Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Instrukcja określa organizację i zakres działania składnicy akt Przedszkola Niepublicznego .................................................... w ...................................................., tryb postępowania z dokumentacją przekazywaną do składnicy akt, zasady przechowywania, udostępniania i przekazywania dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia.
2. Przez dokumentację rozumie się zbiór wszelkiego rodzaju dokumentów, księgi, korespondencję, dokumentację finansową, statystyczną – niezależnie od techniki ich wykonania (rękopisy, maszynopisy) – oraz inną dokumentację utrwaloną sposobem mechanicznym.
3. Niniejsza instrukcja reguluje postępowanie z dokumentacją aktową.
4. Użyte w niniejszej instrukcji określenia oznaczają:
1) składnica akt – komórka organizacyjna w Przedszkolu Niepublicznym .................................................... w ...................................................., powołana do gromadzenia, przechowywania, zabezpieczenia, ewidencjonowania i udostępniania dokumentacji, a także brakowania dokumentacji niearchiwalnej,
2) specjalista – pracownik załatwiający merytorycznie daną sprawę i przechowujący dokumentację sprawy w trakcie jej załatwiania,
3) jednostka organizacyjna – Przedszkole Niepubliczne .................................................... w ....................................................,
4) sprawa – pismo wymagające rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych,
5) spis spraw – formularz służący do chronologicznego rejestrowania spraw wpływających lub rozpoczętych w Przedszkolu Niepublicznym .................................... ................ w ...................................................., prowadzony odrębnie dla każdej grupy rzeczowej spraw, dla której zakłada się odrębną teczkę akt,
6) teczka spraw – teczka wiązana, skoroszyt, segregator itp., służące do przechowywania jednorodnych lub rzeczowo pokrewnych akt spraw ostatecznie załatwionych, objętych tą samą grupą akt ustaloną rzeczowym wykazem akt,
7) jednolity rzeczowy wykaz akt – wykaz haseł rzeczowych akt oznaczonych symbolami klasyfikacyjnymi i kwalifikacją archiwalną akt; służy do oznaczania rejestracji, łączenia i przechowywania akt,
8) znak sprawy – zespół symboli określających przynależność sprawy do określonej komórki organizacyjnej i określonej grupy spraw.
Rozdział II
Przepisy szczególne
Organizacja składnicy akt
§ 2
1. W celu przechowywania akt spraw ostatecznie załatwionych Przedszkole Niepubliczne .................................................... w .................................................... prowadzi składnicę akt.
2. Wyznaczony pracownik przekazuje akta spraw ostatecznie załatwionych kompletnymi rocznikami do składnicy akt po upływie roku.
3. Przekazywanie akt odbywa się na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego, po szczegółowym przeglądzie i uporządkowaniu akt przez odpowiedzialnych pracowników.
4. Spisy zdawczo-odbiorcze sporządza się osobno w trzech egzemplarzach dla dokumentacji kategorii B, z których jeden z każdej kategorii pozostaje u pracownika przekazującego akta, jako dowód przekazania akt, a pozostałe otrzymuje pracownik prowadzący składnicę akt.
5. Spisy zdawczo-odbiorcze podpisują: pracownik przekazujący akta i pracownik prowadzący składnicę akt.
Zakres działania składnicy akt
§ 3
1. Do zakresu działania składnicy akt należy:
1) przyjmowanie dokumentacji od poszczególnych stanowisk pracy,
2) prowadzenie ewidencji przyjętej dokumentacji oraz przechowywanie i zabezpieczenie dokumentacji,
3) udostępnianie dokumentacji,
4) inicjowanie brakowania dokumentacji.
Obowiązki pracownika składnicy akt
§ 4
1. Pracownik prowadzący składnicę akt jest odpowiedzialny za stan archiwum, zabezpieczenie dokumentacji przed pożarem, wilgocią, mechanicznym zniszczeniem i przed szkodnikami.
2. Pracownik prowadzący składnicę akt przedkłada dyrektorowi (po zakończeniu każdego roku kalendarzowego) roczne sprawozdanie z wykonania całości zadań składnicy.
3. W przypadku zmiany osobowej pracownika prowadzącego składnicę akt przekazanie obowiązków nowemu pracownikowi odbywa się protokolarnie.
4. Pracownik prowadzący składnicę akt zobowiązany jest znać strukturę organizacyjną w Przedszkolu Niepublicznym ............................................ w ......................................, instrukcję kancelaryjną oraz jednolity rzeczowy wykaz akt, według którego stanowiska pracy prowadzą akta.
Lokal składnicy akt i jego wyposażenie
§ 5
1. Lokal składnicy akt powinien mieścić się w budynku biurowym.
2. Lokal składnicy akt powinien posiadać:
1) magazyn służący do przechowywania dokumentacji; prace biurowe mogą być wykonywane przez pracownika obsługującego składnicę akt w miejscu jego pracy,
2) pomieszczenie służące do składowania dokumentacji przeznaczonej na makulaturę.
4. W pomieszczeniach składnicy akt nie można ustawiać żadnych niebezpiecznych urządzeń do ogrzewania. Zakazane jest również palenie tytoniu i używanie otwartego ognia.
5. Lokal składnicy akt musi być zawsze utrzymany w należytym porządku oraz wyposażony w niezbędny sprzęt przeciwpożarowy.
6. Umeblowanie składnicy akt powinno składać się z regałów, półek, biurka, krzesła i szafy.
7. Półki w magazynie powinny być dostosowane do wymiarów dokumentacji.
8. Prawo wstępu do składnicy akt mają: osoba prowadząca składnicę, przełożeni oraz upoważnieni przedstawiciele organów kontrolnych. Przy kontrolach składnicy akt zawsze jest obecna osoba prowadząca składnicę.
Przyjmowanie dokumentacji przez składnicę akt
§ 6
1. Okres przechowywania dokumentacji na stanowiskach pracy oraz sposób przekazywania jej do składnicy akt określają postanowienia instrukcji kancelaryjnej dla Przedszkola Niepublicznego .................................................... w ....................................................
2. Poszczególne stanowiska pracy przekazują uporządkowaną dokumentację do składnicy akt na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych sporządzonych w trzech egzemplarzach (załącznik nr 1).
3. Dokumentację należy ujmować w spisie według kolejności haseł klasyfikacyjnych zawartych w jednolitym rzeczowym wykazie akt.
4. Pracownik składnicy akt może odmówić przyjęcia akt do składnicy akt w przypadku:
1) ujawnienia błędów lub niedokładności w spisie zdawczo-odbiorczym,
2) stwierdzenia, że akta nie zostały uporządkowane zgodnie z przepisami.
5. O powodach nieprzyjęcia akt pracownik składnicy akt zawiadamia swego bezpośredniego przełożonego.
Przechowywanie akt w składnicy akt
§ 7
1. W składnicy akt dokumentację układa się według stanowisk pracy. Każde stanowisko pracy otrzymuje oddzielne miejsce na półkach regałów.
2. Dokumentację układa się na regałach pionowo, systemem bibliotecznym od lewej ku prawej stronie lub poziomo od dołu ku górze w kolejności sygnatur.
3. Należy układać akta na półkach w taki sposób, by teczki nie były zbyt ściśnięte.
4. Jedna część magazynu powinna być przeznaczona dla akt kategorii B25, druga dla pozostałych akt kategorii B.
5. Podczas układania akt na półkach należy zachować porządek teczek zgodny z kolejnością poszczególnych pozycji spisu zdawczo-odbiorczego.
Ewidencja dokumentacji w składnicy akt
§ 8
1. Dokumentacja przechowywana w składnicy akt powinna być objęta prowadzoną na bieżąco ewidencją.
2. Jeden egzemplarz spisu zdawczo-odbiorczego otrzymuje komórka organizacyjna, która akta przekazała; dwa egzemplarze przechowuje składnica akt.
3. Środkami ewidencyjnymi w składnicy akt są:
1) spisy zdawczo-odbiorcze akt przekazywanych do składnicy akt (załącznik nr 1),
2) wykaz spisów zdawczo-odbiorczych (załącznik nr 2), do którego wpisuje się poszczególne spisy zdawczo-odbiorcze w kolejności ich wpływu i nadaje się im kolejny numer,
3) karty udostępniania akt na miejscu w składnicy akt lub wypożyczenia jej poza obręb (załącznik nr 3),
4) protokoły stwierdzające brak lub uszkodzenie udostępnionej dokumentacji,
5) protokoły brakowania dokumentacji (załącznik nr 4) wraz ze spisami przekazywanej do zniszczenia dokumentacji kat. B (załącznik nr 5).
4. Pomoce ewidencyjne poza kartami udostępniania dokumentacji stanowią kat. B25 i powinny być przechowywane w oddzielnych teczkach.
Udostępnianie dokumentacji w składnicy akt
§ 9
1. Składnica akt udostępnia dokumentację dla celów służbowych za zgodą dyrektora na podstawie kart udostępniania (wzór – załącznik nr 3).
2. Udostępnianie dokumentacji odbywa się w pomieszczeniu biurowym pracownika prowadzącego składnicę akt.
3. W uzasadnionych wypadkach dokumentacja może być wypożyczona na ściśle określony czas na teren pomieszczeń biurowych Przedszkola Niepublicznego ..................................... w .................................................... Nie wolno wypożyczać dokumentacji uszkodzonej.
4. Korzystający z dokumentacji składnicy akt ponosi pełną odpowiedzialność za całość udostępnionej mu dokumentacji i zwrot w wyznaczonym terminie.
5. W razie stwierdzenia braków lub uszkodzeń w zwracanej dokumentacji pracownik prowadzący składnicę akt zobowiązany jest sporządzić protokół, który podpisuje osoba wypożyczająca oraz dyrektor.
6. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden wkłada się w miejsce zagubionych lub dołącza się do uszkodzonych materiałów, drugi przechowuje się w składnicy akt w specjalnej teczce, a trzeci przekazuje się dyrektorowi w celu przeprowadzenia dochodzenia i pociągnięcia winnego do odpowiedzialności.
Wydzielanie dokumentacji
§ 10
1. Co roku pracownik prowadzący składnicę akt dokonuje przeglądu dokumentacji do wydzielenia.
2. Przez wydzielenie dokumentacji należy rozumieć wyłączenie na makulaturę dokumentacji kat. B, której okres przechowywania minął.
3. Wydzielenie dokumentacji odbywa się komisyjnie, na wniosek pracownika składnicy akt. Komisja składa się z przewodniczącego wyznaczonego przez dyrektora, z przedstawiciela zainteresowanego stanowiska pracy oraz pracownika prowadzącego składnicę akt.
4. Do zadań komisji należy:
1) kwalifikowanie dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia lub ustalenie dla niej innego okresu przechowywania,
2) sporządzanie protokołów oceny dokumentacji niearchiwalnej, której okres przechowywania już minął, oraz spisu tej dokumentacji w dwóch egzemplarzach.
5. Wydzielanie dokumentacji odbywa się na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych akt oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt.
6. Przy wydzielaniu dokumentacji komisja dokonuje konfrontacji zgodności opisu teczek z ich zawartością.
7. Komisja może zmienić termin przechowywania dokumentacji niearchiwalnej lub skrócić termin przechowywania dokumentacji kat B.
8. Spisy dokumentacji podpisane przez członków komisji wraz z protokołem przedkłada się do zatwierdzenia dyrektorowi.
9. Dokumenty przeznaczone na makulaturę lub zniszczenie niszczy się we własnym zakresie, lub przekazuje wyspecjalizowanej w niszczeniu firmie. Z czynności brakowania sporządza się protokół zniszczenia lub przekazania na makulaturę.
§ 11
Nadzór nad składnicą akt sprawuje dyrektor.