Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 17 KWIETNIA 2020 Tarcza antykryzysowa dla przedszkoli Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.), • Ustawa z dnia 9 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 – tekst aktu przekazany do Senatu, • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.), • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 17 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), • Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.), • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1942). „Tarcza antykryzysowa” to zestaw rozwiązań dla przedsiębiorców, które mają wspomóc prowadzenie działalności w okresie spowolnienia gospodarczego spowodowanego panującą pandemią. Rozwiązania te znajdują się w Ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Ustawa). Poniżej wskazane zostały regulacje, które mogą być przydatne osobom prowadzącym niepubliczne przedszkola. Osoba prowadząca przedszkole niepubliczne jako przedsiębiorca Zgodnie z art. 15g Ustawy przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 Ustawy Prawo przedsiębiorców, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy – o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19. Przedsiębiorca może również składać wniosek o środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Pojawia się jednak istotne pytanie: czy osoby prowadzące niepubliczne przedszkola mogą być uznane, w rozumieniu tej regulacji, za przedsiębiorców i w związku z tym skorzystać z dofinansowania? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. W myśl art. 4 ust. 1 lub 2 Ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Osoba fizyczna prowadzi przedszkole, korzystając przy tym często z formy prawnej, jaką jest prowadzona przez nią działalność gospodarcza. Jednak zgodnie z art. 170 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą, ale już ust. 2 tej regulacji mówi, że działalność oświatowa, nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, lub innej formy wychowania przedszkolnego, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach Ustawy Prawo przedsiębiorców. Jak rozumieć te – wydawałoby się – sprzeczne ze sobą przepisy? Nie jest to prosta sprawa, a problemem od lat występującym w prawie oświatowym jest to, że ustawodawca nie chce przyznać, iż prowadzenie przedszkola służy interesom i zyskom osoby prowadzącej. Jeszcze za czasu obowiązywania Ustawy o systemie oświaty Sąd Najwyższy w Wyroku z dnia 18 kwietnia 2007 r. (I UK 351/06) stwierdził, że przy ocenie, czy osoba prowadząca szkołę niepubliczną (orzeczenie to odnosi się również do przedszkola) prowadzi działalność gospodarczą, nie można ograniczać się jedynie do twierdzenia, że głównym celem takiego przedsięwzięcia są dydaktyka i wychowanie dzieci lub młodzieży, ponieważ dla założyciela (prowadzącego) takiej szkoły istotne jest, by prowadzenie jej przynosiło mu określone dochody, co z ekonomicznego punktu widzenia oznacza, że jest ona w jego rękach instrumentem osiągania celów ekonomicznych przez działalność gospodarczą. Prowadzi to do wniosku, że jeżeli szkoła niepubliczna nie jest prowadzona przez daną osobę fizyczną z motywów charytatywnych czy ogólnospołecznych, a stanowi dla niej instrument uzyskiwania dochodów i w tym celu zostaje zorganizowana, to w istocie służy do prowadzenia działalności gospodarczej i nie ma podstaw, aby tego rodzaju aktywność postrzegać w inny sposób. Warto też odwołać się w tej kwestii do Interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/415-963/11/DP, nr dokumentu 301793/1), która zawiera odpowiedź na dwa pytania: 1. Czy prowadzenie przedszkola niepublicznego stanowi, w myśl prawa podatkowego, źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli pozarolniczą działalność gospodarczą? 2. Czy w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola osoba prowadząca jednostkę ma obowiązek określić zasady polityki rachunkowości i prowadzić księgi rachunkowe? W odpowiedzi udzielonej na pierwsze pytanie czytamy, że z całokształtu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowej sprawie przedszkole nie będzie stanowić wyodrębnionego podmiotu charakteryzującego się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Oznacza to, że status podatnika – w przedmiotowej sprawie – w rozumieniu art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej będzie przysługiwał organowi prowadzącemu przedszkole, którym jest osoba fizyczna. W konsekwencji w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z kolei na gruncie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody, które podatnik (osoba fizyczna) osiąga w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola, podlegają zaliczeniu do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej Ustawy, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji na potrzeby podatkowe prowadzenie przedszkola traktowane jest jako uzyskiwanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Warto również wspomnieć, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny przedszkolu jako jednostce organizacyjnej nigdy nie można przypisać prowadzenia działalności gospodarczej w ścisłym tego słowa znaczeniu. Może ją natomiast prowadzić organ prowadzący tę jednostkę będący osobą fizyczną lub prawną. W praktyce często jest ona prowadzona równolegle z działalnością w formie szkoły i placówki (w tym przedszkola). Ustalenie, czy osoba prowadząca przedszkole niepubliczne może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19, nie jest, jak widać, proste. Odpowiedź na pytanie, czy składać wniosek o dofinansowanie, może być jedynie nieprawnicza i sprowadzać się do stwierdzenia, że warto spróbować. Z reguły organy nie wchodzą w pogłębioną analizę tego, czy osoba prowadząca przedszkole jest przedsiębiorcą, czy też nie. Najczęściej poprzestają na ustaleniu, czy dany podmiot płaci podatki jak przedsiębiorca, co oznacza, że powinien mieć prawo do świadczeń w ramach „tarczy antykryzysowej” jak inni przedsiębiorcy. Na przeszkodzie w ich otrzymaniu stoi tylko jeden przepis Prawa oświatowego, co do interpretacji którego zdania są bardzo różne. Spadek obrotów Chcąc wystąpić o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników, musimy wykazać spadek obrotów gospodarczych. Przez spadek ten rozumiemy spadek sprzedaży usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym: • nie mniej niż o 15 proc., obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego lub • nie mniej niż o 25 proc., obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego. Zmniejszenie obrotów to oczywiście obniżone wpływy z działalności przedszkola. Spadek liczby dzieci przekłada się na niższe czesne i/lub na niższą dotację w okresie po 1 stycznia 2020 r. Obniżenie wynagrodzenia i wymiaru czasu pracy Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50 proc., nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Wynagrodzenie to jest dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dofinansowanie nie dotyczy wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 15g ust. 8 i 10 Ustawy przedsiębiorca może obniżyć wymiar czasu pracy o 20 proc., nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Innymi słowy, wynagrodzenie pracowników, proporcjonalnie do wymiaru etatu, nie może być niższe niż 2600 zł brutto. W wymiarze 0,5 etatu będzie to już 1300 zł brutto. Przedsiębiorcy, który zanotował spadek obrotów, przysługuje dofinansowanie tak liczonego wynagrodzenia pracowników do wysokości połowy wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Co istotne, warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy ustala się w porozumieniu z organizacjami związkowymi działającymi w danym przedszkolu. W porozumieniu określa się co najmniej: • grupy zawodowe objęte przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy, • obniżony wymiar czasu pracy obowiązujący pracowników, • okres, przez jaki obowiązują rozwiązania dotyczące przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Dofinansowanie wynagrodzeń ze strony starosty Specustawa wskazuje w art. 15zzb, że starosta może, na podstawie zawartej umowy, przyznać przedsiębiorcy dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników należnych z tytułu umowy o pracę, jak i umowy zlecenia, oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Dofinansowanie w przypadku spadku obrotów o: • co najmniej 30 proc. – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 50 proc. wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w odniesieniu do każdego pracownika, • co najmniej 50 proc. – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70 proc. wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika, • co najmniej 80 proc. – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 90 proc. wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 90 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika. Przepisy te dotyczą zarówno umowy o pracę, jak i umowy-zlecenia. Przyznanie dofinansowania nie jest zależne od spełnienia wyłącznie przywołanych wyżej kryteriów. Przepis ten mówi bowiem, że podstawą przyznania dofinansowania jest umowa zawierana ze starostą. To, czy umowa taka zostanie zawarta, zależy natomiast od uznania starosty. Dofinansowanie jest wypłacane w okresach miesięcznych po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który dofinansowanie jest wypłacane. Przedsiębiorca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową o dofinansowanie wynagrodzeń przez okres dofinansowania oraz, po zakończeniu dofinansowania, przez okres równy temu okresowi. W przypadku niedotrzymania tego warunku przedsiębiorca zwraca dofinansowanie bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty. Wniosek o dofinansowanie przedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. We wniosku o przyznanie dofinansowania przedsiębiorca oświadcza o: • wystąpieniu u przedsiębiorcy spadku obrotów gospodarczych, • braku przesłanek do ogłoszenia upadłości, • niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r., • posiadaniu statusu mikroprzedsiębiorcy, małego albo średniego przedsiębiorcy, • zatrudnianiu pracowników objętych wnioskiem, • wysokości wynagrodzenia każdego z pracowników objętych wnioskiem i należnych od tego wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne, • numerze rachunku bankowego albo numerze rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej właściwego dla prowadzonej działalności gospodarczej. Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Świadczenie postojowe Zgodnie z art. 15zq Ustawy osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów Ustawy Prawo przedsiębiorców przysługuje świadczenie postojowe. Jak wcześniej wspomniano, osoby prowadzące przedszkole prowadzą firmy i przez to powinny być traktowane jako prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Osobie prowadzącej taką działalność świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli: • nie zawiesiła prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jeżeli przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15 proc. niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc i nie był wyższy od 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku, • zawiesiła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej po 31 stycznia 2020 r. oraz przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 15zr Ustawy świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 80 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wniosek o ustalenie świadczenia postojowego składany jest do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wypłata świadczenia postojowego następuje w formie bezgotówkowej na wskazany rachunek płatniczy osoby uprawnionej prowadzony w kraju. Zwolnienia z podatku od nieruchomości Na podstawie art. 15p i 15q Ustawy rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. Rada gminy może również przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do 30 września 2020 r. Jest kolejna niepewna ulga, której uchwalenie należy do rady gminy. Ponadto niewiele osób prowadzących przedszkola będzie mogło z niej skorzystać, ponieważ nie posiadają one z reguły własnych nieruchomości przeznaczonych na prowadzenie przedszkola, lecz korzystają z wynajętych pomieszczeń. „Tarcza 2.0” Sejm uchwalił 9 kwietnia 2020 r. Ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Jest to tzw. Tarcza 2.0, nad którą obecnie pracuje Senat. Nie jest więc jeszcze obowiązującym aktem prawnym. Warto przytoczyć niektóre z zaproponowanych w nim rozwiązań z zastrzeżeniem, że akt ten jest w opracowaniu, w związku z czym niektóre regulacje mogą jeszcze ulec zmianie, choć z uwagi na tryb procedowania i konieczność szybkiego przyjęcia proponowanych rozwiązań zmiany będą z pewnością niewielkie. „Tarcza 2.0” nie zastąpi Ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, lecz będzie obowiązywać obok niej. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 projektowanej Ustawy stosuje się ją do przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 Ustawy Prawo przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wszystkie przedstawione wyżej uwagi dotyczące stosowania obowiązującej już Ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…) do przedszkoli niesamorządowych należy odnieść również do drugiej wersji „Tarczy”. Osoba prowadząca przedszkole powinna być traktowana jako przedsiębiorca podlegający projektowanej Ustawie, o ile prowadzi działalność gospodarczą, ale wszystko zależy od interpretacji obowiązujących przepisów przez organy uprawnione do wypłaty świadczeń. Wsparcie w rozumieniu projektowanej Ustawy może być przyznane w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczenia oraz leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności gospodarczej, na warunkach rynkowych. Zgodnie z art. 10 projektowanej Ustawy w celu uzyskania wsparcia przedsiębiorca składa do Instytucji wniosek o udzielenie wsparcia. Przez Instytucję rozumieć tu należy Agencję Rozwoju Przemysłu Spółkę Akcyjną (ARP S.A.) oraz spółkę zależną ARP S.A., której ARP S.A. powierzyła wykonywanie zadań, o których mowa w Ustawie. Wraz z wnioskiem o udzielenie wsparcia przedsiębiorca składa oświadczenie potwierdzające trudną sytuację finansową stanowiącą podstawę przyznania wsparcia oraz dane dotyczące sytuacji finansowej. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Ustawa definiuje pojęcie trudnej sytuacji finansowej i jest to sytuacja, w której nastąpił spadek obrotów gospodarczych przedsiębiorcy w następstwie COVID-19. Stosownie do art. 10 ust. 3 projektowanej Ustawy do wniosku o udzielenie wsparcia przedsiębiorca dołącza informację zawierającą opis planowanych przez przedsiębiorcę działań w celu ustabilizowania jego sytuacji ekonomicznej. We wniosku o udzielenie wsparcia przedsiębiorca wyraża zgodę na pozyskiwanie przez Instytucję danych dotyczących jego sytuacji finansowej, gromadzonych przez upoważnione do tego organy oraz instytucje, o których mowa w ust. 5. W myśl tej z kolei regulacji w celu weryfikacji danych oraz informacji udzielonych przez przedsiębiorcę Instytucja jest uprawniona do pozyskiwania danych dotyczących sytuacji finansowej przedsiębiorcy ubiegającego się o wsparcie, w szczególności pochodzących z Krajowego Rejestru Sądowego, organów administracji skarbowej oraz innych dostępnych źródeł uprawnionych do gromadzenia i przetwarzania danych dotyczących przedsiębiorców. Wniosek przedsiębiorcy o udzielenie wsparcia rozpatrywany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego złożenia wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku braków formalnych wniosku Instytucja wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia w terminie nie dłuższym niż 5 dni. Wsparcie udzielane jest po dokonaniu weryfikacji zasadności wniosku o udzielenie wsparcia na podstawie umowy wsparcia zawieranej przez Instytucję z beneficjentem, czyli z przedsiębiorcą. Umowa wsparcia określa w szczególności: • strony umowy, • przedmiot i cel umowy, w tym formę oraz wartość udzielonego wsparcia, • zasady oraz terminy przekazywania udzielonego wsparcia, • zasady i terminy zwrotu wsparcia, • uprawnienia Instytucji w zakresie kontroli należytego wykonywania umowy oraz obowiązki beneficjenta w zakresie informowania oraz raportowania na temat sposobu wykorzystania wsparcia oraz bieżącej sytuacji finansowej beneficjenta, • formy zabezpieczenia umowy, • zasady raportowania z wykorzystania wsparcia, • zasady odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, • warunki dokonywania zmian i rozwiązania umowy. Co ważne, wzór wniosku o udzielenie wsparcia wraz z wykazem załączników oraz wzór umowy wsparcia udostępnia ARP S.A. na swojej stronie internetowej. „Tarcza 2.0” a SIO „Tarcza 2.0” wprowadza zmiany do szeregu innych ustaw, w tym Ustawy o systemie informacji oświatowej. Wprowadza do tego aktu nowy przepis art. 6a, stosownie do którego w przypadku czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty na obszarze kraju lub jego części minister właściwy ds. oświaty i wychowania, w drodze rozporządzenia, może wyłączyć stosowanie niektórych przepisów Ustawy o systemie informacji oświatowej, w szczególności w zakresie terminów i sposobu przekazywania danych do bazy danych SIO, a także wprowadzić w tym zakresie odrębne unormowania, tak aby zapewnić prawidłowość i kompletność danych systemu informacji oświatowej – MEN zyskuje w ten sposób uprawnienie do zmian zasad przekazywania danych do SIO, w tym do całkowitego wyłączenia obowiązku przekazywania tych danych. Podsumowanie Główny zakres pomocy oferowanej przedsiębiorcom, z której skorzystać może również osoba prowadząca, to dofinansowanie wynagrodzeń nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych, jak również środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Ograniczenie funkcjonowania przedszkoli może spowodować mniejsze zainteresowanie ofertą edukacyjną tych jednostek, przynajmniej do czasu powrotu dzieci do nauczania stacjonarnego. Warto zainteresować się prawem do świadczeń, które mogą być wypłacane w najtrudniejszym dla osoby prowadzącej momencie.