Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 14 KWIETNIA 2020 Rozmowa dotycząca pracy nauczyciela w ramach procedury awansu zawodowego Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Pomimo czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola z powodu epidemii koronawirusa procedura awansu zawodowego, w tym awansu na nauczyciela kontraktowego, nadal jest realizowana. W jaki sposób i kiedy odbyć z nauczycielem rozmowę dotyczącą pracy? Czy w sprawozdaniu nauczyciela należy wpisać, że nauczanie odbywa się zdalnie? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.), • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 344). Z punktu widzenia obecnego stanu prawnego nie ma potrzeby zmiany terminu odbywania rozmów związanych z awansem zawodowym, a wszelkie czynności można wykonać zdalnie. W tej sprawie ma zastosowanie § 11a Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zgodnie z tą regulacją w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty czynności organów tych jednostek, określone w przepisach dotyczących funkcjonowania tych jednostek, mogą być podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub za pomocą innych środków łączności, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty – także w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie odpowiednio protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób. Zgodnie z przywołanym w tej regulacji art. 2 pkt 5, przez środki komunikacji elektronicznej rozumiemy rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną. W praktyce można tu wykorzystać dowolne oprogramowanie umożliwiające kontakt, w tym komunikatory internetowe i za ich pomocą odbyć rozmowy. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM