Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Ustalenia z pracownikami poradni w sprawie organizacji pracy w czasie epidemii
Szanowni Państwo, na podstawie § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.) zobowiązuję Państwa do wspólnego ustalenia zasad funkcjonowania poradni w sytuacji konieczności wykonywania zadań na odległość.
Proszę wpisać swoje propozycje na zielono, propozycje ustaleń zaproponowane przez dyrektora oznaczono niebieskim.
Rozdział 1
Ustalenie tygodniowego zakresu treści do zrealizowania uwzględnia w szczególności:
1) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
2) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
3) możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
4) łączenie naprzemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
5) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
6) tygodniowy zakres treści realizowanych z uczniami uwzględnia następujące propozycje:
• zadania realizujemy zgodnie z dotychczasowym tygodniowym planem z wykorzystaniem technik umożliwiających kontakt na odległość – dotyczy to w szczególności zajęć z zakresu rewalidacji, logopedycznych zajęć korekcyjno-
-kompensacyjnych, o ile zajęcia te uczeń może wykonać bez bezpośredniego nadzoru nauczyciela, jedynie wykonując ćwiczenia zadane za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
• zajęcia do zrealizowania, w tym zestawy ćwiczeń, są przesyłane uczniom raz w tygodniu, w terminie ustalonym z uczniem lub jego rodzicami,
• przez cały tydzień proponujemy równomiernie np. oglądanie filmów, pracę uczniów na platformie edukacyjnej, oglądanie krótkich filmików edukacyjnych, rozwiązywanie testów, oglądanie prezentacji – z wykorzystaniem komputera; oraz proponujemy prace, np. plastyczne, graficzne, kolaż, albumy, wykonywanie prac technicznych, doświadczeń przyrodniczych, fizycznych i innych, wykonywanie zdjęć, zajęcia ruchowe itp. – bez wykorzystania komputera,
• w okresie ograniczenia funkcjonowania poradni nie wykonuje się diagnozy pedagogicznej,
• inne (propozycje nauczycieli):
o gry edukacyjne – nauka i zabawa razem z rodzicem lub rodzeństwem, jako forma integracji rodzinnej połączona z edukacją,
o …………………………………………………………………………,
o …………………………………………………………………………,
o …...……………………………………………………………………..
Rozdział 2
Ustalenie sposobu monitorowania postępów uczniów:
1) Postępy uczniów monitoruje się na podstawie prac wykonanych samodzielnie w domu na podstawie zadań przesłanych przez nauczyciela.
2) Dla uczniów nieposiadających warunków do kontaktowania się przez internet nauczyciel jest zobowiązany przygotować komplet materiałów drukowanych lub z wykorzystaniem ćwiczeń w wersji papierowej, które zostaną odebrane przez rodziców z siedziby poradni, lub wysłane pocztą tradycyjną, w zależności od ustaleń poczynionych z rodzicami.
3) Obowiązkiem nauczyciela jest sprawdzić materiały odebrane od ucznia.
4) Nauczyciele nieposiadający odpowiedniego sprzętu komputerowego mogą skorzystać ze sprzętu poradni lub wypożyczyć go z siedziby poradni. Ten fakt należy odnotować w placówce.
5) Zadania i ćwiczenia, które nauczyciele zadają do realizacji, muszą być tak opracowane, by uczniowie mogli wykonać je samodzielnie.
6) Przygotowujemy indywidualnie dla każdego ucznia ćwiczenia i zadania, ale też prace bez komputera wysłane w formie zdjęcia.
Rozdział 3
Ustalenie sposobu informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia przez pocztę elektroniczną, w e-dzienniku Librus Synergia:
1) Formą kontaktu może być także rozmowa telefoniczna. Numery telefonów do poszczególnych rodziców znajdują się w e-dzienniku Librus Synergia.
2) Inne propozycje dotyczące sposobu informowania uczniów lub rodziców:
• w sytuacji braku dostępu do internetu nauczyciel wysyła do rodziców pisemną informację o postępach dziecka i zrealizowanej pracy.
Rozdział 4
Ustalanie sposobu dokumentowania realizacji zadań poradni:
1) Dokumentowanie realizacji zadań poradni następuje przez e-dziennik Librus Synergia.
2) Pracę zdalną nauczyciele zapisują w zakładce: Narzędzia – dodatkowe godziny nauczycieli – praca zdalna.
3) Nauczyciele, zapisując realizację zadań, określają temat zajęć.
4) Nauczyciele monitorują aktywność uczniów przez sprawdzanie odebranych wiadomości i na podstawie wykonania zadań.
5) Pedagog, psycholog oraz inni nauczyciele specjaliści zapisują swoje codzienne zdalne zadania w zakładce: Narzędzia – dodatkowe godziny nauczycieli – praca zdalna.
6) Inne propozycje:
a) informowanie rodziców o postępach ucznia może mieć również formę informacji pisemnej, wysłanej do domu,
b) ………………………………………………………………………………………,
c) ………………………………………………………………………………………,
d) ……………………………………………………………………………………….
Rozdział 6
Wskazywanie, we współpracy z nauczycielami, źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać:
1) Nauczyciele korzystają ze źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których mogą również korzystać rodzice i uczniowie:
• portal wiedzy dla nauczycieli,
• strona Centrum Nauki Kopernik,
• serwis Muzykoteka Szkolna,
• biblioteka Cyfrowa Polona,
• Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.
2) Nauczyciele proponują do realizacji zajęć prowadzonych drogą elektroniczną następujące strony internetowe, portale edukacyjne, platformy edukacyjne i inne:
• …………………………………………………………………………..…...,
• ……………………………………………………………………………….,
• ……………………………………………………………………………….,
• ……………………………………………………………………………….,
• ………………………………………………………………………………..
Rozdział 7
Zapewnianie każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazywanie im informacji o formie i terminach tych konsultacji:
1) Uczniowie i rodzice mają codzienną możliwość konsultacji z nauczycielami lub innymi pracownikami poradni przez przekazywanie informacji zwrotnych drogą elektroniczną lub za pomocą telefonu.
2) Nauczyciele są zobowiązani do udzielania uczniom porad i wskazówek ułatwiających zrozumienie przekazywanych treści.
3) Rodzice mają prawo znać zakres przekazywanych treści oraz monitorować je lub proponować modyfikacje w sytuacjach, gdy ich dzieci nie są w stanie zrealizować zadań w formie wskazanej przez nauczyciela.
4) Inne propozycje nauczycieli w zakresie umożliwienia rodzicom i uczniom konsultacji na temat prowadzonych zdalnie zajęć i zadawanych ćwiczeń:
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………