Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Propozycja ustaleń z nauczycielami dotyczących organizacji nauczania na odległość Szanowni Państwo, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493) oraz Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.) zobowiązuję Państwa do wspólnego ustalenia zasad funkcjonowania szkoły w sytuacji nauczania na odległość. Proszę wpisać swoje propozycje na zielono, propozycje ustaleń zaproponowane przez dyrektora oznaczono niebieskim. Rozdział 1 Ustalenie tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając w szczególności: 1) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, 2) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, 3) możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, 4) łączenie naprzemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, 5) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć: a) treści nauczania realizujemy zgodnie z dotychczasowym tygodniowym planem zajęć w poszczególnych klasach i z poszczególnymi uczniami (rewalidacja, logopedia, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, inne); b) raz w tygodniu (w poniedziałek) zadajemy pracę domową, proponując rozwiązania, podpowiadając, jak należy się uczyć, co utrwalać, powtarzać, w jaki sposób zapamiętywać; c) przez cały tydzień proponujemy równomiernie np. oglądanie filmów, pracę uczniów na platformie edukacyjnej, w tym na platformie e-podręczniki.pl, oglądanie krótkich filmików edukacyjnych, rozwiązywanie testów, oglądanie prezentacji – z wykorzystaniem komputera oraz proponujemy prace np. plastyczne, graficzne, kolaż, albumy, wykonywanie prac technicznych, doświadczeń przyrodniczych, fizycznych i innych, wykonywanie zdjęć, zajęcia ruchowe itp. – bez wykorzystania komputera; d) inne (propozycje nauczycieli): a) gry edukacyjne – nauka i zabawa razem z rodzicem lub rodzeństwem, jako forma integracji rodzinnej połączona z edukacją, b) ………………………………………………………………………………., c) ………………………………………………………………………………., d) …...…………………………………………………………………………... Rozdział 2 Ustalenie sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposobów weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów: 1. Wiedzę uczniów sprawdzamy systematycznie, zadając prace do wykonania zdalnie w domu. 2. Stosujemy elementy oceniania kształtującego, zwłaszcza w przekazywaniu informacji zwrotnej, wskazujemy co uczniowie robią dobrze, nad czym muszą jeszcze popracować.(§16 roz. II ust. 12 statutu szkoły). 3. Oceniamy uczniów, zgodnie z §16 statutu szkoły – ocenianie w klasach I–VIII. 4. Ze względu na zdalny charakter nauczania ocenianie musi być dostosowane do możliwości uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do internetu, jak również wyposażenia uczniów w sprzęt komputerowy (brak laptopa, komputera, drukarki, skanera itp.). 5. Dla uczniów nie posiadających warunków do nauczania przez internet, nauczyciel jest zobowiązany przygotować komplet materiałów drukowanych lub z wykorzystaniem ćwiczeń w wersji papierowej, które zostaną odebrane przez rodziców ze szkoły. 6. Obowiązkiem nauczyciela jest sprawdzić materiały odebrane od ucznia. 7. Nauczyciele nieposiadający odpowiedniego sprzętu komputerowego mogą skorzystać ze sprzętu szkolnego lub wypożyczyć go ze szkoły. Ten fakt należy odnotować w sekretariacie szkoły. 8. Oceniając uczniów, należy przede wszystkim motywować ich do samodzielnej pracy, indywidualizować pracę z uczniem i dostosowywać zadania do możliwości ucznia, szczególnie posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 9. Oceny wystawiamy za prace zespołowe, indywidualne, testy on-line i inne zadania opracowane przez nauczyciela zdalnie. 10. W razie problemów z nauczeniem się wskazanej partii materiału edukacyjnego, nauczyciel stara się kontaktować z uczniem indywidualnie, udzielając mu wskazówek i porad. 11. Zadania i ćwiczenia, które nauczyciele zadają, muszą być tak opracowane, by uczniowie mogli wykonać je samodzielnie. 12. Inne propozycje monitorowania postępów w nauce oraz sposobów weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów: Nie oceniamy wszystkich prac, tylko te, które są wykonane w największym stopniu samodzielne (indywidualne dla każdego ucznia, ćwiczenia i zadania w e-podręcznikach, testy on-line, prace bez komputera wysłane w formie zdjęcia). Rozdział 3 Ustalenie sposobu informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach: 1. Rodzice i uczniowie są na bieżąco informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach przez pocztę elektroniczną, w e-dzienniku Librus Synergia. 2. Formą kontaktu może być także rozmowa telefoniczna. Numery telefonów do poszczególnych rodziców znajdują się w e-dzienniku Librus Synergia. 3. W przypadku nieudanej trzykrotnej próby nawiązania kontaktu z rodzicami ucznia lub z nim samym, należy powiadomić wychowawcę klasy, który ustala przyczynę sytuacji i powiadamia dyrektora szkoły. 4. W przypadku dalszego problemu z nawiązaniem kontaktu z rodzicami, dyrektor, w porozumieniu z wychowawcą klasy, powiadamia pisemnie rodziców o braku kontaktu i wskazuje konsekwencje nierealizowania obowiązku szkolnego w formie zdalnego nauczania. 5. Nauczyciele wychowawcy zobowiązani są do przygotowania informacji dla rodziców, dotyczących śródokresowych postępów w nauce ich dzieci do ……………….. 2020 r. Wychowawcy zbierają od nauczycieli przedmiotowych informacje na temat aktywności uczniów podczas zdalnego nauczania. 6. Inne propozycje dotyczące sposobu informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach: W sytuacji braku dostępu do internetu, wychowawca wysyła do rodziców pisemną informację o postępach dziecka w nauce. Rozdział 4 Ustalenie warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny, o których mowa w rozdziale 3a Ustawy o systemie oświaty a także warunki i sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych: 1. Ustalenie warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny następują zgodnie z zapisem w § 16 ust 40–42 statutu szkoły. 2. Jeśli uczeń nie uczestniczył w ponad połowie zajęć obowiązkowych z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, w tym nie brał udziału w zajęciach prowadzonych w ramach zdalnego nauczania, wówczas będzie nieklasyfikowany i w przypadku usprawiedliwionej nieobecności ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego, zgodnie z zapisami statutowymi. 3. Inne propozycje ………………………………………………………………………..., a) ………………………………………………………………………………………., b) ………………………………………………………………………………………., c) ……………………………………………………………………………………….. Rozdział 5 Ustalanie sposobu dokumentowania realizacji zadań szkoły: 1. Dokumentowanie realizacji zadań szkoły następuje przez e-dziennik Librus Synergia. 2. Pracę zdalną nauczyciele zapisują w zakładce: Narzędzia – dodatkowe godziny nauczycieli – praca zdalna. 3. Nauczyciele zapisując realizację zadań, określają temat zajęć/lekcji i wybierają klasę/oddział, w której prowadzone są zajęcia. 4. Nauczyciele monitorują aktywność uczniów przez sprawdzanie odebranych wiadomości i odrabionych zadań domowych. 5. Pedagog, psycholog, nauczyciel biblioteki, logopeda i nauczyciel wspomagający zapisują swoje codzienne zdalne zadania w zakładce: Narzędzia – dodatkowe godziny nauczycieli – praca zdalna. 6. Ocenianie uczniów odbywa się za pomocą e-dziennika, z tym że informacje o wystawionych ocenach są przekazywane rodzicom i ich dzieciom za pomocą poczty elektronicznej w e-dzienniku. 7. Inne propozycje: a) informowania rodziców o wystawionych ocenach może mieć również formę informacji pisemnej, wysłanej do domu. b) ………………………………………………………………………………………, c) ………………………………………………………………………………………, d) ………………………………………………………………………………………. Rozdział 6 Wskazywanie, we współpracy z nauczycielami, źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać: 1. Nauczyciele korzystają ze źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których mogą również korzystać rodzice i uczniowie: a) epodreczniki.pl, b) portal wiedzy dla nauczycieli, c) Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych, d) podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”, e) portal lektury.gov.pl, f) strona Centrum Nauki Kopernik, g) portale edukacyjne IPN: portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i serwis IPN Przystanek historia, h) strona Krajowego Biura Programu eTwinning, i) serwis Ninateka, j) serwis Muzykoteka Szkolna, k) biblioteka Cyfrowa Polona, l) biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji, m) serwis Telewizji Polskiej, n) serwis Polskie Radio Dzieciom. 2. Nauczyciele proponują do realizacji zajęć prowadzonych drogą elektroniczną następujące strony internetowe, portale edukacyjne, platformy edukacyjne i inne: a) …………………………………………………………………………..…..., b) ………………………………………………………………………………., c) ……………………………………………………………………………….. Rozdział 7 Zapewnianie każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazywanie im informacji o formie i terminach tych konsultacji: 1. Uczniowie i rodzice mają codzienną możliwość konsultacji z nauczycielami przez przekazywanie informacji zwrotnych drogą elektroniczną lub za pomocą telefonu. 2. Nauczyciele są zobowiązani do udzielania uczniom porad i wskazówek ułatwiających zrozumienie przekazywanych treści. 3. Rodzice mają prawo znać zakres przekazywanych treści oraz monitorować je lub proponować modyfikacje w sytuacjach, gdy ich dzieci nie są w stanie zrealizować zadań w formie wskazanej przez nauczyciela. 4. Inne propozycje nauczycieli w zakresie umożliwienia rodzicom i uczniom konsultacji na temat prowadzonych zdalnie zajęć i zadawanych prac domowych: ……………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………… Rozdział 8 Ustalanie z nauczycielami potrzeby modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania. Proszę o informację na temat potrzeby modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania: Lp. Przedmiot Rodzaj modyfikacji Nauczyciel prowadzący