Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 3 KWIETNIA 2020 W jaki sposób pedagog/psycholog szkolny może wspierać uczniów, rodziców i nauczycieli? Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego W związku z zaistniałą sytuacją z chorobą COVID-19 proszę o udzielenie informacji w jaki sposób psycholog/pedagog ma udzielać wsparcia/pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom. Czy możemy udzielać pomocy przez e-dziennik w formie indywidualnych wiadomości? Czy można używać innych komunikatorów, by pomagać? Czy można pracować online? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.). Od 25 marca obowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Sposoby prowadzenia nauczania zdalnego zostały wskazane w § 2 Rozporządzenia. Zgodnie z tą regulacją zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności: 1) z wykorzystaniem: a) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl; b) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii; d) innych niż wymienione w lit. a-c materiałów wskazanych przez nauczyciela; 2) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia, 3) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem, 4) przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu - w przypadku dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, edukacją wczesnoszkolną, wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Rozporządzenie wskazuje zatem w pkt 1 lit d zakłada, że kształcenie na odległość będzie się odbywało z wykorzystaniem materiałów wskazanych przez nauczyciela. W praktyce oznacza to, że nauczyciel może wybrać, w porozumieniu z dyrektorem, dowolny sposób komunikacji z uczniem (o ile jest to sposób skuteczny) w tym wykorzystać środki wskazane w pytaniu – e-dziennik, komunikatory internetowe itd. Rozporządzenie nie wprowadza tu żadnych szczególnych wymagań dotyczących warunków technicznych jakie muszą spełnić te rozwiązania, zatem możliwa jest tu spora dowolność, a praca online jest jak najbardziej zalecana. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.