEN stale monitoruje organizację kształcenia i wsparcia uczniów niepełnosprawnych w systemie oświaty. Szkoły, w tym specjalne, których działalność została zawieszona, mają obowiązek organizowania kształcenia zdalnego.
Z informacji zebranych w ramach nadzoru pedagogicznego wynika, że 100 proc. szkół specjalnych prowadzi nauczanie zdalne. Sposób organizacji tego kształcenia dostosowany jest do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciele i specjaliści utrzymują stały kontakt telefoniczny z rodzicami uczniów.
Placówki realizują zadania m.in. przez:
• zamieszczanie na stronie internetowej kart pracy, zadań edukacyjnych i ciekawych linków do stron,
• wysyłanie kart pracy i materiałów jeden raz w tygodniu tradycyjną pocztą,
• codzienny kontakt telefoniczny nauczycieli z rodzicami uczniów w celu przekazania im informacji o zadaniach domowych z użyciem tradycyjnego podręcznika i ćwiczeń,
• telefoniczne wsparcie uczniów i rodziców w problemach pojawiających się w czasie zdalnego nauczania,
• tworzenie grup na portalach w mediach społecznościowych.
Wzmocnienie monitorowania działań
Aby wzmocnić sposób realizacji działań adresowanych do dzieci i młodzieży potrzebujących szczególnego wsparcia, skierowano list do kuratorów oświaty, w którym podkreślono potrzebę zwrócenia uwagi na kształcenie na odległość uczniów z niepełnosprawnościami.
W sytuacji zagrożenia epidemicznego rodzice oczekują konkretnej pomocy oraz merytorycznej wiedzy i umiejętności do przejęcia w możliwym dla siebie zakresie zadań specjalistów. To niezbędne do kontynuowania terapii.
W liście MEN do kuratorów poproszono o zaapelowanie do dyrektorów placówek, które prowadzą zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia rewalidacyjno--wychowawcze oraz zajęcia z zakresu tzw. specjalistycznej rewalidacji, aby objęli je szczególnym nadzorem pedagogicznym.
Przykładowe materiały do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zeszyt kart pracy część I: do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych: https://archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2018/02/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-umiarkowanym-i-znacznym-czesc-1.pdf
Zeszyt kart pracy część II: do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych: https://archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2018/02/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-umiarkowanym-i-znacznym-czesc-2.pdf
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
http://www.scholaris.pl/zasob/72765?bid=0&iid=&query=terapia&api
Zajęcia rewalidacyjne:
https://pedagogika-specjalna.edu.pl/kategoria/rewalidacja/page/2/
Porady dla nauczycieli specjalistów:
• Czy można motywować zdalnie?
https://www.metis.pl/content/view/3405/105/
• Dziecko ze spektrum autyzmu – nauka w domu – co podpowiedzieć rodzicom?
https://www.metis.pl/content/view/3401/105/
• #NIEferie – środowisko szkolne – seria artykułów i materiałów
https://www.metis.pl/content/blogcategory/77/105/
• Radzenie sobie z kryzysem
https://www.metis.pl/content/view/3380/105/
Opracowano na podstawie: informacji MEN, www.gov.pl (dostęp: 20.04.2020)