Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Regulamin kontroli zbiorów bibliotecznych (skontrum)
w bibliotece Szkoły ………………………………………… w ……………………
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 listopada 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. z Nr 205 poz. 1283).
• Statut Szkoły ………………………………………………………..…………………
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Skontrum w bibliotece w Szkole ……………………………… w ………………….…………. prowadzi powołana komisja skontrowa, zwana dalej komisją.
2. Komisję powołuje Dyrektor Szkoły ………………………… w ……………………….
§ 2
Kontrola materiałów bibliotecznych polega na:
1) porównaniu zapisów w księgach inwentarzowych i innych dokumentach służących ewidencji zbiorów ze stanem faktycznym materiałów,
2) stwierdzeniu i wyjaśnieniu różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów oraz ustaleniu ewentualnych braków.
§ 3
Kontrola zbiorów obejmuje także:
1) sprawdzenie stanu zabezpieczenia zbiorów,
2) opracowanie zaleceń pokontrolnych,
3) udzielanie instruktażu osobom odpowiedzialnym za zbiory.
§ 4
Skontrum materiałów bibliotecznych, do których czytelnicy mają wolny dostęp, przeprowadza się co najmniej raz na pięć lat.
§ 5
Przeprowadzenie skontrum zaleca się również:
1) przy zmianie nauczyciela bibliotekarza,
2) w przypadkach losowych, na polecenie dyrektora szkoły.
Rozdział II
Komisja skontrowa
§ 6
1. Skontrum przeprowadza komisja skontrowa, zwana dalej komisją.
2. Komisja skontrowa składa się co najmniej z trzech osób.
3. W razie stwierdzenia nieprawidłowości pracy komisji dyrektor szkoły może przerwać kontrolę i zarządzić nową.
§ 7
Podstawą działania komisji jest zarządzenie dyrektora szkoły o rozpoczęciu skontrum. Zarządzenie określa:
1) termin rozpoczęcia kontroli,
2) liczbę członków i skład osobowy komisji.
§ 8
Załącznikiem do Zarządzenia o rozpoczęciu skontrum jest Regulamin komisji, określający:
1) zakres kontroli,
2) dokumenty stanowiące podstawę kontroli zbiorów,
3) instrukcję wypełniania arkusza skontrowego,
4) przewidywany czas trwania skontrum,
5) dodatkowe instrukcje z zakresu organizacji skontrum.
Rozdział III
Skontrum
§ 9
Podstawą przeprowadzenia skontrum są:
1) zapisy w księgach inwentarzowych,
2) zapisy w księdze ubytków,
3) dokumentacja materiałów wypożyczonych.
§ 10
Przedmiotem skontrum są materiały biblioteczne znajdujące się w bibliotece, a także wydane poza nią:
1) wypożyczone czytelnikom,
2) wypożyczone innym bibliotekom, w pracowniach przedmiotowych,
3) oddane do oprawy.
§ 11
Kontroli materiałów bibliotecznych, znajdujących się poza biblioteką, dokonuje się w drodze szczegółowego przeglądu odpowiedniej dokumentacji (m.in. kartoteki czytelników, rewersów, wykazu zbiorów oddanych do oprawy, protokołów przekazania w depozyt).
§ 12
Wypełnianie arkusza skontrowego dokonuje się elektronicznie na podstawie stanu faktycznego, spisując numery inwentarzowe i nanosząc je na arkusze wg symboli:
x – wykreślone z inwentarza (kolor czerwony),
C – u czytelnika (kolor zielony),
w – w bibliotekach, pracowniach (kolor czarny),
i – u introligatora (kolor czarny),
p – na półkach (kolor niebieski),
B – brak (kolor pomarańczowy).
§ 13
W czasie przeprowadzania kontroli biblioteka jest wyłączona z obsługi czytelników oraz z innych prac, które nie mają związku z czynnościami inwentaryzacyjnymi.
§ 14
Za braki uznaje się materiały biblioteczne, których nie odnaleziono ani w czasie skontrum, ani też nie odnaleziono dowodu wydania ich poza bibliotekę. W szczególności:
1) materiały biblioteczne nieodnalezione po raz pierwszy uznaje się za braki względne,
2) materiały biblioteczne nieodnalezione przy ponownej kontroli uznaje się za braki bezwzględne.
§ 15
1. Z przeprowadzonego skontrum komisja sporządza protokół w dwóch egzemplarzach i przedstawia go dyrektorowi szkoły. Protokół powinien zawierać m.in.:
1) ustalenia dotyczące ewidencji i stanu faktycznego materiałów bibliotecznych pod względem ilościowym,
2) wnioski i zalecenia w sprawie nieodnalezionych materiałów bibliotecznych,
3) określenie wartości materiałów, o których mowa w pkt. 2,
4) uwagi i zalecenia dotyczące opieki nad księgozbiorem, zgodnie z § 3 niniejszego Regulaminu.
2. Wzór protokołu stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 16
Do protokołu załącza się:
1) wykaz braków względnych z określeniem wartości,
2) wykaz braków bezwzględnych z określeniem wartości,
3) wyjaśnienia w sprawie braków względnych i bezwzględnych (w razie potrzeby),
4) arkusze kontroli.
Rozdział IV
Działania poskontrowe
§ 17
Po zapoznaniu się z protokołem skontrum dyrektor szkoły wydaje zalecenie poskontrowe, zatwierdza protokół i przekazuje do działu księgowości.
§ 18
Po zatwierdzeniu protokołu przez dyrektora braki bezwzględne wykreśla się z ksiąg inwentarzowych i wpisuje się do rejestru ubytków.
§ 19
Odnalezione materiały biblioteczne, uznane za braki bezwzględne i wpisane do rejestru ubytków, należy traktować jako nowe wpływy.