Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wiosna u fryzjera – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny. Opracowanie graficzne i merytoryczne: Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele główne: • rozwijanie koncentracji i uwagi, • kształtowanie wrażliwości oraz nauka dbania o otaczającą przyrodę, • zapoznanie ze zmianami przyrodniczymi w poszczególnych porach roku, • ćwiczenia motoryki małej w zakresie ręki, • uczestnictwo w zabawach kreatywnych i wyobrażeniowych. Cele operacyjne: Dziecko: • obserwuje rozwój roślin i wiosenne zmiany w przyrodzie, • tnie nożyczkami równo po śladzie. • projektuje wizerunek Wiosny i wymyśla jej drugie imię, • wskazuje wiosenne symbole i cechy charakterystyczne dla tej pory roku, • tworzy własny szlaczek bez odrywania ręki oraz odtwarza szlaczki innych osób, • dokonuje samooceny pracy. Środki dydaktyczne: • nożyczki, kartki A4, kredki, ołówki, flamastry, plastelina, farby, biały brystol, zielone kartki z zaznaczonymi liniami, taśma dwustronna, kartonowy pasek do przyklejania źdźbeł traw. WPROWADZENIE Za oknem ciepło i słonecznie. Na horyzoncie pojawia się raz po raz jakaś pojedyncza chmurka, która dzieli się z nami drobnymi kroplami wody. Ta współpraca słońca z deszczem owocuje. Wokół nas pojawia się coraz więcej zieleni, a nasze oczy podziwiać mogą wyłaniające się z ziemi pierwsze wiosenne kwiaty. Wszystko wokół rośnie. Może nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale przyroda rozwija się na pewno. To doskonały czas, by uczyć przedszkolaków bycia uważnymi na świat wokół oraz kształtować ich umiejętności związane z koncentrowaniem się na pojedynczych elementach. Obserwacja rozwijających się roślin czy zieleniejącego świata wymagają co najmniej kilkudniowej uwagi. Najmłodsi nie dostrzegą zmian od razu. Potrzeba czasu, by te przemiany ich zaskoczyły. Czekanie stanowi zaś w tym wieku najtrudniejsze wyzwanie. Zwłaszcza gdy ruch jest dla wychowanków jedną z najbardziej rozwojowych aktywności. Warto urozmaicać obserwacje poprzez różne aktywne działania manualne, np. z wykorzystaniem nożyczek, by stały się one owocne. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Karta główna Przed nami mała roześmiana Wiosna. Dopiero do nas zawitała. Skoro budząca się do życia przyroda zwiastuje jej nadejście, także i ona będzie z dnia na dzień stawała się coraz starsza. Niemniej już teraz jej zielone włosy pozostają w dużym nieładzie. Wychowawca prezentuje dzieciom zabawną kartę główną i w toku tygodniowych działań proponuje różne aktywności z nią związane z wykorzystaniem nożyczek. Karta główna Propozycje działań: 1. Projektowanie. Jak będzie wyglądać Wiosna, gdy urośnie? Prowadzący zachęca dzieci do zabawy wyobrażeniowej. Ich głównym celem jest stworzenie rysunku – pracy prezentującej Wiosnę w pełnym rozkwicie. Przedszkolaki skupić mogą się zarówno na krajobrazie związanym z wiosną, malując go na dużych arkuszach papieru, jak i na poszczególnych elementach wiosny, wplatając je w stworzoną przez siebie postać Pani Wiosny – dorosłej kobiety. 2. Fryzura odpowiednia na wiosnę. Zabawa z wykorzystaniem nożyczek. Przedszkolaki wycinają kontur Wiosny, a następnie obcinają jej włosy tak, aby stworzyły według nich najbardziej odpowiednią dla tej pory roku fryzurę. 3. Wiosenny ubiór – ćwiczenie grafomotoryczne. Uczestnicy zabawy kontynuują kreślenie wiosennych wzorów na bluzce małej Wiosenki. W wyznaczonym polu tworzą kwiecisty wzór i prezentują go reszcie grupy. Ważne, by jego całość bądź sekwencja powstały bez odrywania ręki. Pozostali wychowankowie otrzymują białe kartki papieru i naśladują osobę występującą. Starają się jak najpełniej odtworzyć prezentowany szlaczek. 4. Wymyślanie drugiego imienia dla Wiosny. Dzieci zostają zaproszone do zabawy twórczej. Ich zadaniem jest stworzenie drugiego imienia dla Wiosny. Musi być ono w jakiś sposób z nią związane. Najmłodsi podają swoje propozycje. Wszystkie z nich zostają zapisane przez nauczyciela na dużym kawałku brystolu. 2. Wiosenne kształty – cięcie po śladzie Wychowawca zaprasza uczestników do treningu związanego z cięciem po śladzie. Każdy przedszkolak otrzymuje poniższą kartę pracy. Zadaniem najmłodszych jest jak najdokładniejsze wycięcie po linii przedstawionych kształtów, a następnie ozdobienie ich za pomocą kolorowych flamastrów. Karta pracy nr 1 3. Manicure Pani Wiosny Tym razem uczestnicy zadbają o wygląd dłoni Pani Wiosny. W końcu dzięki rzucanym przez nią zaklęciom możemy podziwiać niesamowite zmiany zachodzące w przyrodzie po chłodnej i mało przyjaznej Zimie. Każdy przedszkolak otrzymuje od nauczyciela kartę pracy z wyciętym wcześniej konturem dłoni. Zadaniem wychowanków jest obcięcie paznokci u dłoni oraz narysowanie na każdym z nich jakiegoś wiosennego symbolu. Po zakończeniu działań plastycznych wszyscy uczestnicy zabawy gromadzą się w kole i wraz z wychowawcą omawiają, jakie symbole umieścili na wiosennych dłoniach. Karta pracy nr 2 4. Kosiarka – przycinanie trawnika Podczas wiosennych przygotowań i porządków warto zadbać też o pobliski trawnik. Aby jednak można było go pielęgnować, musi on najpierw urosnąć. Nauczyciel rozdaje dzieciom zielone kartki. Ich zadaniem jest pocięcie kartek na równe pasy (wg długości kartki). W ten sposób przedszkolaki stworzą pojedyncze źdźbła trawy. Następnie prowadzący prosi dzieci o podejście do długiego kartonowego paska ułożonego na podłodze. Na jego brzegu powinna się znajdować taśma dwustronna. Uczestnicy siadają wzdłuż pasa, a następnie po zdarciu taśmy przyklejają wycięte przez siebie źdźbła trawy. Czas na pielęgnację trawnika. Zadaniem dzieci będzie jego przycięcie. Trudność tego zadania polega na tym, że należy to zrobić równo. Zaczynając od początku trawnika, każda z osób przycina, najrówniej jak potrafi, swoje źdźbła trawy. Uczestnicy robią to po kolei, by jak najlepiej dopasować swoje cięcie do osoby skracającej trawnik przed nimi. Po zakończeniu działania grupowego dzieci samodzielnie oceniają swoją pracę, przyznając sobie za dokładność od 1 do 5 oklasków (każdy indywidualnie). Karta pracy nr 3 Po tygodniu spędzonym na wiosennych inspiracjach dzieci kolejny raz przyglądają się otaczającej ich przyrodzie. Czy rzeczywiście zauważamy w niej jakieś zmiany? Przedszkolaki zgromadzone w kręgu podsumowują z wychowawcą swoje spostrzeżenia.