Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 28 LUTEGO 2020
Kontrole w szkołach niepublicznych
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.).
Jestem dyrektorem niepublicznej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym. Organem prowadzącym jest stowarzyszenie. Otrzymałam informację, że komisja rewizyjna rady miejskiej ma zamiar przeprowadzić w naszej placówce kontrolę. Czy komisja rewizyjna rady miejskiej posiada kompetencje do przeprowadzenia takiej kontroli, jeśli organem prowadzącym nie jest JST? Jeśli tak, to co może kontrolować, a na co nie muszę wyrazić zgody?
W tym wypadku należy przytoczyć treść art. 18a ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tą regulacją rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Literalna treść tej regulacji jest jasna i nie wymaga dalszych interpretacji, a wynika z niej, że rada gminy może co prawda kontrolować szkoły, ale wyłącznie będące jednostkami organizacyjnymi gminy, a więc publiczne, prowadzone przez gminę. Rada gminy nie ma prawa kontrolować szkół niepublicznych. Można zatem odmówić prawa do dokonania kontroli.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.