Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Koncepcja funkcjonowania Szkoły …………….………………………..……………….. Autor: ……………………………..., miejscowość: ……………….., data: …………..… Plan koncepcji: 1. Wstęp 2. Dotychczasowe osiągnięcia w zakresie zarządzania szkołą 3. Analiza SWOT szkoły 4. Diagnoza aktualnego stanu szkoły 5. Wizja i misja szkoły 6. Kierunki rozwoju szkoły – propozycje zadań dyrektora 7. Koncepcja nadzoru pedagogicznego służąca podniesieniu jakości pracy szkoły 8. Plan zmian w infrastrukturze szkoły 9. Podsumowanie   Przejdę przez ten świat tylko jeden raz, dlatego cokolwiek mogę zrobić dobrego lub jakąkolwiek komukolwiek wyświadczyć przysługę, niech uczynię to teraz. Niech tego nie odkładam, ani nie zaniedbuję, bo nie będę szedł tą drogą nigdy więcej. Święty Paweł WSTĘP Przystępując do konkursu na dyrektora Szkoły Podstawowej …………………………, we wstępie mojej koncepcji powołałam/powołałem się na słowa Świętego Pawła, które według mnie najpełniej odzwierciedlają ideę funkcji dyrektora szkoły. Jeśli ponownie miałabym/miałbym szansę cokolwiek zrobić dobrego, wyświadczyć komukolwiek przysługę, chciałabym/chciałbym, by stało się to przez kolejne lata zarządzania znaną mi Szkołą w ……………………….……….……. Decyzję przystąpienia do konkursu podjęłam/podjąłem w poczuciu pełnej odpowiedzialności i troski o przyszłość naszych dzieci i młodzieży, o stworzenie optymalnych warunków do ich wszechstronnego rozwoju, jak również w trosce o właściwy wizerunek naszej szkoły i jej dobrą opinię w środowisku. Bardzo dużą wagę przywiązuję do współpracy z: organem prowadzącym szkołę, organem pełniącym nadzór pedagogiczny, rodzicami, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie gminy, powiatu i województwa. Powodzenie w kierowaniu szkołą jest tylko wtedy możliwe, jeśli istnieją porozumienie, wzajemna życzliwość i realizowane są wspólne cele przez dyrektora szkoły i radę pedagogiczną. Wierzę głęboko, że uda mi się takie porozumienie i współpracę nawiązać, gdyż znam dobrze grono pedagogiczne, pracowników obsługi i wiem, że są to ludzie oddani swojej pracy, gotowi podejmować nowe inicjatywy i aktywnie współtworzyć szkołę XXI w. Chcę być dyrektorem twórczym, nastawionym na kontakt z ludźmi, gotowym na zmiany, pracującym w zespole, promującym szkołę i – przede wszystkim – dyrektorem dbającym o wychowanie i rozwój młodego pokolenia. W duchu troski o wysoką jakość kształcenia, chciałabym/chciałbym nadal kierować rozwojem dzieci, wierząc, że pomogą mi w tym oddani i wytrwali pedagodzy, pracownicy obsługi i administracji, rodzice oraz organy: prowadzący i pełniący nadzór pedagogiczny. DOTYCHCZASOWE OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA Jako dyrektor Szkoły Podstawowej …………………………, w ciągu …… lat pełnienia tej funkcji, starałam/starałem się realizować zadania, które przyjęłam/przyjąłem na początku mojej kierowniczej drogi zawodowej. Dziś mogę z dumą stwierdzić, że większość z tych założeń udało mi się zrealizować z pomocą bardzo życzliwych i mądrych nauczycieli naszej szkoły, również dzięki przychylności organu prowadzącego i organu pełniącego nadzór pedagogiczny oraz dzięki szeroko rozumianej współpracy z rodzicami. Do najważniejszych osiągnięć mogę zaliczyć m.in.: • w zakresie usprawnienia warunków pracy: o pozyskanie z projektów następujących pomocy dydaktycznych: ……………………., o wyposażenie wszystkich sal lekcyjnych w projektory multimedialne, ekrany i laptopy (ze środków budżetowych, środków rady rodziców oraz innych), o wyposażenie sali gimnastycznej w …………………………….., o odnowę elewacji wewnętrznych ścian w salach …………………..……………, o urządzenie gabinetów, np. pedagoga, psychologa, logopedy, do zajęć rewalidacyjnych, o zakup pomocy dydaktycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o wyposażenie gabinetu pielęgniarki w sprzęt i meble, o pozyskanie środków finansowych na pracownię komputerową, o zakupienie nowych mebli dla kilkunastu sal lekcyjnych, o zakupienie sprzętu audiowizualnego: telewizory, kino domowe (w świetlicy szkolnej), aparat cyfrowy, drukarki, kserokopiarki, laptopy, wizualizer, Mboty i inne pomoce dydaktyczne, o kapitalny remont, np. łazienek, świetlicy, sal lekcyjnych itp., o systematyczne wzbogacenie szkolnej biblioteki w nowe pozycje książkowe; • w sferze dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej: o uruchomienie e-dziennika, platformy edukacyjnej, o zainicjowanie nauczania, jako dodatkowego, j. niemieckiego od klasy IV, o wprowadzenie elementów oceniania kształtującego, o udział w ogólnopolskich programach: „Szkoła z Klasą 2.0”, „Mody Obywatel”, „Szkoła ucząca się”, „Edukacja Ekologiczna”, „Edukacja Globalna”, o realizację programów profilaktycznych, np. „Archipelag Skarbów”, „Przyjaciele Zippiego”, „Spójrz inaczej”, „Program profilaktyczno-wychowawczy Epsilon”, „Trzy koła”, o udział uczniów w konkursach, np. …………………………………………………….., o organizację lekcji muzealnych, przyrodniczych, w terenie, o organizację gminnych happeningów związanych np. z obchodzeniem Dnia Ziemi, profilaktyką uzależnień w ramach programu „Szkoła bez przemocy”, o organizacja spotkań, np. z policjantem, prawnikiem, lekarzem, pielęgniarką; • zapraszanie zespołów teatralnych, podjęcie współpracy z filharmonią celem przybliżenia uczniom żywej sztuki słowa i bogactwa muzyki, • wspieranie i promocję rozwoju sportu, wynikiem czego jest osiąganie przez naszych uczniów bardzo wysokich lokat w zawodach i turniejach sportowych, organizowanie wyjazdów uczniów na liczne zawody, turnieje, • udzielania wsparcia i pomocy uczniom wywodzącym się z rodzin o trudnej sytuacji materialnej, • realizację projektów edukacyjnych i innowacji pedagogicznych, np.: ……………….., • organizowanie wycieczek przedmiotowych, wyjazdów do muzeów, na wystawy i koncerty. W zakresie współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz szkoły: • aktywna współpraca z rodzicami i radą rodziców poprzez wspólną organizację imprez i uroczystości szkolnych, pozyskiwanie środków dla naszej szkoły, wspieranie szkoły w pozyskiwaniu wyposażenia, sprzętu komputerowego i nagłośnienia, • wspólne przygotowanie festynów rodzinnych, • wprowadzenie w szkole tradycji tzw. „Drzwi Otwartych” dla rodziców dzieci klas I, • nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami (m.in. miejska biblioteka, straż pożarna), • uczestnictwo od kilku lat wspólnie z Komendą Policji w ………………… w akcji Bezpieczna Szkoła, • nawiązanie współpracy z sąsiednimi szkołami w …………………………..…., • współpraca ze związkami zawodowymi nauczycieli (konsultowanie: regulaminów obowiązujących pracowników szkoły, arkuszy organizacyjnych, organizowania spotkań nauczycieli), • współpraca z uczelniami wyższymi w ramach praktyk studenckich. ANALIZA SWOT SZKOŁY Mocne strony: • dobrze wykształcona i zaangażowana kadra, systematycznie podnosząca kwalifikacje i doskonaląca warsztat pracy, • współpracujące i zaangażowane zespoły nauczycielskie, • kompleksowa opieka nad dziećmi, • zaangażowanie rodziców w sprawy szkoły, • doskonałe warunki sportowe – nowoczesna hala sportowa, kompleks boisk sportowych, • kultywowanie tradycji patriotycznych, regionalnych, narodowych, • dobra organizacja pracy, • jednozmianowy system nauczania, • nowoczesne klasopracownie wyposażone w projektory, ekrany, tablice interaktywne, monitory interaktywne, • stały dostęp do internetu, sieć Wi-Fi, • e-dziennik, • rozbudowany system monitoringu, • odremontowane sale lekcyjne. Słabe strony: • brak wystarczających środków na niezbędne remonty (m.in. elewacji budynku), • konieczność naprawy dachu szkoły, • zbyt niska motywacja uczniów do nauki, • zbyt niskie wyniki egzaminów zewnętrznych, • nie w pełni wykorzystane możliwości nauczycieli, • przejawy wypalenia zawodowego, • nie do końca wykorzystany sprzęt multimedialny w salach lekcyjnych. Szanse: • przychylność organu prowadzącego do zmian oświatowych, • zrozumienie rodziców, wzajemna systematyczna współpraca, • sponsoring, • systematyczne wzbogacanie bazy, wyposażanie w pomoce dydaktyczne, • promocja szkoły i jej osiągnięć, • poszerzenie gamy możliwości spędzania wolnego czasu przez uczniów (dążenie do powstania świetlicy środowiskowej, dalsze oferty szkoły poprzez koła zainteresowań, rajdy, wycieczki), • doskonalenie zawodowe nauczycieli, wzbogacanie wiedzy i umiejętności w zakresie nowoczesnych metod pracy z uwzględnieniem neurodydaktyki. Zagrożenia: • dość duży procent rodzin niewydolnych wychowawczo, • zbyt mała świadomość rodziców potrzeb edukacyjnych dzieci, • brak środków na szeroko zakrojoną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, • wpływ gier komputerowych oraz cyberprzemocy na negatywne zachowania uczniów. Priorytety: • podniesienie efektów i jakości nauczania, • kształtowanie kultury osobistej uczniów, • zapewnienie uczniom kompleksowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, • kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych, • stworzenie warunków do dalszego rozwijania zainteresowań uczniowskich, • praca z uczniami zdolnymi, promowanie zdolności i talentów uczniowskich, • rozwijanie motywacji do nauki, zachęcanie do podnoszenia poziomu nauczania poprzez koleżeńską współpracę uczniów i nauczycieli, • doskonalenie metod pracy (m.in. kontynuowanie oceniania kształtującego), • wykorzystanie w pracy z uczniami nowoczesnych metod pracy i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Wskazane priorytety powinny być realizowane przez kilka lat – systematycznie i konsekwentnie. W poszczególne działania należałoby zaangażować nie tylko nauczycieli i uczniów, ale także rodziców i całą lokalną społeczność, władze samorządowe i inne szkoły. Takie ujęcie wynika ze sposobu rozumienia nowoczesnej szkoły, której naczelnym zadaniem powinno być wychowywanie przyszłych pokoleń. DIAGNOZA AKTUALNEGO STANU SZKOŁY Sytuacja lokalowa Szkoła Podstawowa …………………………….. ma swoją siedzibę w …………..…………… Zajęcia odbywają się w głównym budynku, obok którego znajduje się nowoczesna hala sportowa, z której korzystają nie tylko uczniowie szkoły, ale także absolwenci, rodzice i osoby wynajmujące salę. Wokół szkoły powstały nowe boiska sportowe ze sztuczną nawierzchnią. W Szkole Podstawowej w …………………..……………. znajduje się …… klasopracowni, w tym pracownia informatyczna, biblioteka, gabinet pedagoga i psychologa szkolnego, gabinet pielęgniarki, gabinet rewalidacji, pokój nauczycielski, sekretariat, gabinety dyrektora i wicedyrektora, świetlica, księgowość, kantorek obsługi szkoły. Szkoła dysponuje sprzętem komputerowym, projektorami multimedialnymi, posiada także odpowiednie programy komputerowe do pracy z uczniami, które są systematycznie wzbogacane. Przestronne i zadbane sale lekcyjne oraz czyste korytarze tworzą sprzyjającą do nauki i rozwoju atmosferę. Nauczyciele i uczniowie dbają o wystrój sal w zależności od tematyki zajęć. Priorytetem szkoły jest dbałość o bezpieczeństwo uczniów w trakcie trwania zajęć lekcyjnych i w czasie przerw. Dysponujemy rozbudowaną siecią monitoringu. Świetlica szkolna pełni funkcję opiekuńczą, korzystają z niej przede wszystkim uczniowie dojeżdżający z terenu gminy, ale także uczniowie miejscowi, których rodzice mieli takie życzenie. Godziny funkcjonowania szkolnej świetlicy są dostosowane do potrzeb rodziców. Sytuacja kadrowa W Szkole Podstawowej w ……………………..……. jest zatrudnionych ….. nauczycieli, w tym ….. na niepełnych etatach i ….. pracowników obsługi i administracji: • nauczyciele: o …. nauczycieli dyplomowanych, o …. nauczycieli mianowanych, o …. nauczycieli kontraktowych, o …. nauczycieli stażystów; • pracownicy administracji i obsługi szkoły: o sekretarka, o inspektor ds. kadr, o główna księgowa, o intendentka, o woźny, o …. osób na stanowisku sprzątaczki, o kucharka, o pomoc kuchenna. W szkole pracuje również pielęgniarka zatrudniona przez ZOZ, dzierżawiąca gabinet. Uczniowie W roku szkolnym 20…/20… naukę kontynuuje ……. uczniów w ….. oddziałach. W klasach średnio uczy się po …. uczniów. Zajęcia z informatyki, języków obcych i wychowania fizycznego są prowadzone z podziałem na grupy. WIZJA I MISJA SZKOŁY Wizja szkoły Szkoła jest życzliwa i przyjazna uczniowi. Naszym głównym celem jest wspieranie wychowanków. Dążymy do jak najlepszej współpracy z rodzicami i zaangażowania ich w życie szkoły. Dbamy o bezpieczeństwo, dążymy do stworzenia jak najlepszych warunków dla rozwoju naszych uczniów. Kształtujemy postawy oparte na szacunku dla drugiego człowieka. Rozwijamy i utrwalamy wiedzę o dziedzictwie kulturowym naszej małej ojczyzny, naszego kraju i Europy. Dbamy, by nasi uczniowie byli otwarci na współczesne zdobycze cywilizacyjne, jednocześnie znając ich zagrożenia. Wpajamy zachowania i postawy proekologiczne. Misja szkoły Aby zrealizować wizję szkoły, oferujemy naszym uczniom dobre warunki lokalowe i wyposażenie, które wspierają jego wszechstronny rozwój. Naszą misją jest wzbogacanie i modyfikowanie, zgodnie z potrzebami uczniów, oferty szkoły (m.in. koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, opieka psychologiczno-pedagogiczna). Nauczyciele dokładają wszelkich starań, by nasi uczniowie kształtowali postawy zarówno moralne, jak i obywatelskie. Stwarzamy warunki do twórczej i aktywnej działalności uczniowskiej, zachęcamy i motywujemy naszych podopiecznych do osiągania sukcesów. Wpajamy szacunek do nauki i poszukiwania wiedzy z różnych źródeł. Szkoła zachęca do działań nieszablonowych, zespołowych i twórczych. Dbamy o jak najlepszą atmosferę sprzyjającą pracy i nauce. Moja wizja szkoły jest zgodna z tą, jaką preferuje program wychowawczo-profilaktyczny. Będzie mi zależeć na nowoczesnej, bezpiecznej szkole, która jest życzliwa i przyjazna uczniom. Moją misją będzie stworzenie takich warunków funkcjonowania szkoły, by przede wszystkim uczniowie czuli się tutaj dobrze, by nauczyciele i pracownicy mieli zapewnione optymalne warunki do pracy. Aby Wizja szkoły poprzez Misję stała się realnym wynikiem działań, jako dyrektor szkoły będę ją promować i zabiegać o ustawiczne podnoszenie jakości jej pracy. W tym celu poniżej przedstawię moją propozycję kierunków rozwoju. KIERUNKI ROZWOJU SZKOŁY – PROPOZYCJE ZADAŃ DYREKTORA W zakresie kształcenia będę stawiała/stawiał na: • systematyczne podnoszenie jakości kształcenia w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, szczególnie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i języków obcych (m.in. poprawa wyników egzaminów zewnętrznych), • kontynuację dobrych praktyk w szkole, np. wykorzystanie możliwości e-dziennika (tu m.in.: wskaźniki, alerty, statystyki), monitorowanie podstawy programowej, • stosowanie metod aktywizujących, wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, organizowanie lekcji w terenie, lekcji muzealnych, przyrodniczych, edukacji filmowej i kulturalnej, • stosowanie nauczania kooperatywnego (zespołowego, w grupach, uczenia się od siebie nawzajem), • realizację podstawy programowej z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, • dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia, • kształcenie kompetencji kluczowych i umiejętności ogólnych: komunikacji w języku polskim i językach obcych, wykorzystywanie matematyki w codziennym życiu oraz kształcenie myślenia matematycznego, kreatywne rozwiązywanie problemów, wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, rozwiązywanie problemów z zastosowaniem technik mediacyjnych, współpraca w zespole i kształcenie nawyków kulturalnych, udział w życiu kulturalnym środowiska lokalnego, • kontynuowanie stosowania elementów oceniania kształtującego, • włączenie szkoły w naukę j. obcych w ramach programu e-twinnig, • wprowadzenie elementów coachingu na lekcjach, • wyeksponowanie roli nauczyciela jako facylitatora, coacha, arbitra, moderatora, • bardziej systemowe wykorzystanie platformy edukacyjnej, padletu – wirtualnej tablicy, na której będzie można umieszczać wiadomości dla uczniów i nauczycieli. Ponadto: • będę starała/starał się zachęcić uczniów do tworzenia tzw. tablicy inspiracji metodycznych, dzięki której właśnie uczniowie podzielą się swoją wiedzą, pasjami, zainteresowaniami i aktywnością na specjalnie stworzonej wirtualnej tablicy, • będę dążyła/dążył do upowszechnienia aplikacji Kahoot jako platformy do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów i konkursów dla uczniów, • zastosuję tzw. odwróconą lekcję oraz będę starała/starał się upowszechnić metody uczenia się od siebie, • położę nacisk na stosowanie ciekawych programów edukacyjnych, np. GeoGebra (oprogramowanie matematyczne szczególnie przydatne na lekcjach geometrii), oprogramowanie RoboMind, pozwalające utrwalać podstawy programowania czy robotyki, • zadbam o stworzenie warunków do nauki programowania i robotyki, • będę promowała/promował prowadzenie lekcji z wykorzystaniem tabletów i smartfonów, • postaram się stworzyć pracownię przyrodniczą z minilaboratorium, • będę kładła/kładł nacisk na indywidualizację pracy z uczniem (unikanie schematów myślowych), • zadbam o doposażenie pracowni informatycznych w nowy sprzęt komputerowy, • będę się starała/starał kontynuować zajęcia pozalekcyjne zgodnie z potrzebami uczniów, uwzględniając finansowe i kadrowe możliwości placówki, • systematycznie będę planowała/planował badanie wyników nauczania w celu podnoszenia jakości pracy szkoły; zamierzam kontynuować opracowywanie terminarza ww. badań z uwzględnieniem priorytetów szkoły, kierunków polityki oświatowej państwa, • zadbam o możliwość kształcenia kadry w trakcie kursów, warsztatów organizowanych na terenie szkoły i poza szkołą, będę motywowała/motywował nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego; będę nadal różnicowała/różnicował dodatek motywacyjny oraz systematycznie oceniała/oceniał pracę nauczycieli, • ważnym zadaniem dyrektora będzie wspieranie i zachęcanie nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych szczególnie w zakresie pracy wykorzystującej nowoczesne metody, • będę zachęcała/zachęcał nauczycieli do przygotowywania dzieci i młodzieży do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych, olimpiadach; zachęcę do organizowania w szkole konkursów, turniejów wiedzy itp., • zadbam o rozwój turystyki i aktywnego wypoczynku uczniów (organizacja wycieczek, spotkań integracyjnych, biwaków), • bardzo ważna jest dla mnie edukacja artystyczna – będę starała/starał się wzbogacić ofertę szkoły w zakresie rozwijania artystycznych talentów uczniów (koła plastyczne, techniczne, teatralne, muzyczne oraz chór szkolny); chciałabym/chciałbym stworzyć warunki do organizowania warsztatów plastycznych dla uczniów i ich rodziców, którzy mogliby wspólnie z dziećmi spędzać czas i jednocześnie wspierać dzieci w rozwijaniu ich pasji i zainteresowań, • kolejną bardzo istotną kwestią jest nauka języków obcych – bardzo ważne będzie stworzenie korzystnych warunków do nauki języków z zastosowaniem ciekawych rozwiązań metodycznych np. wykorzystania programów do tablicy interaktywnej, • będę stawiał(a) na pracę zespołową nauczycieli, nie tylko zespołów przedmiotowych czy wychowawczych, ale przede wszystkim zespołów nauczycieli uczących w tym samym oddziale; niezwykle ważna będzie diagnoza zespołu klasowego, wspólne ustalenia i planowanie pracy, w tym planowanie indywidualizacji pracy z uczniem. Opieka i wychowanie W tym obszarze moje działania będą zgodne z programem wychowawczo-profilaktycznym. Szczególny nacisk położę na realizacje takich celów, jak: • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej i szkolnej, • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z innymi osobami, w tym z rówieśnikami i osobami dorosłymi, • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, respektowania przyjętych zasad i norm społecznych, • poznawanie zagrożeń współczesnego świata oraz sposobów reagowania na te zagrożenia, • upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie potrzeby poszukiwania wiedzy z różnych źródeł, • przygotowanie do odbioru dóbr kultury, • kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych, rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów chroniących zdrowie swoje i innych, dbałość o prawidłowe odżywianie, motywowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia, • unikanie sytuacji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu, profilaktyka zachowań ryzykownych i uzależnień, • wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji, • dbałość o rozwój fizyczny, promowanie sprawności fizycznej, turystyki, krajoznawstwa, uprawiania różnych dyscyplin sportu. Aby osiągnąć ww. cele, będę: • organizowała/organizował konkursy wiedzy o dużej i małej ojczyźnie, • stwarzała/stwarzał możliwości organizowania wystawy prac plastycznych promujących postawy patriotyczne, prospołeczne, kulturalne, kultywujące dziedzictwo narodowe, • zadbam o szeroko zakrojoną profilaktykę zachowań ryzykownych poprzez organizowanie spotkań ze specjalistami z zakresu np. uzależnień, patologii zachowań i innych, • będę wspierała/wspierał działania biblioteki w zakresie wzbogacania księgozbioru i jego uaktualnienia poprzez udział w programach rządowych, promowanie czytelnictwa, organizowanie dni bibliotek szkolnych itd., • wprowadzę zdrową rywalizację klas w zakresie wystroju sal, wysokich wyników w nauce i zachowaniu, opracuję w tym celu system współzawodnictwa międzyklasowego, które wzmocni integrację szkolnej społeczności, • wprowadzę mediacje rówieśnicze z przeszkolonymi mediatorami uczniowskimi, koordynowanymi przez dorosłych, celem rozwinięcia wśród uczniów umiejętności rozwiązywania konfliktów i brania za nie odpowiedzialności, • systematycznie będę organizowała/organizował „Dni Kultury”, podczas których uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w działaniach promujących kulturalne zachowania, np. konkursy, scenki dramowe, wystawy, udział w wyjazdach do kin, teatru, na koncerty, do operetki, teatru muzycznego, muzeum itp., • zadbam, by szkoła włączała się w gminny kalendarz imprez i uroczystości, szczególnie tych patriotycznych i regionalnych, podtrzymujących tożsamość narodową i regionalną. Organizacja i kierowanie szkołą Dobrze funkcjonująca szkoła to przede wszystkim wynik pracy całego zespołu nauczycieli i dyrekcji. Jestem zwolenniczką/zwolennikiem demokratycznego stylu kierowania, w którym zarządzanie nie leży tylko w gestii dyrektora, ale wszystkich pracujących w szkole. Będzie dla mnie szczególnie ważne pozyskanie koleżanek i kolegów, pomocnych w decydowaniu o sprawach szkoły. Dołożę wszelkich starań, by pracownicy szkoły czuli się współodpowiedzialni za miejsce pracy. Jestem świadoma/świadomy faktu, że warunkiem powodzenia w realizacji zadań i celów jest stworzenie właściwego klimatu i atmosfery w szkole. Moja rola jako menedżera będzie polegała na zapewnieniu szkole dodatkowych środków, pozyskiwaniu sponsorów i „przyjaciół szkoły”. Ważną sprawą będzie szeroko rozumiana współpraca ze środowiskiem lokalnym. W mojej pracy dyrektora szkoły priorytetami będą: dbałość o rozwój ucznia – zgodny z jego zainteresowaniami, dążenie do profesjonalizmu nauczycieli. Istotnym aspektem mojej pracy będą organizacja i kontynuacja działań zespołów nauczycielskich, które dzięki systematycznym spotkaniom wypracują nowoczesne metody pracy z uczniami, sposoby indywidualizacji pracy z uczniem na lekcji oraz metody wspierania młodych stażem nauczycieli. Jestem człowiekiem otwartym na nowości i innowacje. W swojej pracy poszukuję nowych rozwiązań metodycznych, sposobów na przeprowadzanie zajęć atrakcyjnych i motywujących uczniów do działania. Jako dyrektor będę szczególną uwagę zwracała/zwracał na umożliwienie nauczycielom wprowadzania innowacji pedagogicznych, zachęcę do twórczej i efektywnej pracy. W tym celu chciałabym/chciałbym kontynuować to, co już zainicjowałam/zainicjowałem w swojej dotychczasowej pracy na stanowisku dyrektora Szkoły Podstawowej w ………………………………………………… Szczególnie cenne są dla mnie wszelkie inicjatywy służące integracji środowiska nauczycieli i uczniów. Pomocne są tu niewątpliwie projekty edukacyjne – mają wymiar edukacyjny i wychowawczy. Rola dyrektora sprowadza się także do kontroli i oceny pracy nauczycieli. Jedną z metod sprawowania nadzoru pedagogicznego, służącą do gromadzenia informacji o pracy nauczyciela, jest obserwacja. Ma ona również charakter inspiracji do dalszej pracy, motywujący i wspomagający. Moim zamiarem jest wprowadzenie tzw. spaceru edukacyjnego, którego celem będzie obserwacja (wybranych) zajęć w obecności grupy nauczycieli. Ta forma pozwoli w krótkim czasie zaobserwować lekcje na różnych etapach edukacji. Ich podsumowaniem będą krótkie spotkanie i dyskusja z udziałem nauczycieli obserwowanych. Jestem również zwolenniczką/zwolennikiem lekcji koleżeńskich, które najpełniej służą wsparciu nauczycieli, pomagają w dzieleniu się wiedzą i umiejętnościami. Temu celowi służą również obserwacje zajęć w jednym oddziale. Każda grupa jest inna i warto omówić pracę zespołu klasowego z nauczycielami, którzy uczą w konkretnej klasie. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i budowanie wizerunku szkoły Szkoła w środowisku lokalnym jest bardzo ważnym ogniwem łączącym i integrującym nie tylko uczniów, rodziców i nauczycieli, ale także mieszkańców gminy. Chciałabym/Chciałbym kontynuować współpracę z licznymi instytucjami i organizacjami, z którymi podejmowaliśmy niezwykle ciekawe inicjatywy. Przede wszystkim będę aktywnie uczestniczyła/uczestniczył w życiu kulturalnym naszej gminy, w organizacji imprez i uroczystości. Będę również dawać swoim uczniom i nauczycielom pozytywny przykład, towarzysząc pocztowi sztandarowemu i delegacji uczniów w obchodach uroczystości gminnych, patriotycznych. Pragnę kontynuować współpracę z innymi szkołami, wspólnie organizując różne przedsięwzięcia kulturalne, dydaktyczne i wychowawcze. Ważna jest dla mnie również współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w …………………………….., Gminnym Ośrodkiem Kultury w ………………………………, Biblioteką Gminną w ………………………………, Ochotniczą Strażą Pożarną w ………………………………… oraz z instytucjami wspierającymi pracę szkoły. Chciałabym/Chciałbym kontynuować współpracę z zakładami pracy na terenie gminy i powiatu, ze stowarzyszeniami, fundacjami itp. Celem integracji środowiskowej byłoby stworzenie warunków do wspólnych inicjatyw, np. realizacja wspólnych programów i projektów, organizowanie imprez, festynów itp. W ramach promocji szkoły oraz w celu budowania właściwego jej wizerunku chciałabym/chciałbym kontynuować współpracę z lokalnymi mediami. Uważam, że wiele ciekawych pomysłów należałoby pokazać w formie happeningów, programów reklamujących i promujących szkołę. Formą promocji szkoły jest również udział dzieci w konkursach, turniejach, olimpiadach. Chciałabym/Chciałbym także zachęcić nauczycieli i uczniów do wspólnego organizowania w naszej szkole konkursów dla szkół powiatu i województwa, które mogłyby stać się naszą wizytówką. Nadal chciałabym/chciałbym kontynuować w naszej szkole szeroko zakrojoną działalność sportową, zwłaszcza w zakresie organizowania zawodów i turniejów sportowych. Jestem oczywiście otwarta/otwarty na rozwijanie innych dyscyplin sportu, zgodnych z potrzebami uczniów. Zadbam o dalszy rozwój infrastruktury sportowej, w miarę możliwości finansowych szkoły. Bardzo ważna jest dla mnie współpraca ze związkami zawodowymi, zwłaszcza w zakresie konsultacji w sprawach zwalniania nauczycieli, ustalania regulaminów pracy, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz w zakresie opiniowania arkusza organizacyjnego szkoły. Koncepcja nadzoru pedagogicznego służąca podniesieniu jakości pracy szkoły Nadzór pedagogiczny służy jakości pracy szkoły i wyciąganiu wniosków do programu rozwoju szkoły. Ocena jakości pracy szkoły jest procesem, a więc aktywnością ciągłą i systematyczną, która ma służyć rozwojowi uczniów i placówki. Jako dyrektor będę wspólnie z nauczycielami planować nadzór pedagogiczny i dwa razy w roku przedstawię radzie pedagogicznej wnioski z pełnionego nadzoru. Wspólnie opracujemy harmonogram ewaluacji wewnętrznej, system kontroli, wspomaganie nauczycieli oparte nie tylko na organizacji doskonalenia zawodowego, ale także związane z udzielaniem nauczycielom informacji dotyczących ich pracy oraz inspirowaniem ich do wdrażania nowych, innowacyjnych rozwiązań metodycznych służących rozwijaniu kompetencji uczniów. Moim zadaniem jako dyrektora szkoły będzie dbałość o: • planowanie procesów edukacyjnych w taki sposób, by służyły one jakości pracy szkoły: o w tym celu zadbam, by metody stosowane przez nauczycieli były adekwatne do potrzeb uczniów, by rozwijały umiejętności uczenia się wśród uczniów, sprzyjały tworzeniu atmosfery uczenia się, umożliwiały komunikowanie celów i oczekiwań, motywowały i wspierały uczniów przez nauczycieli; poza tym bardzo ważne jest informowanie uczniów o ich postępach w sposób, który pomagałby im się uczyć oraz wiązać wiedzę z różnych dziedzin z rzeczywistością pozaszkolną; będę starała/starał się zorganizować pracę zespołów nauczycielskich oraz zespołów zadaniowych, w zależności od potrzeb szkoły; • nabywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej – w tym celu dołożę wszelkich starań, by realizacja podstawy programowej pozwoliła na wspomaganie procesu rozwoju uczniów i kształtowanie postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu oraz społecznemu; szczególnie istotne będzie wykorzystywanie nabytej wiedzy i umiejętności podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów np. w formie doświadczeń, eksperymentów, podejmowania decyzji czy realizowania projektów, • aktywność uczniów – ważnym elementem pracy szkoły jest wspieranie uczniów w podejmowanych przez nich samodzielnych inicjatywach, wpływających na ich wszechstronny rozwój (intelektualny, emocjonalno-społeczny, fizyczny); zadbam, by praca nauczycieli sprzyjała procesowi uczenia się uczniów, • kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – w tym celu szczególnie ważne będzie zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i stworzenie uczniom warunków dla rozwoju społeczeństwa demokratycznego i obywatelskiego; istotne będzie zwrócenie uwagi na respektowanie norm społecznych i kształtowanie postaw zgodnych z wartościami i normami społeczeństwa demokratycznego – w tym przypadku realizowane w szkole działania wychowawcze i profilaktyczne będą dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska, • wspomaganie rozwoju uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji – bardzo dużą wagę będę przywiązywała/przywiązywał do pomocy uczniom w przezwyciężaniu trudności wynikających z ich indywidualnych potrzeb i sytuacji społecznej: o ważne będzie diagnozowanie indywidualnej sytuacji każdego ucznia i wykorzystywanie wyników diagnozy w procesie kierowania rozwojem wychowanka, co pozwoli na wyrównywanie szans edukacyjnych; • udział rodziców w życiu szkoły – zadbam o efektywną współpracę z rodzicami naszych uczniów, uświadamiając im, że sukces edukacyjny dzieci w dużym stopniu jest zależny od wsparcia, jakie otrzymują w domu rodzinnym; partnerstwo powinno zakładać także angażowanie rodziców w proces podejmowania decyzji dotyczących istotnych aspektów pracy szkoły, • współpracę szkoły z lokalnymi instytucjami i organizacjami, co będzie miało znaczenie dla właściwego rozwoju szkoły, wpłynie na jej dobry wizerunek w środowisku lokalnym, • uwzględnianie podczas organizacji procesów edukacyjnych wniosków z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych – w tym celu, wspólnie z zespołami nauczycieli, zostanie opracowany harmonogram badań osiągnięć uczniów i szczegółowa analiza ilościowa oraz jakościowa egzaminu ósmoklasistów, • zarządzanie szkołą służące jej rozwojowi – w tym celu będę ściśle współpracowała/współpracował z nauczycielami, których będę motywować do efektywnej pracy sprzyjającej rozwojowi uczniów, zachęcę ich do: podejmowania innowacyjnych działań, doskonalenia własnych metod pracy, wzbogacania własnego warsztatu pracy, doskonalenia zawodowego. Zadbam także o efektywną współpracę z samorządem uczniowskim, z którym będę regularnie odbywać spotkania poświęcone problemom uczniów. Zależy mi bardzo na tym, by samorząd uczniowski był organem decyzyjnym w kwestiach samorządności uczniowskiej, by miał stworzone warunki do podejmowania własnych inicjatyw. Chciałabym/Chciałbym również stworzyć warunki do aktywnego działania klubu absolwentów. PLAN ZMIAN W INFRASTRUKTURZE SZKOŁY Podstawowym zadaniem w zakresie infrastruktury będzie troska o zapewnienie bezpiecznego pobytu w szkole i na jej terenie, stworzenie – w miarę możliwości finansowych – dobrych warunków pracy uczniom i nauczycielom. W związku z tym za niezbędne w tym obszarze uważam: • zwrócenie przez nauczycieli szczególnej uwagi na bezpieczeństwo uczniów podczas przerw, wprowadzenie uczniowskich dyżurów, • wprowadzenie mediacji rówieśniczych, • przeprowadzanie akcji poświęconych bezpieczeństwu w sieci w celu uświadomienia uczniom zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu. Ważnym zadaniem szkoły będzie stwarzanie warunków dla rozwoju edukacji włączającej, wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Będę zabiegała/zabiegał o możliwość realizacji zajęć rewalidacyjnych, o zwiększenie liczby godzin logopedy (w miarę możliwości do całego etatu), wprowadzenie nauczycieli wspomagających dla uczniów, którzy mają takie zalecenia wynikające z orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej. Istotne będzie także objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów posiadających szczegółową diagnozę, dla których szkoła opracuje indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne na podstawie wydanych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Niezwykle ważne będzie włączenie w te działania pomocowe rodziców dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Zadbam, by w szkole nadal byli specjaliści: surdopedagog, tyflopedagog, oligofrenopedagog oraz specjaliści z zakresu terapii pedagogicznej i socjoterapii, psycholog, pedagog, logopeda. Ważne będzie pozyskiwanie środków na następujące inwestycje: • remonty i bieżące naprawy, • wymianę oświetlenia, • wyposażenie w sprzęt i meble, • wybudowanie auli, • wymianę okien, • odnowienie nawierzchni na boiskach sportowych, • wybudowanie placu zabaw dla najmłodszych dzieci, • rozbudowę infrastruktury dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo, • zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, np. klocki Dinesa, magiczny dywan, podłoga interaktywna, • zakup szafek dla uczniów i zamontowanie ich na szkolnych korytarzach, • zakup pomocy dydaktycznych wymaganych dla realizacji podstawy programowej, • stworzenie miejsca relaksacyjnego dla uczniów. PODSUMOWANIE Przyjąwszy obowiązek, trzeba trwać przy nim niezmordowanie i pełnić go z największym oddaniem. Jeśli obowiązki nie są należycie wypełniane, nie rozkwitną obyczaje i muzyka Konfucjusz Koncepcja, którą przedstawiłam/przedstawiłem powyżej, jest moją wizją pracy dyrektora Szkoły Podstawowej ………………………………..…. w ………………………………. Przez wiele lat pracy pedagogicznej zdążyłam/zdążyłem poznać dobrze środowisko szkolne i lokalne. Znam mocne i słabe strony szkoły, dlatego bardzo zależy mi na stworzeniu nowoczesnych warunków do pracy i nauki. Szkoła powinna być wizytówką gminy. Marzeniem moim jest, aby szkoła była dla ucznia miejscem przyjaznym, gdzie może nie tylko zdobywać wiedzę i umiejętności, ale także spotykać ciekawych ludzi, życzliwych nauczycieli i rozwijać własne zainteresowania. Chciałabym/Chciałbym, aby szkoła moich marzeń stała na wysokim poziomie, aby uczniowie uczyli się w niej zasad dobrego wychowania, aby kultywowali tradycje i uczyli się poszanowania dla swej małej ojczyzny. Duże nadzieje wiążę również z szeroko rozumianą współpracą z rodzicami. Chciałabym/Chciałbym móc liczyć na ich pomoc, nie ograniczać się do spotkań na zebraniach. Wierzę, że ich udział w życiu szkoły będzie aktywny i widoczny. Zależy mi bardzo na tworzeniu dobrego wizerunku szkoły, na kontynuowaniu pracy dyrektorów, którzy w minionych latach uczynili wiele dobrego dla szkoły i którym należą się szczególne słowa uznania. Ujęte w mojej koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły plany nie wyczerpują tematyki żadnego z wymienionych obszarów ani listy moich pomysłów na usprawnienie jej pracy, a stanowią jedynie zasygnalizowanie najważniejszych kierunków zmian, jakich chciałabym/chciałbym dokonać, obejmując stanowisko dyrektora