STAN PRAWNY NA 19 MARCA 2025
Obowiązek utworzenia arkusza organizacji poradni psychologiczno-pedagogicznej wynika z regulacji § 5 Rozporządzenia w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. Stosownie do ust. 1 tej regulacji szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – w terminie do 30 kwietnia danego roku.
Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ ją prowadzący w terminie do 25 maja danego roku. W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
Jest jednak pewne ważne zastrzeżenie dotyczące tego Rozporządzenia. Prawo oświatowe przeniosło bowiem znaczną część znajdujących się dotychczas w ramowych statutach regulacji bezpośrednio do treści Ustawy. Dotyczy to także przepisów związanych z zatwierdzaniem arkuszy organizacji. Co istotne, odnoszący się do tej kwestii art. 110 Prawa oświatowego mówi wyłącznie o przedszkolach i szkołach, natomiast nie określa zasad zatwierdzania arkuszy organizacji placówek, do których zaliczamy też poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Tworzenie arkusza organizacji
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli podobnie pomija określenie elementów arkusza organizacji publicznych placówek innych niż szkoły i przedszkola. Należy zatem przypuszczać, że zasady zatwierdzania arkusza poradni znajdą się w nowym rozporządzeniu w sprawie jej ramowego statutu. Warto zauważyć, że w art. 112 ust. 2 Prawa oświatowego znalazło się upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego ds. oświaty i wychowania do określenia – w drodze rozporządzenia – ramowych statutów placówek publicznych, w tym poradni psychologiczno-pedagogicznych, z uwzględnieniem w szczególności ogólnych zasad organizacyjnych placówki, a także zakresu spraw, które powinny być ustalone w statucie placówki. Wynika z tego, że Rozporządzenie w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej z 11 grudnia 2002 r. zostanie zastąpione nowym aktem wykonawczym. Do chwili obecnej na podstawie art. 112 ust. 2 Prawa oświatowego wydane zostało jedynie Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznego centrum kształcenia zawodowego i publicznego branżowego centrum umiejętności. Nie wydano natomiast nowego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W tej sytuacji zachodzi konieczność stosowania postanowień Rozporządzenia w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej z 11 grudnia 2002 r. aż do czasu zastąpienia go przez kolejny akt prawny. Zauważyć przy tym należy, że stosowanie dotychczasowego Rozporządzenia jest jak najbardziej zgodne z prawem, ponieważ na podstawie art. 368 pkt 4 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe zachowa ono moc do czasu wydania nowego aktu, przyjętego już na podstawie Ustawy Prawo oświatowe. Rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej odnosi się wyłącznie do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, gdyż tylko tych poradni dotyczą postanowienia przywołanego Rozporządzenia w sprawie ramowego statutu.