Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 28 LUTEGO 2020 Premie dla pracowników administracji Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego Organ prowadzący, któremu podlegam, kilka lat temu uznał, że w naszej gminie nie przyznajemy premii pracownikom administracji. Jestem nowym dyrektorem i zastałam ten stan rzeczy, a uważam, że premia jest ważnym elementem motywującym do dobrej pracy. Czy przyznanie premii jest obowiązkiem pracodawcy? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282). Dodatkowy składnik wynagrodzenia, jakim jest premia, nie jest obowiązkowym składnikiem wynagrodzenia pracownika samorządowego. Jej przyznanie zależy natomiast od tego, czy pracodawca w obowiązującym u niego regulaminie wynagradzania przewidział takie świadczenia. Zasada ta wynika z treści art. 39 ust. 2 pkt 1 Ustawy o pracownikach, zgodnie z którym pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii, a także nagród innych niż nagroda jubileuszowa. Należy zwrócić uwagę, że umieszczenie w regulaminie przepisów dotyczących premii jest fakultatywne, bowiem ustawodawca użył tutaj określenia „może”. Zatem pracodawca „może”, ale nie ma obowiązku przyznania w regulaminie prawa do premii. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.