Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Gry i zabawy wspomagające dojrzałość szkolną
Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeutka, doświadczony kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich
Motoryka duża:
• zabawa w berka,
• wyścigi,
• skakanie na skakance,
• skakanie przez gumę,
• wspinanie się po drabince,
• wspinanie się na ściance wspinaczkowej,
• jazda na rowerze,
• jazda na łyżworolkach/łyżwach,
• jazda na nartach,
• pływanie,
• gra w klasy,
• jazda konna.
Motoryka mała:
• kolorowanie obrazków,
• malowanie rękami,
• wyklejanie skrawkami kolorowego papieru wzorów obrazków,
• wyklejanie plasteliną wzorów obrazków,
• zabawy piaskiem kinestetycznym lub w piaskownicy,
• zabawy plasteliną/masą solną/masami plastycznymi,
• gra w bierki.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa:
• gra w klasy,
• zabawy z piłką: gra w kolory, gra w króla skoczka, chodzenie po równoważni,
• gra w kręgle.
Percepcja wzrokowa:
• zabawa w kim – na stole leży klika przedmiotów codziennego użytku znanych dziecku, po kilkunastu sekundach obserwacji dziecko zakrywa oczy, a dorosły ukrywa jeden z nich: zadaniem dziecka jest rozpoznanie, który z przedmiotów został ukryty,
• wyszukiwanie różnic pomiędzy pozornie takimi samymi obrazkami,
• wyszukiwanie braków na obrazkach,
• układanie wzorów z klocków według wzoru,
• nawlekanie koralików według ustalonej kolejności,
• wyszukiwanie na spacerze wybranych elementów w otoczeniu, np. samochodów w kolorze czerwonym,
• łączenie kropek, by utworzyć rysunek,
• układanie puzzli.
Percepcja słuchowa:
• powtarzanie rytmu wystukiwanego przez dorosłego,
• określanie głosek występujących na początku i na końcu wyrazu,
• wyszukiwanie wyrazów na określoną głoskę i wyróżnianie wyrazów w zdaniu,
• wyszukiwanie charakterystycznych odgłosów podczas spaceru, np. maszyn pracujących, samochodów, ptaków,
• rozpoznawanie odgłosów zwierząt zarejestrowanych na nagraniu,
• zabawa w ciuciubabkę,
• zabawa w zimno–ciepło.