Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład I (dotyczy okresu, na który wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) Imię i nazwisko ucznia: Jan Kowalski Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr ………….. Klasa I Rok szkolny: 20….../20……. Okres udzielania pomocy: rok szkolny 20……./20……. Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – obniżone możliwości rozwojowe ucznia. Niski poziom wiadomości podstawowych, obniżony poziom myślenia logicznego, abstrakcyjnego i przyczynowo-skutkowego. Obniżony poziom komunikacji werbalnej, wada wymowy – seplenienie międzyzębowe, trudności z adaptacją w nowym środowisku. Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikają z programu nauczania i indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (przy zastosowaniu odpowiednich metod i form pracy z uczniem). Realizowane cele edukacyjne: • rozwijanie małej i wielkiej motoryki przez rozluźnianie napięcia mięśniowo-stawowego, • rozwijanie sprawności manualnej, • usprawnianie czynności manualnych i grafomotorycznych, • usprawnianie percepcji wzrokowej (ćwiczenia spostrzegania na materiale obrazkowym, literowym, abstrakcyjnym), • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • usprawnianie percepcji słuchowej (analiza oraz synteza słuchowa i wzrokowa zdań, wyrazów, sylab), • kształtowanie wrażliwości słuchowej przez rozpoznawanie i odtwarzanie struktur dźwiękowych, • doskonalenie umiejętności matematycznych – liczenia i orientacji przestrzennej. Realizowane cele terapeutyczne: • rozwijanie sprawności komunikacji werbalnej przez rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa, • doskonalenie analizatora słuchowego, • kształtowanie systematyczności i wytrwałości w pracy, • rozwijanie sprawności manualnych, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • usprawnianie procesów pamięciowych i myślenia, • rozwijanie zdolności koncentracji uwagi. Realizacja celów wychowawczych: • kształtowanie umiejętności współdziałania (nawiązywanie relacji rówieśniczej i współdziałania z grupą rówieśniczą) w grupie, • doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami (podnoszenie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej). Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji – wrzesień 20...... 1. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o charakterze rewalidacyjnym (dla ucznia niepełnosprawnego): • wykorzystanie do nauki czytania podczas zajęć lekcyjnych tekstów wykorzystujących metodę 18 struktur wyrazowych, • utrwalanie nabytych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej przez stosowanie aktywnych metod słuchania oraz komunikatu „ja” podczas pracy z dzieckiem na zajęciach lekcyjnych, • wykorzystanie metody edukacyjnej Paula Dennisona do ćwiczeń śródlekcyjnych, • formy i metody pracy z uczniem. Praca indywidualna – dopasowanie ćwiczeń dostosowanych do możliwości intelektualnych ucznia, stosowanie materiału poglądowego do tłumaczenia instrukcji ich wykonywania; teksty do czytania – wykorzystywanie tekstów napisanych metodą 18 struktur wyrazowych do nauki czytania oraz tekstów poleceń i zadań matematycznych, opracowanie indywidualnych kart pracy. Praca zespołowa – włączanie ucznia do pracy w grupie zróżnicowanej pod względem możliwości intelektualnych podczas pracy zespołowej. Stosowane metody pracy – aktywizujące, praktyczne działania, konkretne zadania dostosowane do potrzeb i możliwości ucznia. W pracy z uczniem warto wykorzystać: • elementy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, • elementy pedagogiki zabawy, • muzykoterapię, • elementy metody dobrego startu wg Marty Bogdanowicz, • elementy kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, • elementy metody 18 struktur wyrazowych. Należy również wykorzystywać materiał obrazkowy. 2. Formy, okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wymiar godzin: Zajęcia specjalistyczne Forma Okres Wymiar godzin Terapia logopedyczna (w ramach zajęć rewalidacyjnych) Do uzyskania sprawności wymowy i wyeliminowania seplenienia międzyzębowego – cały rok szkolny 2 razy w tygodniu po 30 minut Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej Rok szkolny 1 raz w tygodniu po 45 minut Konsultacje z psychologiem Rok szkolny 1 raz w tygodniu – 30 minut Zajęcia z oligofrenopedagogiem (w ramach zajęć rewalidacyjnych) Rok szkolny 2 razy w tygodniu – po 30 minut 3. Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży: • porady dla rodziców udzielane przez specjalistów w zakresie wspomagania ucznia – podejmowanie działań w domu, • uczestnictwo rodziców w warsztatach podnoszących kompetencje wychowawcze „Szkoła dla rodziców i wychowawców”, • współpraca z przedstawicielami poradni w ramach zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia. Realizacja zajęć rewalidacyjnych z oligofrenopedagogiem oraz logopedą – usprawnianie i korygowanie zaburzonych funkcji. Działania w zakresie poprawy komunikacji językowej: • wzbogacanie słownika biernego i czynnego (np. słuchanie utworów literackich, oglądanie bajek, filmów, wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów, swobodne i kierowane wypowiedzi na podany dowolny temat, zabawy z rówieśnikami, słuchanie wypowiedzi innych osób i pozostałe sposoby komunikacji), • utrwalanie znajomości liter, różnicowanie samogłosek i spółgłosek (np. kojarzenie głoski z literą, dobieranie par jednakowych liter, segregowanie liter, wyszukiwanie podanej litery w tekście, dobieranie liter wielkich do małych, tworzenie par z liter drukowanych i pisanych), • doskonalenie techniki czytania (np. czytanie sylab i wyrazów, samodzielne tworzenie i odczytywanie sylab otwartych ze wszystkimi samogłoskami, ćwiczenia odczytywania sylab, czytanie i przekształcanie wyrazów w inne wyrazy przez zmianę jednej litery w sylabie, np. kot – kos, mak – rak, las – pas), • kształtowanie pojęcia liczby, doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych (np. ćwiczenia w opanowaniu liczenia w zakresie 10–20 i stopniowe rozszerzanie zakresu liczenia, wykonywanie działań dodawania i odejmowania w zakresie do 20 na konkretach, rozwijanie myślenia matematyczno-logicznego, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje, zapoznanie z grami i zabawami dydaktycznymi), • ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym i usprawniającym (np. naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt, gra na różnych instrumentach, ćwiczenia manualne połączone z różnorodnymi technikami plastycznymi), • wspomaganie rozwoju emocjonalnego ucznia (np. rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych, wyrażanie emocji za pomocą gestów, postaw, mimiki twarzy, odpowiedniego reagowania na różne sytuacje), wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi, • wspomaganie rozwoju społecznego (wdrażanie do podejmowania współpracy z drugą osobą, udział w zabawach naśladowniczych, konstrukcyjnych, tematycznych, reagowanie na nagłe sytuacje w klasie, odgrywanie określonych ról społecznych w zabawach tematycznych, ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu), • wyrabianie samodzielności w zakresie samoobsługi (np. nauka rozpinania i zapinania guzików, zasuwanie suwaka, wiązanie sznurowadeł, dbanie o estetykę własnego wyglądu). 4. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami w realizacji zadań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym, zapewnienia odpowiednich ze względu na potrzeby uczniów warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, realizacji zadań specjalistycznych oraz innych odpowiednich zajęć ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. Formy współpracy – indywidualne i zespołowe spotkania z prowadzącymi zajęcia specjalistyczne (dwa razy w semestrze), konsultacje, instruktaż, wymiana informacji i doświadczeń, prowadzenie lekcji koleżeńskich, samokształcenie i doskonalenie zawodowe. Szczególne zwrócenie uwagi na: • realizowanie zaleceń z orzeczenia, • przygotowanie ucznia do samodzielności życiowej, • wspieranie ucznia w odrabianiu prac domowych, • organizowanie wolnego czasu, • zwiększenie pojemności pamięci słuchowej, • wydłużenie koncentracji uwagi na zadaniu. Data i podpis koordynatora zespołu Podpisy członków zespołu (data)