Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Test dla pracowników – asertywność Część II. Zachowania asertywne w pracy Wybierz zdania/prośby wyrażone w sposób asertywny, których mógłbyś użyć w podanych poniżej trzech sytuacjach. Sytuacja 1: współpracownik prosi o pomoc w zadaniu, które nie leży w Twoich kompetencjach: a) Nie, musisz poradzić sobie sam b) Niestety nie umiem ci pomóc, ponieważ nie leży to w moich kompetencjach c) Nie mam czasu, by znów wyręczać cię w zadaniach, które do mnie nie należą Sytuacja 2: współpracownik pali papierosy w pomieszczeniu wspólnym, w miejscu niewyznaczonym do palenia: a) Przeszkadza mi dym papierosowy, proszę, żebyś tutaj nie palił b) Jeszcze raz zobaczę, że tutaj palisz, a zgłoszę to, gdzie trzeba c) Jak chcesz się truć, to rób to we własnym domu, nie w pracy Sytuacja 3: rodzic, po skończonej wizycie u dyrektora, prosi, abyś jeszcze przez moment przypilnował małe dziecko, ponieważ musi coś załatwić: a) Bardzo mi przykro, ale nie b) Nie mogę niestety pomóc, ponieważ nie leży to w moich kompetencjach, muszę powrócić do obowiązków służbowych c) Gdyby każdy nas o taką przysługę prosił, to nie mogłabym/nie mógłbym nic innego robić! Część II – właściwe odpowiedzi: 1. b) 2. a) 3. b) Podsumowanie Zachowania asertywne nie muszą oznaczać mówienia „nie” i agresywnego wyrażania sprzeciwu. Mogą również służyć wyrażeniu prośby wynikającej z ustalenia naszych granic. Asertywność jest przeciwieństwem uległości, ale jednocześnie też nie wiąże się z agresją – jej intencją nie jest sprawienie komuś przykrości ani krzywdy. Poprawnie skonstruowany komunikat asertywny powinien zawierać uzasadnienie odwołujące się do naszych odczuć, a nie czynników zewnętrznych. Asertywność pomaga zarówno nam samym w ustaleniu granic, jak i w stworzeniu poprawnej atmosfery w miejscu pracy.