Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 13 MARCA 2020 Wszystko o legitymacjach szkolnych Opracowała: Małgorzata Kuśmierzczyk, główny specjalista ds. oświaty w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce; zajmuje się realizacją spraw z zakresu zadań i uprawnień organu prowadzącego placówki oświatowe; autorka książki Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej oraz innych publikacji z zakresu oświaty; trener szkoleń z zakresu oświaty, posiada certyfikat doradcy zawodowego; pełniła obowiązki dyrektora szkół Podstawa prawna: • Rozporządzenie MEN z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1700 ze zm.). Zgodnie z § 26 ust.1 Rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków uczeń przyjęty do szkoły otrzymuje legitymację albo e-legitymację szkolną. Ważność tej pierwszej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły, natomiast tej drugiej – przez umieszczenie hologramu. Nowelizacja zasad wydawania legitymacji w postaci papierowej oraz e-legitymacji dotyczy również słuchaczy branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych lub szkół dla dorosłych oraz dzieci niepełnosprawnych przyjętych do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego. E-legitymację mogą otrzymać także nauczyciele. W legitymacji szkolnej, e-legitymacji szkolnej, legitymacji przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego i e-legitymacji przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego nie dokonuje się skreśleń i poprawek. Legitymacje i e-legitymacje zawierające błędy lub omyłki podlegają wymianie za zwrotem dokumentu zawierającego błąd lub omyłkę. Korzystanie z e-legitymacji E-legitymacja to alternatywa dla tradycyjnych legitymacji papierowych, formatem zbliżona do dowodów osobistych. Co do zasady − możliwości, które daje, są większe niż te oferowane przez tradycyjne legitymacje, choćby dlatego, że można na nich zapisać więcej informacji. W przepisach Prawa oświatowego nie została przewidziana szczegółowa procedura ubiegania się o e-legitymacje. To dyrektor powinien znaleźć wytwarzającego je wykonawcę, sprawdzając, czy jest w stanie zapewnić spełnienie wymogów zawartych w Załączniku nr 4 do Rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, co do materiału, z którego będą wykonane, wielkości legitymacji oraz ich wykonania i treści. Tak więc wprowadzenie elektronicznych legitymacji wiąże się z wyborem firmy spełniającej wymagania MEN. Uczniowie, otrzymując legitymacje, nie ponoszą kosztów ich wydania. Ważne jest, aby dyrektor placówki, planując zakup e-legitymacji uczniowskich, konsultował to z organem prowadzącym, w celu zabezpieczenia środków finansowych w budżecie placówki. Ważne! W związku z przekazaniem obcemu wykonawcy danych osobowych uczniów należy zawrzeć z nim umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych. Największą zaletą nowej wersji dokumentu jest możliwość umieszczenia modułu zbliżeniowego (contactless), który gwarantuje mulitfunkcjonalność. E-legitymację można wykorzystać jako: • bilet komunikacji miejskiej – w porozumieniu z samorządem bądź zarządcą komunikacji miejskiej można dobrać odpowiedni moduł zbliżeniowy, który pozwoli doładowywać kartę tak samo jak standardową kartę miejską, • kontrolę dostępu w placówce oświatowej − za pomocą e-legitymacji można otworzyć wejście do szkoły; system taki może ewidencjonować wejścia i wyjścia, informować o spóźnieniu lub nieobecności ucznia w szkole czy też o wcześniejszym niż planowe opuszczeniu placówki, • kartę biblioteczną – wraz z odpowiednim systemem bibliotecznym e-legitymacja może zastąpić standardowe, papierowe karty biblioteczne, • kartę obiadową – za jej pomocą uczniowie mogą potwierdzać odbiór posiłku w szkolnej stołówce, zastępując tym samym np. dotychczasowe papierowe karnety. E-legitymacja wykonana w postaci laminowanej karty wykonanej z PVC daje większe poczucie bezpieczeństwa, gdyż jest ona znacznie trwalsza niż jej papierowy odpowiednik. Legitymacje mobilne Uczeń przyjęty do szkoły może otrzymać mLegitymację szkolną, ważną w okresie ważności wydanej uczniowi odpowiednio legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej. W wyjaśnieniach MC-u czytamy, że mLegitymacje mogą być wydawane przez te szkoły, które wyraziły chęć ich wydawania oraz podpisały z ministerstwem stosowne porozumienie. Rodzice mogą zachęcić szkołę, aby ta uruchomiła wydawanie mLegitymacji. Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu – jest ona tylko jego kopią. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła może unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji – np. z powodu uszkodzenia, niepoprawnego działania czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana. Warto wiedzieć, że mLegitymacja to wspólna inicjatywa MEN-u oraz MC-u. Legitymacja mobilna to legitymacja szkolna w telefonie, część aplikacji mObywatel. Wskazywana jest ona jako bezpieczne, nowoczesne i bezpłatne narzędzie, które – tak jak wersja papierowa – poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych czy autobusowych. Na stronie MC-u czytamy, że aby móc korzystać z mLegitymacji: • dyrektor placówki lub inna wyznaczoną przez niego osoba powinna wypełnić odpowiedni formularz, • przedstawiciele szkoły powinni podpisać porozumienie z MC-em, • w szkole powinien działać system mDokumenty do wydawania mLegitymacji. Korzystanie z mLegitymacji jest bezpłatne. Szkoła nie musi kupować żadnego nowego sprzętu ani oprogramowania. Aby uruchomić mLegitymację, uczniowie powinni posiadać telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0. W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, data wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), data urodzenia, PESEL, adres zamieszkania oraz nazwa i adres szkoły.