Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Trenuję swoją odporność!
Praca zdalna – inspiracje dla rodziców
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• kształtowanie nawyków zdrowotnych,
• rozwijanie postawy dbania o własne zdrowie,
• poznanie znaczenia zdrowego odżywiania w profilaktyce zdrowotnej,
• poznanie znaczenia ruchu i snu w profilaktyce zdrowotnej,
• tworzenie krótkich wypowiedzi,
• rozwijanie wyobraźni.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• poznaje znaczenie słowa „bohater”,
• tworzy postać superbohatera dbającego o zdrowie,
• rozpoznaje głoski na początku wyrazu,
• segreguje różne rodzaje produktów spożywczych,
• dokonuje przeglądu spożywczego własnej lodówki,
• dobiera zdrowe potrawy, dokonuje oceny ilustracji,
• wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne
• tworzy medal sportowy,
• sprawdza, ile godzin przesypia w nocy,
• wypowiada się na temat własnych snów,
• nagrywa wypowiedzi na dyktafon.
Środki dydaktyczne:
• dziecko: kredki, kartka, klej, nożyczki, pastele, flamastry, plastelina, dyktafon (aplikacja)/drukarka,
• rodzic/opiekun: 20 ilustracji z różnymi potrawami, odtwarzacz mp3, poczta elektroniczna.
Przedstawione w scenariuszu zadania nadają się zarówno do samodzielnej pracy dziecka, jak i pracy, która zakłada wsparcie ze strony rodzica/opiekuna jako eksperta. Należy unikać sytuacji, w których rodzic/opiekun wyręcza dziecko w realizacji wyzwań. Przedszkolak sam uzupełnia zaproponowane karty pracy, zaś rodzic/opiekun okazuje wsparcie. Tematem pracy będą odporność i zdrowie. Warto od najmłodszych lat kształtować u dziecka nawyki związane z dbaniem o zdrowie własne oraz innych osób, uświadamiać dzieciom, jak wiele ich zachowań sprzyja kształtowaniu dobrego samopoczucia.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Strażnik odporności – karta główna
Rodzic/opiekun odczytuje dziecku poniższe polecenia, a następnie wychowanek postępuje według instrukcji.
Witaj Drogi Przedszkolaku!
Na świecie jest wielu bohaterów. Bohater to taka niezwykła osoba, która potrafi dokonać wielkich rzeczy. Bohater działa dla dobra innych ludzi. Choć nie zna tych osób, zawsze chętnie im pomaga. Strażak, który ratuje człowieka z płonącego budynku, jest przykładem takiego bohatera. Potrafi zaryzykować swoje zdrowie i życie, by komuś pomóc. Czasem bohaterami nazywamy też osoby, które wspierają nas w naszych codziennych trudnościach, np. w zrobieniu zakupów czy naprawieniu cieknącego kranu. Ty też możesz być taką niezwykłą postacią dla siebie samego. Już dziś możesz stanąć na straży swojego zdrowia. Zadbać o nie i żyć tak, by nie szkodzić swojemu organizmowi. Stań zatem w jego obronie i bądź jego bohaterem. Jak tego dokonać? Dowiesz się w trakcie kolejnych zadań, a teraz pomyśl, jak wyglądałabyś/wyglądałbyś jako superbohaterka/superbohater? Jaki miałabyś/miałbyś strój? Czy używałabyś/używałbyś magicznej różdżki? Może sięgnęłabyś/ sięgnąłbyś po niezwykłe okulary, które przejrzałyby cały Twój organizm i sprawdziłyby, czy wszystko w nim pracuje, jak należy? Czas o niego zadbać!
Wykonaj kilka zadań z wykorzystaniem karty głównej:
1. Wyobraź sobie siebie jako superbohatera stojącego na straży zdrowia. Narysuj siebie i dokończ kostium przedstawiony na karcie pracy.
2. Wymyśl znak nawiązujący do misji superbohatera, który mógłby się znaleźć na jego koszulce. Znak ten powinien dotyczyć ochrony zdrowia.
3. Pokoloruj cały obrazek.
4. Wymień pięć wyrazów lub skojarzeń związanych ze zdrowiem i wypowiedz je na głos. Następnie ustal, jaka głoska rozpoczyna każde ze słów. Poproś rodzica/opiekuna o sprawdzenie Twojej odpowiedzi.
2. Jem mądrze, by zachować zdrowie
Nauczyciel przygotowuje 20 ilustracji z różnymi potrawami i wysyła je ze scenariuszem rodzicowi. Rodzic drukuje ilustracje i przedstawia dziecku polecenie.
Drogi Odkrywco!
Przed Tobą obrazki różnych produktów spożywczych i potraw. Przygotuj kartkę i przyklej na nią tylko te ilustracje, które przedstawiają zdrowy posiłek. Pamiętaj, że powinien zawierać on jak najmniej tłuszczu i cukru. Powodzenia!
3. Lodówkowe porządki
Rodzic/opiekun odczytuje polecenie dziecku i umożliwia mu dostęp do domowej spiżarni lub lodówki.
Zajrzyj do swojej lodówki i zobacz, jakie produkty spożywcze się w niej kryją. Następnie narysuj te produkty na karcie pracy, porządkując je.
Na najniższej półce umieść produkty mięsne. Zdecyduj, które produkty z Twojej lodówki należą do tej grupy.
Na drugiej półce, licząc od dołu, umieść produkty nazywane nabiałem. Są to wszystkie produkty mleczne. Zaliczamy do nich również jajka.
Na trzeciej półce umieść warzywa. Teraz rozejrzyj się jeszcze po domu i poszukaj w nim różnych owoców. Narysuj te, które znajdziesz.
Każdy z wymienionych produktów potrzebny jest do tego, by tworzyć zdrowe dla organizmu posiłki. W lodówce nie znajdziesz jednak grupy produktów, równie istotnej dla zdrowia, mianowicie produktów zbożowych (chleb, płatki, makaron, ryż). Należy pamiętać o ich spożywaniu i nie pomijać, przygotowując posiłki.
3. Sport to zdrowie. Domowe ćwiczenia gimnastyczne
Rodzic/opiekun odczytuje polecenie dziecku i organizuje czas na wspólny ruch.
Jednym z elementów budowania odporności organizmu jest ruch. Choć obecnie trudno o aktywność na świeżym powietrzu, odwołane zostały różne zajęcia sportowe, to jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by ćwiczyć i ruszać się we własnym domu. Zaproś swojego rodzica/opiekuna/rodzeństwo do wykonania kilku przysiadów, podskoków, pajacyków, skłonów czy obrotów. Troszkę wspólnego ruchu może okazać się doskonałym pomysłem na zabawę.
4. Ruch na medal
Rodzic lub nauczyciel online odczytuje dziecku polecenie.
Jaka jest Twoja ulubiona dyscyplina sportowa? Przed Tobą karta pracy z medalem. Spełnij swoje marzenie i narysuj ją na złotym krążku.
5. Sen – potrzeba regeneracji
Rodzic/opiekun lub nauczyciel (online) odczytuje dziecku polecenie. Jest ekspertem od pomiaru czasu. Pomaga ustalić liczbę przespanych przez dziecko godzin.
Organizm człowieka potrzebuje nie tylko działań, aktywności, wyzwań, zabawy, ale też odpoczynku. Sen to prawdziwy relaks dla ciała. Dzieci w Twoim wieku powinny spać średnio 10 godzin. To dokładnie tyle, ile masz palców u rąk. Przelicz je. Jak myślisz, to dużo czy mało? Sprawdźmy, czy i Ty śpisz tyle, ile potrzeba. Spójrz na zegar w domu, gdy położysz się spać, i zaznacz w tych samych miejscach wskazówki na zegarze z lewej strony. Kiedy się obudzisz, ponownie na niego zerknij i zaznacz wskazówki na tarczy zegara z prawej strony. Z pomocą rodzica/opiekuna lub nauczyciela ustal, ile godzin przespałaś/przespałeś. Przyklej na karcie pracy tyle kulek z plasteliny, ile przespałaś/przespałeś godzin. Następnie odpowiedz na pytania: Czy śpisz w nocy tyle, ile potrzeba? Czy Twojego snu jest za mało? Co musisz zrobić, by zadbać o zdrowy sen?
6. Opowiedz nam swój sen. Praca z dyktafonem
Rodzic/opiekun udostępnia dziecku dyktafon w telefonie komórkowym i wysyła nagranie mp3 nauczycielowi.
Gdy śpimy, często nam się coś śni. Sny potrafią być niezwykle barwne. Zawierają wiele przygód, a czasem nawet wydają się straszne. Przypomnij sobie swój najładniejszy sen i opowiedz go w kilku prostych zdaniach. Swoją wypowiedź nagraj na dyktafon w telefonie i z pomocą rodzica/opiekuna wyślij swojemu nauczycielowi. Staraj się tworzyć krótkie, poprawne zdania i opowiadać historie krok po kroku.
Propozycja dla nauczyciela
Warto wykorzystać wszystkie podesłane historie, spisać je i stworzyć w ten sposób „Książeczkę dobrych snów grupy przedszkolnej”, którą następnie można porozsyłać do wszystkich uczestników i zainicjować wspólną wymianę doświadczeń.