Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład I
(dotyczy okresu, na który wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego)
Imię i nazwisko ucznia: Jan Kowalski
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr …………..
Klasa I
Rok szkolny: 20….../20…….
Okres udzielania pomocy: rok szkolny 20……./20…….
Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – obniżone możliwości rozwojowe ucznia. Niski poziom wiadomości podstawowych, obniżony poziom myślenia logicznego, abstrakcyjnego i przyczynowo-skutkowego. Obniżony poziom komunikacji werbalnej, wada wymowy – seplenienie międzyzębowe, trudności z adaptacją w nowym środowisku.
Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikają z programu nauczania i indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (przy zastosowaniu odpowiednich metod i form pracy z uczniem).
Realizowane cele edukacyjne:
• rozwijanie małej i wielkiej motoryki przez rozluźnianie napięcia mięśniowo-stawowego,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• usprawnianie czynności manualnych i grafomotorycznych,
• usprawnianie percepcji wzrokowej (ćwiczenia spostrzegania na materiale obrazkowym, literowym, abstrakcyjnym),
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• usprawnianie percepcji słuchowej (analiza oraz synteza słuchowa i wzrokowa zdań, wyrazów, sylab),
• kształtowanie wrażliwości słuchowej przez rozpoznawanie i odtwarzanie struktur dźwiękowych,
• doskonalenie umiejętności matematycznych – liczenia i orientacji przestrzennej.
Realizowane cele terapeutyczne:
• rozwijanie sprawności komunikacji werbalnej przez rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa,
• doskonalenie analizatora słuchowego,
• kształtowanie systematyczności i wytrwałości w pracy,
• rozwijanie sprawności manualnych,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• usprawnianie procesów pamięciowych i myślenia,
• rozwijanie zdolności koncentracji uwagi.
Realizacja celów wychowawczych:
• kształtowanie umiejętności współdziałania (nawiązywanie relacji rówieśniczej i współdziałania z grupą rówieśniczą) w grupie,
• doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami (podnoszenie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej).
Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji – wrzesień 20......
1. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o charakterze rewalidacyjnym (dla ucznia niepełnosprawnego):
• wykorzystanie do nauki czytania podczas zajęć lekcyjnych tekstów wykorzystujących metodę 18 struktur wyrazowych,
• utrwalanie nabytych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej przez stosowanie aktywnych metod słuchania oraz komunikatu „ja” podczas pracy z dzieckiem na zajęciach lekcyjnych,
• wykorzystanie metody edukacyjnej Paula Dennisona do ćwiczeń śródlekcyjnych,
• formy i metody pracy z uczniem.
Praca indywidualna – dopasowanie ćwiczeń dostosowanych do możliwości intelektualnych ucznia, stosowanie materiału poglądowego do tłumaczenia instrukcji ich wykonywania; teksty do czytania – wykorzystywanie tekstów napisanych metodą 18 struktur wyrazowych do nauki czytania oraz tekstów poleceń i zadań matematycznych, opracowanie indywidualnych kart pracy.
Praca zespołowa – włączanie ucznia do pracy w grupie zróżnicowanej pod względem możliwości intelektualnych podczas pracy zespołowej.
Stosowane metody pracy – aktywizujące, praktyczne działania, konkretne zadania dostosowane do potrzeb i możliwości ucznia.
W pracy z uczniem warto wykorzystać:
• elementy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
• elementy pedagogiki zabawy,
• muzykoterapię,
• elementy metody dobrego startu wg Marty Bogdanowicz,
• elementy kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona,
• elementy metody 18 struktur wyrazowych.
Należy również wykorzystywać materiał obrazkowy.
2. Formy, okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wymiar godzin:
Zajęcia specjalistyczne
Forma Okres Wymiar godzin
Terapia logopedyczna
(w ramach zajęć rewalidacyjnych) Do uzyskania sprawności wymowy i wyeliminowania seplenienia międzyzębowego – cały rok szkolny 2 razy w tygodniu po 30 minut
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej Rok szkolny 1 raz w tygodniu po 45 minut
Konsultacje z psychologiem Rok szkolny 1 raz w tygodniu – 30 minut
Zajęcia z oligofrenopedagogiem (w ramach zajęć rewalidacyjnych) Rok szkolny 2 razy w tygodniu – po 30 minut
3. Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży:
• porady dla rodziców udzielane przez specjalistów w zakresie wspomagania ucznia – podejmowanie działań w domu,
• uczestnictwo rodziców w warsztatach podnoszących kompetencje wychowawcze „Szkoła dla rodziców i wychowawców”,
• współpraca z przedstawicielami poradni w ramach zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
Realizacja zajęć rewalidacyjnych z oligofrenopedagogiem oraz logopedą – usprawnianie i korygowanie zaburzonych funkcji.
Działania w zakresie poprawy komunikacji językowej:
• wzbogacanie słownika biernego i czynnego (np. słuchanie utworów literackich, oglądanie bajek, filmów, wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów, swobodne i kierowane wypowiedzi na podany dowolny temat, zabawy z rówieśnikami, słuchanie wypowiedzi innych osób i pozostałe sposoby komunikacji),
• utrwalanie znajomości liter, różnicowanie samogłosek i spółgłosek (np. kojarzenie głoski z literą, dobieranie par jednakowych liter, segregowanie liter, wyszukiwanie podanej litery w tekście, dobieranie liter wielkich do małych, tworzenie par z liter drukowanych i pisanych),
• doskonalenie techniki czytania (np. czytanie sylab i wyrazów, samodzielne tworzenie i odczytywanie sylab otwartych ze wszystkimi samogłoskami, ćwiczenia odczytywania sylab, czytanie i przekształcanie wyrazów w inne wyrazy przez zmianę jednej litery w sylabie, np. kot – kos, mak – rak, las – pas),
• kształtowanie pojęcia liczby, doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych (np. ćwiczenia w opanowaniu liczenia w zakresie 10–20 i stopniowe rozszerzanie zakresu liczenia, wykonywanie działań dodawania i odejmowania w zakresie do 20 na konkretach, rozwijanie myślenia matematyczno-logicznego, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje, zapoznanie z grami i zabawami dydaktycznymi),
• ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym i usprawniającym (np. naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt, gra na różnych instrumentach, ćwiczenia manualne połączone z różnorodnymi technikami plastycznymi),
• wspomaganie rozwoju emocjonalnego ucznia (np. rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych, wyrażanie emocji za pomocą gestów, postaw, mimiki twarzy, odpowiedniego reagowania na różne sytuacje), wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi,
• wspomaganie rozwoju społecznego (wdrażanie do podejmowania współpracy z drugą osobą, udział w zabawach naśladowniczych, konstrukcyjnych, tematycznych, reagowanie na nagłe sytuacje w klasie, odgrywanie określonych ról społecznych w zabawach tematycznych, ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu),
• wyrabianie samodzielności w zakresie samoobsługi (np. nauka rozpinania i zapinania guzików, zasuwanie suwaka, wiązanie sznurowadeł, dbanie o estetykę własnego wyglądu).
4. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami w realizacji zadań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym, zapewnienia odpowiednich ze względu na potrzeby uczniów warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, realizacji zadań specjalistycznych oraz innych odpowiednich zajęć ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów.
Formy współpracy – indywidualne i zespołowe spotkania z prowadzącymi zajęcia specjalistyczne (dwa razy w semestrze), konsultacje, instruktaż, wymiana informacji i doświadczeń, prowadzenie lekcji koleżeńskich, samokształcenie i doskonalenie zawodowe.
Szczególne zwrócenie uwagi na:
• realizowanie zaleceń z orzeczenia,
• przygotowanie ucznia do samodzielności życiowej,
• wspieranie ucznia w odrabianiu prac domowych,
• organizowanie wolnego czasu,
• zwiększenie pojemności pamięci słuchowej,
• wydłużenie koncentracji uwagi na zadaniu.
Data i podpis koordynatora zespołu
Podpisy członków zespołu
(data)