Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wielkanocne jajka
(przykładowa instrukcja dla rodziców)
Drodzy Rodzice, Opiekunowie, kochane Dzieci!
Przesyłamy propozycje zabaw na ...................................... (data spotkania)
1. Wprowadzenie do tematu zajęć – zagadka
Dziecko ma zamknięte oczy. Dajemy mu do ręki umyte jajko, pytając: co to jest?
2.1. Wprowadzenie „j” i „J”: analiza i synteza słuchowa słowa
Ponieważ niektórym dzieciom nadal mylą się czynności sylabizowania i głoskowania, podpowiedzią (pomocą) będą gesty. Korzystamy z takiej metody, aby na konkretnym działaniu pokazać dziecku relację między sylabą (dłuższą/większą – używamy dłoni) a głoską (krótszą/mniejszą – palec).
Gdy dziecko zgadnie, że trzyma w dłoni jajko, prosimy o głośny podział na sylaby: jaj-ko (dwa klaśnięcia), a następnie o podział na głoski: j-a-j-k-o (pięć wyciągniętych palców). Pytamy dziecko:
1. Jaką głoskę (jaki dźwięk) słyszysz na początku słowa „jajko”?
2. Jaką głoskę (jaki dźwięk) słyszysz na końcu słowa „jajko”?
2.2. Wprowadzenie „j” i „J”: analiza i synteza wzrokowa wyrazu
Pokazujemy dziecku zapis wyrazu „jajko”. Zachęcamy, żeby zapamiętało jego wygląd. Zakrywamy wyraz. Prosimy dziecko, by spróbowało samo ułożyć wyraz „jajko” z kartoników (załącznik nr 1). Kiedy dziecko powie, że jest gotowe, porównujemy zapis dziecka ze wzorem. Jeżeli dziecko popełniło błąd, to zachęcamy, by poprawiło go samodzielnie, patrząc na wzór.
Po ułożeniu słowa kolorujemy kartoniki, najpierw ustalając, czy dana litera reprezentuje samogłoskę (wtedy dziecko koloruje kartonik na czerwono), czy spółgłoskę (kartonik powinien być niebieski). Ustalamy, że „j” jest spółgłoską.
3. Ćwiczenia utrwalające znajomość „j” i „J”:
• dekorowanie wzorów „j” i „J” (pisanego i drukowanego) – kolorowanie, wyklejanie małymi kulkami bibuły lub kawałkami papieru, wypełnianie plasteliną (załączniki 2.1. i 2.2.),
• ćwiczenia grafomotoryczne – pisanie „j” i „J” (małego i wielkiego),
• zabawy językowe – zachęcamy dziecko, by z kartoników składających się na słowo „jajko” i dodatkowych liter spróbowało ułożyć inne słowa: „jak”, „tak”, „Jan”, „maj”, „mak”, „jem”, „jajo”, „tajne”,
• rozwijanie słownika czynnego – rysujemy na kartce A4 wielkie jajko i prosimy dziecko, żeby narysowało/napisało na karcie jak najwięcej słów, w których słyszy „j”; gdy dziecko skończy, prosimy, żeby nazwało wszystkie słowa, a dorosły zapisuje wynik na karcie – zapraszamy do przesyłania prac dzieci na e-maila,
• tropimy „j” i „J” – prosimy, by dziecko zaznaczyło niebieską kredką „j” oraz „J” w proponowanym ćwiczeniu; uzupełnieniem zadania może być poszukiwanie liter w tekście, np. w gazecie, i ich kolorowanie.
4. Niezwykłe jajka – filmy edukacyjne
Jajko kojarzy się naturalnie z kurą. Odpowiedź na pytanie: „Jak z jajka powstaje kura?” dzieci poznają z filmu o takim tytule (z serii Uniwersytet Dzieci). Z filmu dowiemy się także, że kurczaki mają pępki, oraz o tym, jak znaleźć ich uszy, jak odróżnić małego kurczaka od małej kurki, w jaki sposób jajka ze sobą rozmawiają:
https://www.youtube.com/watch?v=LsrRsxF0teE
Przed obejrzeniem kolejnego filmu możemy zapytać dziecko, jakie zwierzęta składają jajka. Odpowiedź znajdziemy w filmiku, który jest co prawda anglojęzyczny, ale dzięki animacji można łatwo zidentyfikować zwierzęta:
https://www.youtube.com/watch?v=FeCzAuLpSqQ
A na deser bardzo ciekawy film dotyczący dziwnych jaj zwierząt. Film jest także w języku angielskim, co utrudnia odbiór, ale zawiera interesujące zdjęcia zwierząt i ich jaj:
https://www.youtube.com/watch?v=7TnsQHVemNg
Lista zwierząt i wybrane ciekawostki z filmu:
• gardłoród Darwina – żaba, która udaje liść, by schować się przed drapieżnikami; jajami opiekuje się samiec, połykając je i trzymając w workach rezonacyjnych,
• ośmiornica olbrzymia – samica pilnuje jaj, nie jedząc; z tego powodu czasami umiera z głodu,
• pluskwiaki olbrzymie – samica składa ok. 100 jaj na pancerzu samca, który opiekuje się nimi od tygodnia do dwóch,
• żylenice,
• motyl tygrysi,
• pluskwiak,
• konik morski – samiec przechowuje jaja przez ok. 45 dni w specjalnej torbie na swoim brzuchu,
• złotook – składa jaja na delikatnych nitkach, by ustrzec je przed drapieżnikami,
• kusacz – choć może, nie lata; samica składa błękitne jaja i opuszcza gniazdo; jaja wysiaduje samiec; samica może w jednym okresie godowym złożyć jaja w kilku gniazdach,
• ślimak morski – wstążki po jajach, które składa, nazywane są „naszyjnikami syren”,
• rekin rogaty – dziwny wygląd jaj jest formą kamuflażu, muszą być dobrze ukryte, bo dojrzewają od 6 do 10 miesięcy.
5. Co było pierwsze, jajko czy kura?
Być może odpowiedź znajdzie się w czasie zabawy, której będzie towarzyszyła piosenka:
https://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168
Drodzy Rodzice, Opiekunowie,
prosimy o nieprzejmowanie się, jeżeli nie wszystko udaje się zrealizować zgodnie z Państwa planami. Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy posiada w domu drukarkę. Niektóre karty pracy można przygotować ręcznie.
Życzymy wszystkiego dobrego!