Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wszystko kwitnie! – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowali: Anna Uhlik, pedagożka specjalizująca się w edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczycielka w szkole podstawowej, nauczycielka przedszkolna; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele główne: • budzenie zainteresowania otaczającą przyrodą, • poznanie zjawisk charakterystycznych dla danej pory roku – wiosny, • poznanie wyglądu i nazw wiosennych kwiatów, • pielęgnacja roślin. Cele szczegółowe: Dziecko: • potrafi siać i sadzić kwiaty, • poznaje cykl wzrostu roślin przez ich obserwację, • poznaje fazy powstawania owocu, • dba o kwiatowe rabatki, • potrafi współdziałać, tworząc wielkoformatową pracę plastyczną – łąka, • potrafi rozwiązywać labirynty, • potrafi przeliczać kwiaty. Materiały: • tekturowe drzewo, biały papierowy obrus, farby plakatowe, pędzle, kartki, klej, plastelina, ołówki, nożyczki, nasiona i sadzonki wiosennych kwiatów, doniczki, ziemia do kwiatów, konewki, kartki formatu A3, flamastry, zielony arkusz papieru w rolce, prezentacja multimedialna o wiosennych kwiatach, fotografie kwiatów (przebiśniegów, pierwiosnków, przylaszczek, sasanek, krokusów, tulipanów), fotografie mieszkańców łąki (biedronek, pasikoników, świerszczy, mrówek, pszczół, żab), labirynty. Wiosna to doskonały czas na prowadzenie przedszkolnych obserwacji. W naturze, która otacza dzieci, bardzo wiele się zmienia. Sprzyja to budowaniu przez wychowanków własnych, przyrodniczych doświadczeń. Wiedza zdobyta w sposób praktyczny jest najlepszą formą edukacji przedszkolnej. Uwaga najmłodszych skierowana zostanie na kwiaty i inne rośliny. To właśnie one upiększają nam wiosenny czas. Dzięki kwitnieniu będziemy mogli podczas letnich przygód cieszyć się owocami. Jedno nie istnieje bez drugiego. Karta główna Wychowawca przedstawia dzieciom kartę główną, na której przedstawiony został proces powstawania owocu. Następnie wyjaśnia najmłodszym, że kwitnienie, np. gruszy, to pewien etap, który prowadzić ma do powstania soczystej gruszki. Aby lepiej to zobrazować, prezentuje dzieciom duże tekturowe drzewo, które przyczepia do przedszkolnej ściany wyłożonej białym, papierowym obrusem. Następnie dzieli przedszkolaki na kilka grup. Przy drzewie pojawia się pierwsza z nich. Jej zadaniem jest namalowanie na zimowym drzewie pąków. Druga grupa podchodzi i domalowuje do drzewa zielone listki. Kolejna zamienia pąki w małe kwiatuszki. Następna zazielenia liśćmi całe drzewo, a ostatnia domalowuje piękne, soczyste owoce. Tak powstałe drzewo będzie towarzyszyć dzieciom w tygodniowych zmaganiach. Pora zajrzeć do karty głównej. Zadaniem przedszkolaków jest wyciąć przedstawione na niej elementy i ułożyć je w odpowiedniej kolejności. Po selekcji kart następuje podsumowanie pracy oraz przywieszenie wszystkich elementów cyklu powstawania owocu pod stworzonym wcześniej drzewem. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Siejemy kwiaty Wychowanków zajmuje obserwowanie w naturze wzrostu roślin. Aby dzieci mogły w pełni obserwować proces, nauczyciel zaprasza najmłodszych do stworzenia kwiatowych rabatek. Dzieci, podzielone na zespoły, sieją różne wiosenne kwiatki. Będą miały za zadanie doglądać codzienne stworzoną przez grupę rabatkę i dbać o jej odpowiednie nawodnienie i nasłonecznienie. W ten sposób po jakimś czasie mali odkrywcy będą mogli zauważyć, jak z ziemi wyrastają małe roślinki. Warto umieścić przy każdej z doniczek kartkę, na której dzieci dorysowywać będą krok po kroku kolejne etapy wzrostu kwiatów. Uczestnicy zaczynają od rysunku samej ziemi, następnie przebijających się przez nią zielonych liści/łodyg, a dalej rozwijających się kwiatów. 2. Odważny przebiśnieg Wychowawca zaprasza dzieci do posłuchania opowieści o pewnym odważnym kwiatku. „Dawno, dawno temu, gdy na zewnątrz było bardzo dużo śniegu, mały kwiatek miał już dość siedzenia w ziemi i czekania na pierwsze promienie słońca. Chciał, by pozwolono mu upiększyć trochę świat. «Czekanie to nuda!» – mówił. Tak bardzo mu się to nie podobało, że pomimo swoich obaw postanowił wychylić główkę na zewnątrz. Okazało się, że przebił się przez śnieg. Ten zaś, zaskoczony i uradowany z obecności nowego towarzysza, nie miał odwagi ani go zasypać, ani zmrozić. Śnieg zaczął krok po kroku topnieć, by zrobić miejsce swojemu małemu przyjacielowi. Doceniono jego odważny czyn, a kwiat nazwano przebiśniegiem, ponieważ jako pierwszy przebił się przez śnieżną pokrywę. Obecnie uznawany jest za pierwszą oznakę nadchodzącej wiosny. Można go zobaczyć wtedy, gdy zima jeszcze nas nie opuściła, a wiosna dopiero się do nas wybiera”. Karta pracy nr 1 Aby dzieci mogły lepiej zapamiętać wygląd przebiśniegu, nauczyciel rozdaje im karty pracy. Zadaniem wychowanków jest pomalować liście i łodygi oraz wykleić same kwiaty białą bibułą. Po wysłuchaniu historii i wykonaniu zadania prowadzący kieruje do dzieci pytania rozwijające wyobraźnię. Dokończ zdania: 1. Białe jak... 2. Odważne jest... 3. Malowanie łąki i jej mieszkańców Dzieci oglądają z nauczycielem prezentację multimedialną (lub film edukacyjny) przedstawiającą wiosenną łąkę. Poznają wygląd różnych rodzajów wiosennych kwiatów: przebiśniegów, pierwiosnków, przylaszczek, sasanek, krokusów, tulipanów oraz mieszkańców łąki: biedronek, pasikoników, świerszczy, mrówek, pszczół, żab. Wszystkie zdjęcia zostają dodatkowo rozwieszone na tablicy dydaktycznej, aby dzieci w każdym momencie mogły je sobie przypomnieć. Następnie przedszkolaki wstają i podchodzą do bardzo długiego, zielonego brystolu, zakupionego w postaci kilkumetrowej papierowej rolki. Zadaniem wychowanków jest namalować na łące wskazany przez nauczyciela wiosenny kwiat. W ten sposób powstaje piękny kwiecisty dywan. Czym jednak byłby on bez swoich mieszkańców? Tym razem prowadzący zostawia dzieciom pełną dowolność i pozwala wybrać stworzenia, które zostaną przez nie ulepione z plasteliny. Powstała praca zostaje zawieszona pod drzewem, w miejscu, gdzie wcześniej umieszczony był cykl powstawania owocu. 4. Labirynt kwiatowy Ostatnim wyzwaniem dla najmłodszych w tym scenariuszu będzie labirynt kwiatowy. Zadaniem dzieci jest przejść labirynt (dostać się do pola z uśmiechem) w taki sposób, aby wybierając odpowiednią ścieżkę, zebrać jak najwięcej kwiatów. „Czy dzieci odnajdą drogę, dzięki której zdobędą najpełniejszy bukiet? Która to będzie ścieżka? Ile kwiatów podczas spaceru napotkają? Jakiego są one koloru?”. Wychowawca wyjaśnia z podopiecznymi wszystkie wątpliwości. Karta pracy nr 2 Działania związane z tą kartą pracy trwają dopóty, dopóki nie zostaną dokończone obserwacje związane z posadzonymi wcześniej wiosennymi kwiatami oraz pielęgnacją przedszkolnych rabatek.