Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Higiena Praca zdalna – inspiracje dla rodziców Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele główne: • kształtowanie nawyków higienicznych, • rozwijanie postawy dbania o własne zdrowie, • kształtowanie umiejętności samoobsługowych, • ćwiczenia ręki i motoryki małej, • uczestniczenie w zabawach kreatywnych, • rozwijanie samodzielności. Cele operacyjne: Dziecko: • poznaje i trenuje prawidłowe mycie rąk, • wskazuje sytuacje wymagające umycia dłoni, • tworzy definicję czystości na bazie skojarzeń, • koncentruje się na obrazku oraz dokuje jego oceny, • ozdabia ręczniki, • wyszywa i wiąże, • poznaje zasady i sposób dbania o zęby, • uczestniczy w zabawach manualnych: czyszczenie powierzchni za pomocą ruchów kolistych, wymiatających oraz z lewej do prawej, wykleja plasteliną, rozmazuje pianę, • tworzy projekt fryzury. Środki dydaktyczne: • ręcznik, gąbka, mydło, ilustracje brudny/czysty, instruktaż mycia rąk, mydełka, taśma dwustronna lub tesa, nożyczki, brystol, klej, kredki, małe ręczniki do rąk, tasiemki i sznurki, łatki termozgrzewalne, deska do prasowania, żelazko, marker, mulina, zaokrąglone igły, film edukacyjny o czyszczeniu zębów, kasza gryczana palona, szczoteczki do zębów, opakowania po serkach, masa solna, czarny marker, plastelina, pasta do zębów, pianka antyalergiczna do włosów, pisaki, folie A4 do dokumentów. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Czystość – co to takiego? Rodzic/opiekun zaprasza dziecko do wspólnego tworzenia definicji czystości. Wykorzystuje do tego dowolny rekwizyt związany z czystością (ręcznik, gąbkę lub mydełko), przywołując wspólnie z dzieckiem (lub na przemian) skojarzenia z nim związane. W tej zabawie najważniejsze jest to, by odpowiedzi nie powielały się. W ten sposób stworzą razem bazę wiedzy dotyczącą higieny. 2. Czyścik, czyli wyzwanie na czas Rodzic/opiekun prezentuje dziecku w szybkim tempie około dwudziestu ilustracji. Zadaniem dziecka jest jak najszybsza ocena, czy prezentowany obrazek wiąże się z czystością, czy z brudem. Na ilustracjach mogą się znaleźć np. brudny samochód, zakurzone biurko, umorusana dżemem buzia, talerz po zjedzonym obiedzie, pies otrzepujący się z błota, wypolerowane lustro, wyprasowane ubrania, wyjęta z pralki bluzka, otwarta książka, umyta podłoga itp. 3. Jak myć ręce? – zadanie główne Przed nami bardzo odpowiedzialne wyzwanie. Dziecko musi na moment stać się Strażnikiem Czystości. Kartę główną stanowi „historyjka obrazkowa”, która prezentuje prawidłowy sposób mycia rąk. Jednakże pewien mały chochlik odebrał ilustracjom kolory. Jednym z zadań będzie zatem pokolorowanie obrazków. Plansza powinna odsłaniać krok po kroku cały proces mycia dłoni. Karta główna Oto wyzwania i aktywności związane z kartą główną: 1. Ochrona dłoni – pokolorowanie instrukcji mycia rąk i powieszenie jej w domowej łazience, np. przy umywalce, na drzwiach. 2. Mydło lubi ręce – praktyczny trening mycia rąk. 3. Lista czyścioszka – zadanie to polega na stworzeniu przez dziecko i rodzica/opiekuna listy 5–10 sytuacji, po których wystąpieniu niezbędne jest umycie rąk. Dziecko podaje różne propozycje, a rodzic/opiekun zapisuje je. Do każdego ze zdań dziecko tworzy ilustrację, która niczym piktogram przypominać będzie, kiedy myć ręce. Przykłady: Myjemy ręce po przyjściu ze spaceru – rysunek dzieci wchodzących do przedszkola; Myjemy ręce po skorzystaniu z toalety – rysunek dziecka chwytającego za spłuczkę itd. 3. Mój własny ręcznik Zadaniem dziecka jest „spersonalizowanie” małego ręczniczka, sprawienie, by nabrał dla niego indywidualnego i niepowtarzalnego charakteru. Do przemiany ręcznika wykorzystujemy różne techniki plastyczne, odpowiednio dobrane do wieku dziecka. Propozycja dla dzieci młodszych Do stworzenia pracy wykorzystujemy rożnego rodzaju tasiemki, sznureczki oraz termozgrzewalne łatki. Dziecko umieszcza na ręczniku łatki w wybranym przez siebie miejscu, po czym rodzic/opiekun przeprasowuje ręczniczek żelazkiem. Dodatkowym elementem ozdobnym ręcznika mogą być przywiązane do niego tasiemki lub sznureczki. Propozycja wykonania dla dzieci starszych Dziecko otrzymuje specjalną, niekłującą, zaokrągloną igłę z przewleczoną muliną lub wełną. Następnie podaje rodzicowi/opiekunowi głoskę, na którą zaczyna się jego imię. Rodzic/opiekun zapisuje na ręczniku za pomocą markera podaną głoskę w postaci litery drukowanej. Czas przystąpić do działania. Dziecko wyszywa literę na ręczniku według wyrysowanego wzoru. Na koniec działań dziecko wybiera termozgrzewalną naszywkę, którą na powierzchnię ręcznika nanosi za pomocą żelazka rodzic/opiekun. 4. Zęby, ile ich jest? – film edukacyjny Rodzic/opiekun zaprasza dziecko na wspólną projekcję filmu edukacyjnego związanego z myciem zębów. Dziecko dowiaduje się, ile zębów ma człowiek, na czym polega różnica między zębami stałymi a mlecznymi, do czego one służą i dlaczego ważna jest ich higiena. Po projekcji czas na praktykę. Dziecko udaje się do łazienki, gdzie dokładnie szczotkuje swoje zęby. Gdy są już czyste i zadbane, przechodzi do działań twórczych. Zabawa w szczotkowanie Dziecko otrzymuje kartę pracy przedstawiającą usta pełne brudnych zębów. Kartę pracy posypujemy różnymi materiałami sypkimi, np. brązową kaszą. Zadaniem dziecka jest dokładne wyczyszczenie zębów, by po jedzeniu nie było już śladu. Za pomocą szczoteczki jednorazowej przystępuje do „szczotkowania” kartki, strącając resztki żywności na bok. Karta pracy nr 1 Kolorowa plomba Czasem bywa tak, że ząb zachoruje i trzeba mu szybko pomóc. Zdarza się, że wystarczy lekarstwo. Czasem jednak, gdy pojawia się ubytek, ząb potrzebuje plomby. Czy dziecko wie, co to jest? Rodzic/opiekun prowadzi z dzieckiem rozmowę na ten temat. Następnie dziecko otrzymuje wypełnione masą solną opakowanie po małym serku dla dzieci (typu danonki, monte), by rekwizyt przypominał ząb. Na szczycie zęba znajduje się naniesiona czarnym flamastrem dziura. Zadaniem dziecka jest jej zaklejenie za pomocą kolorowej plasteliny. 5. Piana lubi włosy Dziecko otrzymuje kartę pracy przedstawiającą głowę. Co powinno się na niej znaleźć? Czego brakuje? Czy trzeba dbać o czystość włosów? W jaki sposób? Co mogłoby się stać, gdybyśmy nie myli włosów? Na te i inne pytania dziecko poszukuje odpowiedzi razem z rodzicem/opiekunem. Po ustaleniu wniosków z rozmowy czas na mycie głowy. Rodzic/opiekun za pomocą zszywacza przyczepia do karty pracy foliową, przezroczystą owijkę A4 i nakłada na nią niewielką ilość antyalergicznej pianki do włosów. Dziecko rozmazuje ją po całej głowie, naśladując w ten sposób mycie włosów. Karta pracy nr 2 Można zachęcić dziecko do powtarzania konkretnych ruchów dłoni, aby ćwiczenia te zamienić również w trening motoryki ręki. Po wykonanym myciu folia zostaje ściągnięta, a dziecko za pomocą flamastrów dorysowuje do otrzymanej postaci dowolną, niezwykłą i zadbaną fryzurę. 6. Dokończ zdanie Rodzic/opiekun podaje dziecku zdanie do dokończenia: Czystość jest ważna, ponieważ...