Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Test dla pracowników – asertywność
Część II. Zachowania asertywne w pracy
Wybierz zdania/prośby wyrażone w sposób asertywny, których mógłbyś użyć w podanych poniżej trzech sytuacjach.
Sytuacja 1: współpracownik prosi o pomoc w zadaniu, które nie leży w Twoich kompetencjach:
a) Nie, musisz poradzić sobie sam
b) Niestety nie umiem ci pomóc, ponieważ nie leży to w moich kompetencjach
c) Nie mam czasu, by znów wyręczać cię w zadaniach, które do mnie nie należą
Sytuacja 2: współpracownik pali papierosy w pomieszczeniu wspólnym, w miejscu niewyznaczonym do palenia:
a) Przeszkadza mi dym papierosowy, proszę, żebyś tutaj nie palił
b) Jeszcze raz zobaczę, że tutaj palisz, a zgłoszę to, gdzie trzeba
c) Jak chcesz się truć, to rób to we własnym domu, nie w pracy
Sytuacja 3: rodzic, po skończonej wizycie u dyrektora, prosi, abyś jeszcze przez moment przypilnował małe dziecko, ponieważ musi coś załatwić:
a) Bardzo mi przykro, ale nie
b) Nie mogę niestety pomóc, ponieważ nie leży to w moich kompetencjach, muszę powrócić do obowiązków służbowych
c) Gdyby każdy nas o taką przysługę prosił, to nie mogłabym/nie mógłbym nic innego robić!
Część II – właściwe odpowiedzi:
1. b)
2. a)
3. b)
Podsumowanie
Zachowania asertywne nie muszą oznaczać mówienia „nie” i agresywnego wyrażania sprzeciwu. Mogą również służyć wyrażeniu prośby wynikającej z ustalenia naszych granic. Asertywność jest przeciwieństwem uległości, ale jednocześnie też nie wiąże się z agresją – jej intencją nie jest sprawienie komuś przykrości ani krzywdy. Poprawnie skonstruowany komunikat asertywny powinien zawierać uzasadnienie odwołujące się do naszych odczuć,
a nie czynników zewnętrznych. Asertywność pomaga zarówno nam samym w ustaleniu granic, jak i w stworzeniu poprawnej atmosfery w miejscu pracy.