Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Historia wielkanocnego jaja
Praca zdalna – inspiracje dla rodziców
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• poznawanie polskich zwyczajów i tradycji,
• budzenie zainteresowania światem społecznym,
• ćwiczenie grafomotoryki ręki,
• uważne słuchanie,
• budowanie odpowiedzi na pytania.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• poznaje wielkanocne symbole oraz zwyczaje społeczne związane z tradycją Świąt Wielkanocnych,
• poznaje bliżej zwyczaj malowania pisanek,
• słucha opowieści o Jaju,
• odpowiada na pytania związane z usłyszaną historią,
• wskazuje identyczne elementy,
• wskazuje elementy niepasujące do siebie,
• projektuje pisankę na kartce papieru za pomocą różnych technik plastycznych,
• kreśli linie po śladzie,
• ćwiczy chwyt pęsetowy,
• zamalowuje powierzchnię,
• maluje pisanki-wydmuszki.
Środki dydaktyczne:
• obrazki związane z Wielkanocą, opowieść o Jaju, kredki, farby, plastelina, pisaki, pastele, klej, materiały sypkie: brokat, confetti, kolorowy piasek, cukier, świeca, farby akwarelowe, pędzle, woda, farby plakatowe, wydmuszki.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Symbole Wielkanocy
Rodzic/Opiekun przedstawia dziecku różne obrazki sytuacyjne związane z Wielkanocą. Zadaniem dziecka jest określenie, co się na nich znajduje i z jaką tradycją są one związane. Przykładami takich ilustracji mogą być: koszyk wielkanocny, malowanie pisanek, pieczenie mazurków, spożywanie śniadania wielkanocnego itd. Rodzic/Opiekun skupia się jednak na jednym z elementów tradycji wielkanocnej, mianowicie na tworzeniu pisanek. Aby lepiej wprowadzić dziecko w ten zwyczaj, opowiada mu pewną historię.
2. Opowieść o Jaju
Dawno, dawno temu było sobie pewne Jajo. Uwielbiało ono wiosnę i podziwiało wszystkie kolory, które pojawiają się o tej porze roku. Jaju było jednak smutno, ponieważ jego skorupka była po prostu biała. Kolor ten więcej miał wspólnego z zimą i śniegiem niż piękną, słoneczną wiosną. Kiedyś nawet Jajo próbowało przykleić sobie do skorupki zielone listki, po to by zmienić kolor swojej otoczki. Daremne to były starania, gdyż liście bardzo szybko odpadły. Jajo znów było smutne, białe i blade. Wpadło na jeszcze jeden pomysł. Postanowiło wyturlać się w błocie i zmienić kolor na brązowy. Początkowo błoto przywarło do skorupki bardzo mocno, ale wszystko zmienił wiosenny „kapuśniaczek”. Deszczyk szybko obmył brudne, brązowe plamy otoczki, sprawiając, że było one znowu białe i czyściutkie. Jajo zapłakało, gdy nagle na jego czubku pojawiła się niebieska plamka. To była Krysia. Szła z farbami przez podwórko, by na swojej kartce namalować błękitne niebo.
— Ale cudnie mnie popisała! Ale cudnie mnie pochlapała! — zapiszczało Jajo. — Teraz nie będę już zwykłym jajem, lecz Pisanką — oznajmiło radośnie.
A plamka? Została na skorupce jeszcze długi czas.
Rodzic/Opiekun rozmawia z dzieckiem na temat usłyszanej historii. Dziecko odpowiada na pytania. Stara się to robić pełnym zdaniem.
1. Kto występował w tej opowieści?
2. Jakie było marzenie Jaja?
3. Jakie sposoby znalazło Jajo, by zmienić kolor? Czy były one skuteczne?
4. Jaka metoda okazała się najlepsza pod kątem zmiany koloru?
5. Kto pomógł Jaju przez przypadek spełnić jego marzenie?
6. Co to jest pisanka?
Po wspólnej rozmowie i omówieniu historii dziecko przechodzi do kolejnych działań.
3. „Pisankowo” – ilustracja główna
Karta główna
Rodzic/Opiekun prezentuje dziecku główną kartę pracy. Przed nim znajduje się koszyk z pisankami. Pracując na bazie tej karty, dziecko wykonuje różnorodne zadania związane ze spostrzegawczością:
• odnajduje identyczne pisanki oraz łączy je linią,
• wskazuje pisankę, która pozostała bez pary,
• projektuje własną pisankę w prawym dolnym rogu karty – może to zrobić za pomocą różnych przyborów plastycznych: kredek, flamastrów, pasteli, plasteliny,
• zdobi koszyk wielkanocny według własnego pomysłu, np. przez dorysowanie gałązek wierzby, bukszpanu, serwetki czy wstążki.
4. Kreślenie po śladzie
Dziecko otrzymuje kartę pracy z pisankami. Każda z nich wymknęła się z koszyka i poturlała w swoją stronę. Zadaniem dziecka jest pokonanie mazakiem po śladzie tras, jakie pokonały jajka podczas swojej ucieczki. Ważne, by dziecko starało się nie odrywać ręki od kartki papieru.
Karta pracy nr 1
5. Posolone jajo
Dziecko otrzymuje kartę pracy z konturem jaja, wewnątrz którego wykreślono pola o różnym kształcie. Każde z tych pól powinno zostać ozdobione przez dziecko techniką „solenia”. Dzieci trenują w ten sposób chwyt pęsetowy. Do zabawy wykorzystać można różne materiały sypkie, które dają się z łatwością przykleić za pomocą kleju: cukier, brokat, confetti, kolorowy piasek, starta, kolorowa kreda itd. Aby ułatwić umieszczenie materiału na papierze, dziecko wybiera obszar, smaruje klejem, ozdabia i przechodzi do następnego pola. W przeciwnym razie klej może zbyt szybko wyschnąć.
Karta pracy nr 2
6. Żółtko malowane
Dziecko otrzymuje kartę pracy z konturem jaja. Karta powinna jednak zostać wcześniej przygotowana przez rodzica/opiekuna. W środku jajka, tam gdzie zwykle znajduje się żółtko, kreślimy za pomocą białej świecy jakiś symbol. Zadaniem dziecka jest zamalowanie całego jajka farbą akwarelową w taki sposób, aby odsłonić, co zostało ukryte w miejscu żółtka. Rodzic/Opiekun może posłużyć się różnymi symbolami: kółkiem, krzyżykiem, figurami geometrycznymi, serduszkiem, chmurką lub innymi prostymi formami czy liniami.
Karta pracy nr 3
Po wykonaniu wszystkich „pisankowych” dzieł tworzymy galerię, umieszczając karty na tablicy, ścianie itp. Podsumowując aktywności, dziecko może utworzyć także wydmuszkę, a z niej własną pisankę.